شناسهٔ خبر: 30712805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

وزارت کشور: منتظر اعلام نظر عراق، برای رسمی شدن مرز سومار هستیم

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: تمامی اقدام های لازم برای رسمی شدن مرز سومار انجام شده و موافقت کشورمان برای این مهم به طرف عراقی اعلام شده و در این رابطه منتظر اعلام نظر عراق هستیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: تمامی اقدام های لازم برای رسمی شدن مرز سومار انجام شده و موافقت کشورمان برای این مهم به طرف عراقی اعلام شده و در این رابطه منتظر اعلام نظر عراق هستیم.

شهریار حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرز رسمی خسروی به عنوان یک ظرفیت راهبردی همواره مورد توجه مسئولان کشورمان است و ما در تلاشیم تا در چارچوب دیپلماسی در ایام عادی سال برای تردد کاروان ها راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: در صورت بازگشایی مرز خسروی به روی کاروان های زائران عتبات عالیات در ایام عادی سال و استفاده از ظرفیت های مسافری و تجاری آن همانند دیگر مرزهای کشورمان، در ایام اربعین نیز شاهد تردد زائران از این مرز به کربلا خواهیم بود.
مدیرکل امور مرزی کشور گفت: پارسال از محل اعتبارات اربعین به شهرداری برای آسفالت معابر و جاده های قصرشیرین، توسعه مسیر خسروی - قصرشیرین برای انجام آسفالت ، روشنایی و اصلاح مسیر و ایجاد توقفگاه های خودروها و بزرگراه کرمانشاه به قصرشیرین اعتباراتی به این منطقه و شهرستان مرزی قصرشیرین تزریق شد.
حیدری همچنین در خصوص سهم مناطق جنگی گفت: برخی شهرستان های استان کرمانشاه شامل قصرشیرین، ثلاث و باباجانی، گیلانغرب ، سرپل ذهاب و پاوه جزء مناطق جنگی است و اعلام شده اما برخی از روستاها و شهرها از این مهم بهره مند نشده اند که در تلاشیم این مناطق نیز در قالب مناطق جنگی محسوب شود و مردم آن از مزایای این مصوبه برخوردار شوند.
وی بر سامان دهی امتیازهای مرزی مانند فعالیت های مرزی کوله بری ، فروش سوخت و تخفیف های سود بازرگانی تاکید کرد و گفت: امیدواریم با مدیریت این مهم شاهد بهره مند شدن مردم مرزنشین از این مزایا باشیم.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه کرمانشاه رتبه اول صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق را دارد اما خود این استان به دلیل نداشتن زیرساخت صنایع تولیدی ، سهمی کمی در تولید کالاهای صادراتی دارد.
وی ادامه داد: آن چه از مرزهای ما به عراق صادر می شود می توان با مدیریت راهبردی شعبه ای از آن در استان ایجاد شود تا مبدا صادرات، کرمانشاه باشد که هم استان رونق گرفته و هم ظرفیت اشتغال برای جوانان ایجاد شود.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما