شناسهٔ خبر: 30711661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

درخواست گوترش از ایران

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری در نیویورک درباره مسائل مختلف جهان به اظهارنظر پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه مواضع دوگانه‌اش، درباره پرونده قتل جمال خاشقجی (روزنامه نگار عربستانی) اعلام کرد اجرای تحقیقات بین المللی درباره پرونده قتل وی در حوزه اختیاراتش نیست! اما از ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه حزب الله بین لبنان و فلسطین اشغالی تونل حفر کرده است، حمایت و آن را محکوم کرد و از ایران نیز خواست نقش مثبت و سازنده‌ای در روند تحولات منطقه خاورمیانه ایفا کند.

آنتونیو گوترش دیروز جمعه در نشست خبری در نیویورک با بیان این موضوع مدعی شد: انتظار می‌رود ایران رفتار مثبت و سازنده‌ای را در منطقه و به ویژه در یمن و سوریه در پیش گیرد. اینکه ایران نقش سازنده‌ای در این دو کشور ایفا کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما حفر تونل‌ها در مرز لبنان و اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: ما درصدد ایجاد اصلاحات ساختاری در سازمان ملل در خلال سال جاری میلادی هستیم. اگر نتوانیم راه حلی برای کمبود بودجه مالی پیدا کنیم روند فعالیت‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ با مشکل مواجه خواهد شد.

گوترش درباره تحولات سوریه نیز گفت: باید بر وجود سه عنصر اساسی و لازم در بحران سوریه تأکید کنیم، نخست حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه، دوم حفظ امنیت کشور‌های همسایه سوریه و سوم به رسمیت شناختن حقوق همه بخش‌ها و اقشار مردم این کشور. امکان موفقیت هیچ راه حل سیاسی در سوریه بدون ایجاد حل و فصل سیاسی که همه طیف‌های ملت سوریه آن را بپذیرند وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه درباره اوضاع یمن اظهار داشت: همه کارکنان سازمان ملل در یمن هدفی جز خدمت به منافع مردم یمن ندارند و من در مورد خدشه دار شدن اعتماد به این قضیه نگران هستم.

وی در اظهارنظری درباره پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی نیز گفت: تاکنون از من خواسته نشده است در خصوص قتل خاشقجی تحقیقاتی را آغاز کنم. اجرای تحقیقات بین المللی درباره پرونده قتل خاشقجی در حوزه اختیارات من نیست بلکه این مسئله باید از سوی شورای امنیت به من سپرده شود. شورای حقوق بشر، کمیته‌های تحقیقاتی و ابزار‌های متعددی در اختیار دارد که می‌توان از آن‌ها برای تحقیق در پرونده خاشقجی استفاده کرد.

گوترش در ادامه با اشاره به تحولات شبه جزیره کره و روند مذاکرات آمریکا و کره شمالی افزود: به نظر ما زمان آن فرا رسیده است دور جدید مذاکرات و گفتگو‌ها بین واشنگتن و پیونگ یانگ به صورت جدی از سر گرفته شود.

وی همچنین به بحران میانمار پرداخت و ادامه داد: وجود کمیته‌ای که برای برقراری آشتی بین قشرهای مختلف ملت میانمار تلاش کند ضروری به نظر می‌رسد، ولی متأسفانه تاکنون فضای مناسب برای ایجاد این کمیته فراهم نشده است. پناهجویان میانماری که در بنگلادش زندگی می‌کنند با شرایط بسیار دشواری روبه رو هستند و باید شرایط برای بازگشت آنان به کشورشان مهیا شود.

گوترش همچنین از دولت سودان خواست به حقوق بشر احترام بگذارد و از خشونت علیه معترضان در این کشور استفاده نکند و حمایت بین المللی از سودان را منوط به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور دانست. وی در پایان بر اهمیت حفظ توافقنامه مربوط به موشک‌های هسته‌ای میان برد تأکید کرد.

 

نظر شما