شناسهٔ خبر: 30709347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

40 سال تلاش برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - چهل سال تلاش نظام جمهوری اسلامی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد دستاوردهای زیادی در بخش های مختلف اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی داشت که چهره استان را دگرگون کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، افزایش زیرساخت های نوین کشاورزی، توسعه عمرانی و اقتصادی شدن حوزه های گردشگری، صنایع دستی و صنعت از خدمات اقتصادی نظام جمهوری اسلامی برای ارتقای سطح زندگی در این خطه بوده است.
در چهار دهه اخیر بهبود زیرساخت های جاده ای، آب،برق،گاز، سواد،فضاهای آموزشی باعث انقلابی در زندگی اجتماعی مردم شده است.
مردم رنج کشیده کهگیلویه وبویراحمد که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 از کمترین امکانات رفاهی محروم بودند اکنون با همت مضاعف در بیشتر شاخص های زندگی شاهد دگرگونی های چشمگیر هستند.
کشاورزی سنتی، بدون استفاده ماندن ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی برای درآمدزایی، محدود شدن صنعت تنها به یک واحد در کنار نبود کمترین امکانات زندگی از جمله گاز، برق، آب، راه های ارتباطی مناسب و مدرسه گوشه ای از محرومیت های مردم این خطه بوده است.

**تشریح مشکلات مردم قبل از انقلاب
یک بانوی کهنسال ساکن روستای نیمدور در گچساران گفت:در زمان شاهنشاهی سطح بهداشت و درمان در روستاها بسیار پایین بود و به دلیل نبودن امکانات جاده ای و مراکز درمانی بسیاری از بیماران تا رسیدن به مراکز درمانی جان خود رااز دست می دادند.
بگم رمضانی که فرزند هفت ساله خود را در سال 1340 به دلیل بیماری سرخک از دست داد افزود: تعداد زیادی از کودکان در آن سال ها بر اثر بیماری و زنان در هنگام زایمان تلف می شدند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در زمان بسیار کوتاهی بالگرد بیماران یا حادثه دیدگان را از روستاها به شهر منتقل می کند گفت:زندگی در این روزها بسیار خوب و راحت است.
یک پیرمرد روستایی باشتی گفت: تا پیش از انقلاب کشاورزی با استفاده از چهارپایان بسیار سخت و درآمد بسیار کمی برای مردم داشت.
محمد حسینی افزود: تامین چوب درختان جنگلی برای پخت غذا و حمل آب از چشمه های دور دست از کارهای طاقت فرسایی بود که هر روز باید تکرار می شد.
وی بیان کرد: پیش از انقلاب هیچ تضمینی برای آینده کشاورزان نبود اما اکنون بیمه روستایی و عشایر، معیشت کشاورزان در زمان پیری را تضمین می کند.
یکی از شهروندان دوگنبدان گفت: پیش از انقلاب در حالی که بسیاری از مردم بومی کارگری می کردند بسیاری از کارکنان شرکت نفت از کشورهای خارجی بودند.
عبدالکریم محمدی افزود: مردم بومی به دلیل پایین بودن سطح سواد امکان انجام کارهای تخصصی را نداشتند تا جایی که بیشتر پزشکان از کشور هندوستان در گچساران خدمت می کردند.

