شناسهٔ خبر: 30713241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم|برنامه عبدالله گل برای سرنگونی حاکمیت اردوغان در ترکیه چیست؟

R7650/P1396/S8,1414/CT7

عبدالله گل، اردوغان را به‌طور مستقیم هدف قرار نخواهد داد، بلکه صبر خواهد کرد تا در مرحله اول حزب عدالت و توسعه تا انتخابات ۳۱ مارس دچار فرسایش و بخشی از آرای آن ریزش شود و در مرحله دوم فروپاشی اقتصادی ترکیه آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «قدیر آتالای» رئیس مؤسسه نظرسنجی پیار (PİAR) تحلیل قابل‌تأملی در مورد تحولات صورت‌گرفته در مورد شبکه تلویزیونی «تی‌وی5» منتسب به جریان دیدگاه ملی مرحوم نجم‌الدین اربکان ارائه کرده است.

آتالای در صفحه شبکه اجتماعی منتسب به خود ادعا کرد که عبدالله گل یازدهمین رئیس‌جمهوری ترکیه به‌همراه اشخاص نزدیک به خود در حال آماده شدن برای حضور در انتخابات پارلمانی آتی ترکیه است و نوشت: عبدالله گل ابتدا نام حزب سعادت را تغییر خواهد داد و سپس رهبر این حزب خواهد شد.

گفتنی است پیش از این نام عبدالله گل در انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن به‌عنوان نامزد احزاب مخالف برای رقابت با رجب طیب اردوغان مطرح شده بود اما وی پس از مذاکرات و رایزنی‌های مختلف از حضور در انتخابات انصراف داد.

تحلیل کامل قدیر آتالای در مورد حضور دوباره عبدالله گل در صحنه سیاسی ترکیه به‌شرح زیر است:

تحولات صورت‌گرفته در شبکه تلویزیونی «تی‌وی5» حکایت از آغاز فرآیند جدید در جناح راست سیاسی ترکیه دارد.

خیلی از افراد تیزبین این مسئله را درک کرده‌اند. تحولات بزرگی در «تی‌وی5» آغاز شده است. کادر جدیدی استخدام شده، استودیوی جدیدی ساخته شده، کیفیت صدا و تصویر به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و ... .

به‌طور خلاصه این شبکه با سرعت زیادی به‌سمت حرفه‌ای شدن در حرکت است.

این تحولات در سایه تأمین مالی و پول هنگفت امکان‌پذیر است. شاید بتوان گفت جریان دیدگاه ملی در حال پوست‌اندازی است. اما برای این پوست‌اندازی سه مؤلفه لازم است که جریان دیدگاه ملی فاقد آن‌ها بود:

  1. پول
  2. نیروی انسانی
  3. تفکر جدید

با این تحولات صورت‌گرفته کاملاً مشخص است که پول و نیروی انسانی جدید تزریق شده است اما صاحب آن‌ها و تفکر جدید چه‌کسی است؟ چه‌کسی این سه مؤلفه را به جریان دیدگاه ملی بخشش کرده است؟ مهم‌ترین مسئله پاسخ به این سؤال است.

به‌نظرم این شخص کسی نیست جز عبدالله گل و اشخاص نزدیک به وی. اما هدف وی چیست؟

عبدالله گل و کادر وی به‌صورت مستقیم اردوغان و حزب عدالت و توسعه هدف قرار نخواهند داد، چرا که آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که اردوغان این قابلیت را دارد علیه‌شان سیاه‌نمایی کرده و به شیطان نزد افکار عمومی تبدیل کند و بدین ترتیب آن‌ها به‌عنوان دشمنان حزب عدالت و توسعه هیچ شانسی برای پیروزی در عرصه سیاسی ترکیه نخواهند داشت، به همین خاطر عبدالله گل نه برای انتخابات 31 مارس شهرداری‌های ترکیه بلکه برای 1 آوریل آماده خواهند شد. اما چگونه؟

در مرحله اول حزب عدالت و توسعه تا انتخابات 31 مارس به‌صورت طبیعی دچار فرسایش خواهد شد. بخشی از آرای این حزب ریزش خواهد کرد.

در مرحله دوم از 1 آوریل فروپاشی اقتصادی ترکیه آغاز خواهد شد به‌طوری که این فروپاشی در تاریخ ترکیه بی‌نظیر خواهد بود.

بدین ترتیب ناکارآمدی اردوغان نه‌تنها توسط مخالفانش بلکه توسط افرادی که به وی و حزبش رأی داده‌اند به‌زبان آورده خواهد شد.

عبدالله گل و کادر وی تا آن روز صبر خواهند کرد. سپس بلافاصله نام حزب سعادت را تغییر داده و عبدالله گل به‌عنوان رهبر این حزب معرفی خواهد شد.

علی باباجان، مهمت شمشک، جمیل چیچک، حسین چلیک، بخشی از اعضای سوسیال‌دموکرات، لیبرال، راست مرکزگرا و سیاستمداران کُرد با عبدالله گل متحد شده و حزب حاکم ترکیه را تشکیل خواهند داد.

ترکیب مجلس عوض خواهد شد و اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه منزوی و از نظر سیاسی فلج خواهد شد.

در نتیجه با برگزاری انتخابات زودهنگام بار دیگر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مطرح شده و در راستای آن ترکیه جدید دیگری طراحی خواهد شد.

تنها مسئله‌ای که در این پیش‌بینی وجود ندارد چگونگی وضعیت احمد داوود اوغلو است. اینکه داوود اوغلو در داخل حزب عبدالله گل قرار خواهد گرفت یا در خارج، هنوز مبهم است. اما به‌صلاح عبدالله گل است که وی وارد این حزب نشود.

انتهای پیام/*

نظر شما