شناسهٔ خبر: 30717399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سناریوی سجاده نماز بهانه جدید دیوارکشی ترامپ

صاحب‌خبر -
فروغ احمدی
خبرنگار

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با دستاویز قرار دادن هر چیزی در تلاش است ساخت دیوار مرزی با مکزیک را یکی از اولویت‌های امنیت ملی امریکا جلوه دهد.این بار هم با عوام فریبی سعی بر تأکید این حربه دارد که مسلمانان تهدیدی علیه منافع این کشور هستند. او در همین راستا طی سناریویی ساختگی اعلام کرد در مرز مکزیک سجاده نماز پیدا شده  و همین بهترین نشانه برای آن است که تهدیدی امنیتی علیه امریکا وجود دارد که باید با دیوار ساختن آن را برطرف کرد. رئیس جمهوری امریکا برای توجیه سیاست‌های قبلی خودش مبنی بر اینکه مسلمانان تروریسم هستند و آنها در بین مهاجران پشت دیوار مکزیک وجود دارند این نقشه را طراحی کرده است و در روز جمعه با انتشار توئیتی از کشف سجاده نماز در مرز مکزیک خبر داد اما این در حالی است که رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که مهاجرانی که از مرز مکزیک تمایل دارند وارد امریکا شوند از کشورهایی با اکثریت مسیحی هستند.
ترامپ مدعی شد که این سجاده نماز توسط یه گله دار کشف شده است. این مرد گله دار که نامش فاش نشده است به گزارشگر روزنامه واشنگتن اگزمینر گفت که این فقط مردم مکزیک نیستند که از این مرز عبور می‌کنند بلکه افراد چینی، آلمانی، روسی و اهل جمهوری هم عبور می‌کنند. وی در عین حال اذعان کرد که هنوز کسی را از خاورمیانه در میان مهاجران غیرقانونی ندیده و همچنین رسانه گزارش دهنده هم پیدا شدن جانماز را تأیید نکرده است. با این حال ترامپ روی این گزارش تمرکز کرده تا ادعای قبلی‌اش در «ارتباط دادن تروریسم به اسلام و مسلمانان» را توجیه کند.
اگرچه سیاست‌های ترامپ برای جلوگیری از ورود مهاجران به کشورش هر روز غیرانسانی‌تر و شدیدتر می‌شود اما شرایط در برخی کشورهای همسایه امریکا آنچنان مشکل شده که آنها دست به ابداع روش‌های تازه برای عبور از مرز امریکا می‌زنند. ساخت تونل‌هایی زیرزمینی یکی از این روش‌هاست. هنگامی که ترامپ بر تأمین بودجه 5.7 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی مکزیک به مجلس نمایندگان این کشور پافشاری می‌کرد این تونل‌ها کشف شد؛ این تونل‌ها که توسط مقامات مسئول جهت قاچاق غیرقانونی کالا یا عبور غیرقانونی مهاجران در مرز دو کشور ساخته شده بودند. برخی از تونل‌های قاچاق انسان در مرز مکزیک در زمان کشف، کوتاه و در حال ساخت بودند. بعضی از آنها نیز بزرگتر و طولانی‌تر بودند.
ترامپ در حالی مدعی است که مهاجران غیرقانونی باعث بحران در کشور امریکا شده‌اند که به پندار ناظران و بسیاری از امریکایی‌ها این خود او است که با پافشاری روی ساخت دیوار مرزی و تأمین بودجه آن از سوی مجلس و به تعطیلی کشاندن دولت امریکا و بی‌حقوق گذاشتن 800 هزار کارمند تبدیل به تهدیدی برای امنیت و آرامش مردم امریکا شده‌ است.

نظر شما