** تحولات اقتصادی
در شرایطی که تا پیش از انقلاب اسلامی شهرک صنعتی در این استان وجود نداشت و تنها یک واحد صنعتی در این خطه فعال بود هم اکنون 14 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد مستقر هستند.
سال های 1357 تا 1367 ، 2 شهرک صنعتی،سال های 1367 تا 1378 و 11 شهرک صنعتی دیگر در فاصله سال های 1378 تا 1387 در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد.
سرپرست شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:حدود چهار هزار و 800 نفر در 311 واحد صنعتی و تولیدی این استان مشغول بکار هستند.
سید هاشم موسوی بیان کرد: مواد غذایی، کانی های غیرفلزی، مصنوعات فلزی و شیمیایی از مهمترین محصولات تولیدی در شهرک های صنعتی این استان است.
موسوی گفت: شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با شرایط ویژه چون تامین زمین و حقوق انتفاع با تعرفه دولتی به صورت نقد و اقساط محل مناسبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی است.
کارخانه قند یاسوج تنها واحد صنعتی این استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.
سرپرست شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت تامین زمین برای اجرای طرح های صنعتی گفت: هم اکنون شرایط خوبی برای حمایت از سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی این استان وجود دارد.
موسوی بیان کرد: بازدید میدانی از واحدهای صنعتی برای رفع مشکلات آنان، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی رایگان، شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری تورهای صنعتی، خدمات کسب و کار، توسعه بازار و مالیات ایجاد زیرساخت های آب، برق، گاز و دیگر تاسیسات از جمله حمایت های دولت از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ایجاد واحدهای خدماتی برای مسافران و ارتقای وضعیت جاده ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گردشگری این استان را از ظرفیتی پنهان به ابرازی برای کارآفرینی و اشتغال تبدیل کرد.
محمود باقری اظهار داشت: در زمان حاضر 67 واحد اسکان گردشگر شامل هتل، مجتمع های بوم گردی، کمپینگ های گردشگری و مهمان پذیر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چشمه بلقیس چرام تنها نقطه گردشگری دارای زیرساخت بود که از سوی بخش خصوصی ایجاد شده بود.
وی تصریح کرد: هم اکنون این استان سالانه میزبان سه میلیون گردشگر داخلی و سه هزار گردشگر خارجی است درحالی که در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله ای به عنوان صنعت گردشگری جایگاهی نداشت.
وی بیان کرد: قبل از انقلاب، گردشگری برای مردم استان تنها محدود به مکان های زیارتی می شد اما اکنون با ایجاد زیرساخت های رفاهی، مردم علاوه بر مکان های مذهبی از هر فرصتی برای سیر و سیاحت استفاده می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولیدات صنایع دستی به صورت ذهنی بافت و برای مصرف خانوار بود بیان کرد: آموزش های به بافی برای قابل رقابت شدن تولیدات صنایع دستی در عرصه ملی و جهانی، تلاش برای احیای رشته های منسوخ صنایع دستی و پرداخت تسهیلات بانکی از مهمترین حمایت های دولت از رونق صنایع دستی در این استان است.
محمود باقری بیان کرد: هم اکنون 90 کارگاه تولید محصولات صنایع دستی در استان فعالیت می کند.
وی گفت: هشت هزار و 900 پروانه انفرادی برای هنرمندان فعال صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تولید محصولات کشاورزی این استان از 10 هزار تن قبل از انقلاب به 900 هزار تن رسیده است.
الیاس تاج الدینی افزود: سطح باغستان های این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ، 14 برابر شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون 43 هزار هکتار باغ در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد درحالیکه سطح باغ های کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سه هزار و 200 هکتار بود.
سالیانه 270 تا 280 هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزایش حدود هفت برابری سطح زیرکشت زمین های آبی را از دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
تاج الدینی بیان کرد: هم اکنون بیش از 83 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که سطح زیر کشت زمین های آبی این استان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 12 هزار هکتار بود.

**تحولات اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: امید به زندگی از 50 سال به 70 سال و مرگ‌ و میر کودکان و نوزادان بین 29 تا 110 در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی 90 درصد کاهش یافته است.
اورنگ ایلامی عنوان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی چهار پزشک عمومی در این استان فعالیت داشتند اما هم‌ اینک تنها 40 پزشک فوق‌ تخصص داخلی در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مرگ‌ و میر مادران باردار از رقم 45 در هزار به کمتر از 12 در هزار رسیده و امسال در 6 ماهه نخست هیچ مورد مرگ مادر باردار وجود نداشته است.
وی پوشش واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد را حدود 100 درصد عنوان کرد و گفت: این شاخص به ‌نسبت از برخی از کشورهای اروپایی بالاتر است.
ایلامی با بیان اینکه مراکز جامع سلامت از 23 مورد به 87 مرکز رسیده است افزود: کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب در بخش آموزش عالی پزشکی هیچ دستاوردی نداشته ولی هم‌اینک 187 عضو هیات علمی، بیش از 2 هزار دانشجو و پنج دانشکده در این استان وجود دارند.
ایلامی عنوان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های مختلف استان از 96 تخت به حدود یک‌هزار و 500 تخت رسیده است.
وی تصریح کرد: 39 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، 87 تخت ویژه، 6 کلینیک تخصصی، 48 مرکز ترک اعتیاد، 170 داروخانه و هشت بیمارستان مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میزان باسوادی مردم استان 31درصد بود که در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از 63 درصد افزایش یافته است.
هادی زارع پور اظهار داشت: براساس سرشماری 437 هزار و 46 نفر از جمعیت 10 تا 49 سال در استان باسواد هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: برچیده شدن مدارس کپری و خشت و گلی از مهمترین دگرگونی های زیرساخت های آموزشی این استان در چهار دهه اخیر است.
جهان محرابی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 270 مدرسه با 675 کلاس درس به مساحت 41 هزار متر مربع در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کرد.
وی بیان کرد: مدارس در پیش از انقلاب اسلامی بیشتر در سه شهر یاسوج ، دوگنبدان و دهدشت احداث شده بود و بسیاری از دانش آموزان برای بهره مندی از سواد باید به این شهرها و روستاهای پرجمعیت سفر می کردند.
محرابی با اشاره به سخت گذر بودن راه های کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سفر روزانه برای کودکان و نوجوانان مناطق مختلف استان که بیشتر کوهستانی است سخت و طاقت فرسا بود.
به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکهزار و 849 مدرسه با هفت هزار و 939 کلاس به مساحت 22 میلیون و 568 هزار و 390 متر مربع در این استان احداث شد.
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه هم اکنون 40 هزار و 50 دانشجو در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد در حال تحصیل هستند گفت: توسعه دانشگاه ها در این استان باعث جایگزینی قلم با تفنگ شده است.
احمد عریان یادآوری کرد که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک هزار و 500 دانشجو در دانشگاه تربیت معلم کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل بودند.
وی اظهار داشت: افزایش مشارکت اجتماعی مردم در سطح ملی و بین المللی و ارتقای کیفیت زندگی مردم از دستاوردهای توسعه دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد است.

