شناسهٔ خبر: 30711179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اقدام مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی علیه پیشرفت موشکی ایران

71628

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل در پی سیاست‌های کارشکنانه دولت این رژیم، خواستار آن شده است تا شورای امنیت برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران وارد عمل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به  نقل از اورشلیم پست، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار آن شد تا شورای امنیت برای آن‌چه متوقف کردن تهدید موشک‌های بالستیک ایران خوانده شده ، وارد عمل شود.

وی در پی آن است که این مسئله را در نشست روز سه‌شنبه سازمان ملل در باره خاورمیانه که معمولا به درگیری میان رژیم غاصب و فلسطین اختصاص دارد، مطرح کند.

دنون آزمایش ماهواره‌ای ایران را «اقدامی سرکشانه» خواند و مدعی شد که این تخطی آشکار از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که ایران را از داشتن فعالیت در زمینه موشک‌های بالستیک منع می‌کند.

وی افزود: این آزمایش نشان‌دهنده مرحله دیگری از پیشرفت ایران در زمینه موشک‌های بالستیک ‌قاره‌پیما است.ایران  در ۱۹ آوریل ۲۰۰۶ و ۲۷ جولای ۲۰۱۷، ناقل ماهواره‌بری از همین نوع را آزمایش کرد و مبنی بر گفته حسن روحانی«به زودی برای آزمایش جدید آماده خواهیم بود»، قصد دارد باز هم این کار را انجام دهد.

دانون در ادامه مدعی شد: ایران نه تنها با پرتاب موشکی هم به فضا و هم به سمت کشورهای همسایه، بلکه از طریق هدایت یک نوع هیجان توسعه موشکی در خاورمیانه‌ای که به خودی خود بی‌ثبات است، به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بی اعتنایی می‌کند.

وی همچنین در ادامه این  ادعاهای بی پایه خود  ایران را کشوری سرکش خواند که از قوانین بین‌المللی تخطی می‌کند و مدعی شد که ایران به وضوح خواسته‌های جامعه‌ بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و با این کار به طرزی اهانت‌آمیز ثبات منطقه، اروپا و فراسوی آن را تهدید می‌کند

وی افزود: من از شورای امنیت می‌خواهم که به ملت‌ها و اتحاد کشور هایی که برای متوقف کردن تهدید موشکی ایران به ویژه از آن نوعی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای می‌باشند، وارد عمل شده‌اند، بپیوندد.

به گزارش ایسنا، متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق شدند با طراحی و ساخت ماهواره‌بر «سیمرغ» روز سه‌شنبه ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کنند.  مسئولان کشورمان تاکید دارند که این ماهواره‌بر یک موشک غیر نظامی است اما برخی کشورهای غربی با دست‌آویز قرار دادن این موضوع، ایران را متهم می‌کنند که هدف اصلی‌اش از این پرتاب، آزمایش موشک بالستیک بوده است.

از این گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان  پیش از این در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در توضیح این که فعالیت موشکی ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت نیست، گفت:این قطعنامه (۲۲۳۱) ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تایید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد.

این در حالی است که با وجود موضع‌گیری کشورهای غربی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: لازم است که میان پرتاب ماهواره با پرتاب موشک برای انهدام اهدافی روی زمین تفاوت قائل شویم چراکه فن‌آوری مورد استفاده در این دو بسیار متفاوت است.

وی افزود: من هیچ دلیلی برای سوء تفاهم‌های ایجاد شده که در ماه‌های اخیر در رابطه با توسعه برنامه موشکی در ایران به وجود آمده است، نمی‌بینم. ایران با آزمایش موشک‌هایش هیچ اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی انجام نمی‌دهد. همه چیز در این زمینه بر اساس شرایط قانونی و متناسب با هنجارها و تعهدات موجود اجرا می‌شود.

این مقام ارشد روس همچنین تاکید کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به هیچ وجه استفاده از فن‌آوری موشک‌های بالستیک در ایران را ممنوع نکرده است و تنها از تهران می‌خواهد که از پرتاب موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پرهیز کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، انتقاد بی قید و شرط از برنامه موشکی ایران نادرست و این یک عمل غیرمسئولانه است. این گمراه کردن عمدی و هدفمند جامعه بین‌الملل و مردم است.

انتهای پیام

دبیر: فاطمه ابوطالبی

نظر شما