شناسهٔ خبر: 30710879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با سعید عابدینی مطرح شد:

چالش در واردات و عرضه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

طرح ثبت‌سفارش کتاب‌های خارجی راهگشا نیست

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان با اشاره به محدودیت زمانی تا برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هر سال در این ایام ناشران و موزعان کتاب‌های خارجی سفارشات خود را ثبت و به مرحله ارسال به مقصد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسانده بودند اما در این دوره هنوز این فرصت مهیا نشده است.

صاحب‌خبر -
 
سعید عابدینی؛ مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مشکل ثبت‌سفارش کتاب‌های خارجی افزود: طی چهارـپنج ماه گذشته طبق مصوبه هیات دولت در اردیبهشت ماه1397 که اعلام شد کتاب باید ثبت سفارش شود و بعد پروسه واردات آن انجام شود، بسیاری از موزعان کتاب‌های خارجی با مشکلات جدی روبه‌رو شدند و اکنون امکان ثبت‌سفارش برای موزعان وجود ندارد.
 
وی بیان کرد: مشکل را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقال داده‌ایم و تاکنون نیز چندین جلسه برای رفع آن با دفتر مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی برگزار شده ولی هیچ نتیجه‌ مثبتی حاصل نشده است.
 
محدودیت‌های زمانی
عابدینی با اشاره به محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد ادامه داد: امسال با توجه به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به‌دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان فرصت باقیمانده بسیار محدود است زیرا هر ساله در این ایام ناشران و موزعان کتاب‌های خارجی سفارشات خود را ثبت و به مرحله ارسال به مقصد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسانده بودند اما در این دوره هنوز فرصت مهیا نشده است.
 
وی همچنین درباره تبعات این موضوع توضیح داد: این موضوع در حالی است که با وجود فرصت زمانی یاد شده، در ادوار گذشته باز هم مشکلات عدیده‌ای از جمله ترخیص دیرهنگام کتاب‌ها و در نتیجه عدم عرضه به موقع آن‌ها در نمایشگاه که خود باعث تنزل کیفیت بخش خارجی نمایشگاه می‌شد وجود داشت.
 
عابدینی با اشاره به تجربه سال‌های گذشته گفت: درحالیکه در سال‌های قبل برخی از این مشکلات وجود نداشت، گاهی کتاب‌ها به روز اول نمایشگاه نمی‌رسید و حتی در روزهای سوم تا پنجم تازه کتاب‌ها به گمرک نمایشگاه وارد می‌شد تا پس ازطی مراحل قانونی به دست موزعان برسد، این موضوع لطمه زیادی به ناشران کتاب‌های خارجی وارد ‌می‌کرد و با توجه به اینکه امسال هنوز در بحث ثبت‌سفارش مشکل داریم، در نمایشگاه کتاب پیش‌رو مشکلات ما مضاعف خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه آسیب امکان‌پذیر نبودن ثبت سفارش کتاب‌ها این است که نمایندگان ناشران خارجی هر ساله با استفاده از اعتبار خود خریدها را انجام می‌دادند، یادآور شد: خرید اعتباری به این معناست که نماینده کتاب را در طول سال و همچنین به مقصد نمایشگاه کتاب به کشور وارد و در یک بازه زمانی سه تا شش ماهه اقدام به تسویه حساب می‌کند که در صورت ثبت سفارش این امکان از دست خواهد رفت زیرا به محض ورود کتاب به گمرک قبل از ترخیص باید هزینه پرداخت شود؛ پس دیگر اعتباری وجود نخواهد داشت.
 
عابدینی با اشاره به مشکل دیگری که در ورود کتاب‌های خارجی وجود دارد گفت: در صورت ثبت سفارش به دلیل تحریم‌ها امکان تهیه مستقیم کتاب‌های بسیاری از ناشران که بخش قابل توجهی از منابع علمی و پژوهشی را در برمی‌گیرد وجود ندارد و نمی‌توان با ناشر مستقیما وارد تعامل شد، بلکه ابتدا باید کتاب به مقصد کشور دیگری ارسال شود، یک یا دو موزع خارجی دیگر کتاب را خریداری کنند و بعد به ایران ارسال شود که این به معنای افزایش چند برابری قیمت و زمان ورود کتاب‌ها به کشور است.
 
وی تاکید کرد: در نتیجه همواره تامین نیازهای مبرم و اساسی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کتاب با مشکل مواجه خواهد شد. البته اعضای انجمن ناشران بین‌الملل همواره طی سال‌های گذشته با دور زدن تحریم‌ها و با استفاده از امکانات خویش توانسته بودند تعداد زیادی از کتاب‌های روز را به کشور وارد کنند تا خللی در اثر نبود منابع احساس نشود اما یقینا با  توجه به نکات ذکر شده  امسال در این زمینه با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.
 
عدم امکان انتقال وجه
او از مشکل انتقال وجه و تعدد حساب‌های ناشران خارجی به عنوان یکی دیگر از معضلات ثبت سفارش نام برد و افزود: اغلب ناشران خارجی در تبادلات مالی خود با بانک‌هایی همکاری می‌کنند که دارای ارتباط با بانک مرکزی ایران نیستند پس در نتیجه نمی توانند هیچگونه وجهی را از ما دریافت کنند و اگر در این میان به پروسه ثبت سفارش وارد شویم امکان انتقال وجه را نخواهیم داشت و قطعا اعتبار کسب شده توسط نمایندگان در طی سالیان متمادی برای ورود کتاب خارجی از بین خواهد رفت..
 
عابدینی ادامه داد: معتقدم این طرح از قبل شکست خورده است و ما را به مرحله‌ای خواهد رساند که بخش بین‌المللی سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب را با افتی فاحش مواجه خواهد کرد و دیگر از آن نمی‌توان به عنوان رویدادی بین‌المللی نام برد.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: تاکنون نامه‌‌نگاری و جلسات مکرر در این زمینه با مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد؛ آقای ایوب دهقانکار داشته‌ایم که الحق و الانصاف دلسوزانه در تمام این مدت یار و همراه ما برای مرتفع کردن مشکلات بوده‌اند ولی اینکار نیاز به عزم راسخ و حمایت از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا قبل از فوت وقت چاره‌ای اندیشیده شود.
 
عابدینی تاکید کرد: البته معاونت فرهنگی کاملا به خطر نبود کتاب‌های روز در نمایشگاه کتاب و آسیب‌های احتمالی آن واقف است و تلاش می‌کند مشکل مرتفع شود اما با وجود همه این تلاش‌ها کماکان کتاب جزو کالاهای اساسی نیست و این تعجب برانگیز است.
 
رابطه قیمت‌گذاری و قدرت خرید
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی با بیان اینکه در حال از دست دادن زمان هستیم، گفت: تا نمایشگاه ۵۰ روز مفید کاری پیش رو داریم اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ یک ازناشران سفارش‌گذاری نکرده‌اند و باید فکری عاجل کرد.
 
وی افزود: در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت اگر مشکل ثبت سفارش، حمل و گمرک مرتفع شود ما همچنان مشکل قیمت‌گذاری را خواهیم داشت زیرا  نکته بسیار کلیدی با توجه به قیمت روز ارزهای خارجی قدرت خرید دانشجویان و مراکز علمی و دانشجویی کشور است که به شکل قابل توجهی کاهش یافته و نیازمند چاره اندیشی است.

نظر شما