** تحول در زیرساخت های رفاهی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود تونل های بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده ها با شکافتن صخره ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شد.
علی خوان پایه بیان کرد: هم اکنون افزون بر جاده ها 70 کیلومتر شبکه روشنایی در تونل ها و جاده های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر 6 هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.
خوان پایه بیان کرد: 159 کیلومتر بزرگراه، 986 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 998 کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول شبکه برق این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هفت برابر شده است.
داود راهزادی افزود: طول شبکه برق کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک هزار کیلومتر بود هم اکنون به هفت هزار کیلومتر رسیده است.
وی بیان کرد: هم اکنون 11 ایستگاه شبکه برق در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها هشت هزار مشترک برق در این استان وجود داشت اما در زمان حاضر شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد به 250 هزار مشترک خدمات رسانی می کند.
وی بیان کرد: هم اکنون تمام روستاهای بالای 10 خانوار این استان از نعمت برق بهره مند هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از تکمیل و بهره برداری حدود 100 طرح برق در مناطق مختلف این استان تا پایان سال جاری خبر داد.
وی اظهار داشت: هم اکنون شرکت توزیع نیروی برق این استان 200 طرح در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری در دست اجرا دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان از زمان تأسیس این شرکت در سال 1371 تاکنون با افزایش 40 برابری از سه هزار و 250 مترمکعب به 131 هزار مترمکعب رسیده است.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: تعداد مخازن آب مناطق شهری استان نیز در این 26 سال از 15 باب مخزن سنگی و فلزی غیر استاندارد به 53 باب مخزن بتنی استاندارد رسید.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هفت هزار مشترک آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت و این تعداد هم اینک 165 هزار و 500 مشترک است.
جمعیت شهری زیر پوشش این شرکت هم اینک 99.8 درصد بوده و 2 دهم درصد مابقی نیز مربوط به ساکنان مناطق حاشیه شهرهاست که به زودی شناسایی و زیر پوشش قرار می گیرند.
لدنی نژاد عنوان کرد: منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل 66 حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بخش عمده ای از جمعیت روستایی و شهری این استان از نعمت گاز خانگی محروم بود.
رحمان خادم از زمان آغاز طرح گازرسانی در سال 61 تاکنون سه هزارو 812 کیلومتر شبکه گازرسانی در استان احداث شده است.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر 17 شهر و 667 روستای این استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
وی بیان کرد: از جمعیت 713 هزار نفری استان حدود 150 هزار خانوار با جمعیت بیش از 500 هزار نفر از گاز طبیعی استفاده می کنند.
خادم تصریح کرد: با بررسی های انجام شده 857 روستای بالای 20 خانوار قابلیت گازرسانی را دارند که از این تعداد 677 روستا از گاز طبیعی بهره مند شده اند .
وی تعداد روستاهای واجد شرایط گازرسانی را یک هزارو 77 روستا اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاخص برخورداری از آب آشامیدنی روستایی این استان به 73.8 درصد رسید که به استاندارد کشور نزدیک شده است.
شاخص برخورداری از آب روستایی در کشور هم اکنون 74 درصد است.
فیض الله پاسره اظهار داشت: شاخص برخورداری از آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 ، 68 درصد بود.
وی بیان کرد: شرکت آب روستایی این استان بیش از 60 هزار و 208 مشترک را زیر پوشش خدمات خود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای آب رسانی به هر خانوار روستایی این استان 120 میلیون ریال هزینه می شود.
پاسره بیان کرد: 6 هزار و 422 کیلومتر خط انتقال برای انتقال 95 هزار و 954 متر مکعب آب در روستاهای این استان ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: آب مورد نیاز مناطق روستایی این استان با 247 منبع شامل چشمه و چاه تامین می شود.
پاسره ابراز داشت: 131 حلقه چاه آب مناطق روستایی این استان را تامین می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 979 روستا با جمعیت بیش از 276 هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 720 هزار نفر در جنوب ایران قرار دارد.
8143/6110

نظر شما