شناسهٔ خبر: 30709224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب:

حوزه دنبال تمتع از بودجه کشور نیست/ موقوفات حوزه را بازگردانید

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با انتقاد شدید از سخنانی که در مورد بودجه حوزه در فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: حرف حوزه این است که موقوفات به حوزه برگردانده شود؛ حوزه می‌گوید که حداقل‌ها را به ما بدهید، زیرا زیاد گرفتن از بیت‌المال را هنر نمی‌دانیم و دولت باید از اینکه چراغ حوزه روشن باشد حمایت کند.

صاحب‌خبر -

عبدالفتاح نوابحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مباحثی که این روز‌ها در مورد بودجه حوزه مطرح است، گفت: حوزه‌های علمیه در گذشته جامع تمام زمینه‌های دانش در جهان اسلام بودند و یک فرد حوزوی به بسیاری از علوم عصر خود آشنا بود.

وی افزود: کسانی مانند ابن‌سینا و زکریای رازی، که در پزشکی و رشته‌های مختلف دیگر سرآمد بودند، روحانی بودند و کتبی هم که از بزرگان حوزوی در رشته‌های مختلف علوم وجود دارد کم نیست.

هزینه خدمات بوعلی و فارابی‌ها چگونه تأمین شد؟

نواب با اشاره به خدمات بوعلی‌ها، فارابی‌ها و خواجه نصیر‌ها با طرح این سؤال که آیا این افراد هزینه‌های خدماتشان را خودشان می‌توانستند تأمین کنند یا اینکه جامعه و حکومت‌ها آن را تأمین می‌کردند، افزود: در طول تاریخ افراد توانمندی برای حوزه‌های علمیه کار می‌کردند و حتی برخی پادشاهان در طول تاریخ مدارس و حوزه‌های علمیه را ساختند و در اختیار عالمان بزرگ قرار دادند.

نواب با بیان اینکه مدرسه شهید عالی مطهری، مدارس سلیمان خان و مدارسی که در مشهد و اصفهان ساخته شده از این دست هستند، تصریح کرد: طاغوت رضاخانی و محمدرضا مانع رشد حوزه‌های علمیه شدند؛ در مراغه ۱۴ مدرسه علمیه قبل از انقلاب وجود داشت که همه را غصب کردند و فقط سه مدرسه با تلاش بسیار احیا شده است؛ همچنین مشکین‌شهر قبل از انقلاب مدرسه داشت که حکومت پهلوی در اختیار شهربانی قرار داد و بعد از انقلاب هم با زحمات آیت‌الله مشکینی این مدرسه احیا شد و در اختیار حوزه قرار گرفت.

نواب به نمونه دیگری از این نوع مدارس اشاره کرد و افزود: میدان بار قدیم قم مدرسه غیاثیه بود که آن را به میدان بار تبدیل کردند و حجره‌های این مدرسه تبدیل به مغازه میوه‌فروشی شده است. کم نیستند از این موارد که واقفان و حتی حکومت‌ها مکان‌هایی را به عنوان مدرسه علمیه ساخته و به حوزه داده‌اند، ولی در طول طاغوت غصب شد.

موقوفات حوزه احیا شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه تأکید کرد: حرف حوزه این است که همین موقوفات به حوزه برگردانده شود؛ حوزه می‌گوید که حداقل‌ها را به ما بدهید، چیز زیادی نمی‌خواهیم؛ امروز کمترین دستمزد و حقوق یک استاد دانشگاه چندین میلیون تومان است، ولی استادان حوزه با حداقل دستمزد کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراد ناآگاه یا مغرض در مورد بودجه حوزه علمیه قضاوت می‌کنند، اظهار کرد: به جز روحانیونی که به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و یا نهاد‌های مختلف هستند، مابقی طلاب به سختی امرارمعاش خود را می‌گذرانند، ولی آبرومندانه زندگی می‌کنند؛ هنوز تعدادی طلبه داریم که برای خدمت به زلزله‌زدگان کرمانشاه به سرپل ذهاب رفته‌اند و هنوز به منزل بازنگشته‌اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه سفره‌ای برای تمتع از نظام پهن نکرده است، اظهار کرد: نمایندگان مجلس که  در مورد بودجه نهاد‌ها تصمیم می‌گیرند بررسی کنند که بودجه کمی که به حوزه می‌دهند رافع چه میزان از نیاز‌هاست. ضمن اینکه در عمده موارد بودجه بیش از ۶۰ درصد محقق نمی‌شود.

تأمین بودجه اصلی با وجوهات

وی با بیان اینکه مردم متدین و فهیم جامعه این مطلب را درک می‌کنند، اما افراد مغرض درک آن را ندارند، تصریح کرد: همین میزان بودجه با حسابرسی به دقت بررسی می‌شود؛ مبلغان زیادی را به مناطق محروم فرستاده‌ایم، ولی بودجه تأمین هزینه‌های آنان را نداریم و خوب است افرادی با بی‌طرفی وضعیت بودجه حوزه را بررسی کنند.

نواب با بیان اینکه برخی به کارآمدی حوزه نقد‌هایی دارند و وقتی حرف از بودجه حوزه است آن را مورد استدلال قرار می‌دهند، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه جزء بابرکت‌ترین سرمایه گذاری‌هاست که نتایج آن را نسل‌های بعد خواهند دید. البته حوزه بودجه‌بگیر دولت و عضو دولت هم نیست، بلکه فقط بودجه کمکی به او داده می‌شود و بودجه اصلی حوزه را مراجع و وجوهات تأمین می‌کنند.

بیت‌المال سرمایه مردم است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما دنبال مقایسه کار حوزه با دانشگاه و نهاد‌های دیگر نیستیم، اظهار کرد: همه باید به اندازه جایگاه خود و به قدر ضرورت بودجه دریافت کنند، زیرا زیاد گرفتن از بیت‌المال هنر نیست، بلکه بجا خرج کردن هنر است، چون این سرمایه برای مردم است؛ به اندازه‌ای که چراغ حوزه روشن باشد بودجه طلب می‌کنیم؛ در حالی که مثلاً دانشگاه آزاد در شهر‌های کوچک هم شعبه دارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه اگر موقوفات حوزوی احیا شوند و در اختیار حوزه قرار بگیرند، برای حوزه و اداره آن کافی است، گفت: دولت باید در این زمینه همکاری کند، زیرا در مواردی پادگان‌هایی در برخی شهر‌ها داریم که زمینش موقوفه حوزه بوده و از آن گرفته شده و مدارسی بوده که خود مردم آن شهر ساخته‌اند و به حوزه داده‌اند، ولی فعلاً از دسترس آن خارج است.

نواب افزود: حوزه اگر می‌توانست نیازمند بودجه دولت نباشد راحت‌تر بود، همان طور که افتخار حوزه در طول تاریخ این است که با وجود دریافت کمک، مستقل بوده و امروز هم مستقل است، ولی باید شرایط موجود را هم درک کنیم، زیرا حوزه توسعه زیادی پیدا کرده و خدمات آن گسترش یافته است.

انتهای پیام

نظر شما