شناسهٔ خبر: 30712796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

فخاری:

من مخالف اخذ عوارض از تونل‌ها هستم/ شهرفروشی است

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، الهام فخاری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره طرح پیشنهادی شهرداری برای اخذ عوارض از تونل های شهری گفت: شهرفروشی فقط این نیست که پهنه شهر و تراکم آن را بفروشیم، اخذ عوارض از فضاهای تردد شهری فرقی با شهرفروشی ندارد. این حق عمومی و حق دسترسی مردم است. مگر ما از تراکم فرشی تعبیر به شهرفروشی نمی کنیم، این هم تضییع حقوق عمومی مردم است. شورای شهر تکلیف نکرده است که شهرداری برود معابر عمومی مردم را پولی بکند. فضاهای تردد مردم حق مردم است، نمی شود که مردم را در خانه هایشان حبس کرد که بیرون نیایند.

ناتوانی مدیریت شهری از درآمدزایی صحیح!
عضو شورای شهر تهران با اشاره به ناتوانی مدیریت برای درآمدزایی اظهارکرد: غیر از بحث گران شدن شهر، اینکه شهرداری نمی تواند از سایر فضاهای شهری که دراختیار دارد درآمدزایی کند نشان از ناتوانی مدیریت شهری است. امیدوارم مهندس حناچی برنامه اقتصادی درستی را بتواند ارائه و پیاده سازی بکند. ساماندهی و رسیدگی به وضعیت پایانه ها، پارکینگ ها و پارک های حاشیه ای و .. از موارد قابل برنامه ریزی جهت درآمدزایی است.

وی درباره ارائه طرح های اخذ عوارض شهری از معابر شهری همانند طرح جدید ترافیک گفت: هنوز در مورد مدل جدید طرح ترافیک، هیچ نهاد یا موسسه مستقل یک ارزیابی و سنجش درست و دقیقی ارائه نداده که این طرح چه میزان در وضعیت درآمدی شهرداری و بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی هوا موثر بوده است.

بزرگراه ها مردم  را محبوس کرده اند
فخاری نگاه بیشتر اعضای شورای شهر موافق ایجاد درآمدهای پایدار از فضاهای عمومی شهری دانست و افزود: برخی از همکاران در شورای شهر مخالف با اینگونه برخورد با مسائل و معضلات شهری و مدیریت آن هستند و برخی از همکاران هم از موضع ایجاد درآمدهای پایدار به مدیریت شهر نگاه می کنند. در بند 3 ماده 54 برنامه سوم توسعه شهری همین موضوع به یک نحو دیگری گنجانده شده است که دلایل حذفش رای نیاورد.

این عضو شورای شهر ایجاد محدودیت در تردد شهروندان را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: در شهر 10 میلیونی تهران با این همه پیچیدگی و اینکه شهروندان مسیرهای جایگزین ندارند و همینطوری هم بزرگراه ها عملا مردم و محلات تهران را به صورت جزیره ای محبوس کرده اند، به نظر من نمی شود حق دسترسی شهروندان را به بهانه درآمد پایدار از بین برد و بگوییم هرکس نمی تواند در تهران زندگی نکند. این همه اش خلاف قانون اساسی است.

من جزو مخالفان این طرح هستم
وی با اعلام مخالفت با این قبیل طرح ها گفت: شارع عام به همه مردم تعلق دارد و نمی شود در تردد مردم محدودیت ایجاد کرد. جدا از اینکه اینها زیرساخت هایی است که از قبل ایجاد شده و ساخت و ساز جدید نیست. یک وقت یک بزرگراهی به عنوان یک مسیر جدید موازی با مشارکت بخش خصوصی طراحی می شود، آنجا بالاخره یک توجیهی دارد. این مسیرهایی که دوستان طرح دریافت عوارض از آن را پیشنهاد داده اند در وسط شهر است، الان چطور بزرگراه صدر را که در وسط شهر است را می خواهند پولی کنند. من جزو مخالفان این طرح هستم.

منبع: دانا 

نظر شما