شناسهٔ خبر: 30717030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مجمع در بررسی پالرمو وارد فضای اصلاحی نشود

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که مجمع تشخیص باید نظر رد یا تایید خود نسبت به لایحه پالرمو را ارائه کرده و وارد فضای اصلاحی نشود چون این به معنای کاستن از حدود و اختیارات قوه قانون‌گذاری در کشور است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به واگذاری بررسی لایحه پالرمو به دو کمیسیون سیاسی-دفاعی و حقوقی - قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی بیشتر، گفت: مجلس برای بررسی کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به وظیفه قانون‌گذاری خود عمل کرد و شورای نگهبان نیز وظیفه شرعی و قانونی‌اش را در بررسی مصوبه مجلس انجام داد. با توجه به اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان این لایحه به مجمع تشخیص برای ارائه نظر مصلحتی درباره تایید یا رد نظرات مجلس رفت.

وی با تاکید بر اینکه «مجمع تشخیص نمی‌تواند قانون‌گذاری کند»، گفت: حداکثر کار مجمع تشخیص آن است که موارد مغایرتی و امثالهم را تایید یا رد کند چون مجمع نمی‌تواند اصلاحیه‌ای درباره پالرمو داشته باشد مگر اینکه بخواهد حق شرط‌ها را اصلاح کند که این کار هم در مجلس صورت گرفته است. بهتر بود مجمع امروز نظر رد یا تایید خود را اعلام می‌کرد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه «مجمع نمی‌تواند در مصوبات مجلس اصلاحات انجام دهد»، گفت: در قوانین و کنوانسیون‌ها فقط مجمع می‌تواند نظر تایید یا رد دهد. لذا انجام اصلاحیه یک بدعت است که امیدوارم شکل نگیرد. این روند کم سابقه بوده است. کما اینکه به نظر می‌رسد هنوز جایگاه هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مشخص نشده و اختلاف نظر جدی بین هیات عالی نظارت و کمیسیون‌های مجمع با صحن مجمع وجود دارد.

 

نظر شما