شناسهٔ خبر: 30707880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ازشامگاه تا بامداد با مروری بر خلاصه مهمترین اخبار ساعات گذشته؛

از جریمه مشترکان پر مصرف آب و برق تا رد ارتباط با متهم جاسوسی از ارتش آلمان توسط ایران

درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -

از جریمه مشترکان پر مصرف آب و برق تا رد ارتباط با متهم جاسوسی از ارتش آلمان توسط ایران

تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
پیشنهاد جدید ترامپ به دمکراتها برای مصالحه / عقب نشینی دولت آمریکا

دونالد ترامپ، طرح جدیدی برای پایان دادن به تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال ارائه کرد و خواستار تامین بودجه‌ای ۵.۷ میلیاردی دلاری برای ساخت دیوار فلزی در برخی مناطق مرزی با کشور مکزیک شد که از اولویت بیشتری برخوردارند.

ترامپ در ازای این امر نیز عنوان کرده که به مدت سه سال از اخراج برخی مهاجران غیرقانونی جلوگیری می‌کند. این حمایت هم مشمول مهاجران جوانی خواهد شد که اغلب همراه والدین خود به وارد خاک آمریکا شده‌اند و هم مشمول آن دسته از مهاجرانی که از جنگ یا حوادث فاجعه‌آمیز در کشور خود گریخته‌اند. رسانه‌های آمریکایی ساعاتی پیش از سخنرانی دونالد ترامپ از قصد رئیس جمهوری برای طرح چنین پیشنهادی خبر داده بودند که بلافاصله واکنش منفی دمکرات‌ها را در پی داشت و آن را رد کردند.

از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آن را «بی‌ثمر» خواند و گفت که این طرح راه‌حل دائمی برای برنامه موسوم به داکا ارائه نمی‌دهد. برنامه داکا را باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشت که از اخراج صد‌ها هزار مهاجر غیرقانونی جلوگیری می‌کند و به آن‌ها مجوز کار در ایالات متحده می‌دهد.

با این حال سخنرانی عصر شنبه ترامپ حاوی پیشنهادات دیگری نیز بود از جمله اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مهاجران، ۸۰۵ میلیون دلار جهت به کار بردن فناوری جدید تشخیص مواد مخدر، استقرار بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ مامور مرزی و افسر پلیس در مرز، تعیین ۷۵ گروه قضات که درباره مهاجران تصمیم می‌گیرند، و همچنین یک سازوکار جدید که به کودکان مهاجر آمریکای لاتینی اجازه می‌دهد از داخل کشور‌های خود درخواست پناهندگی دهند.

رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «این یک مصالحه عاقلانه است که هر دو حزب باید آن را بپذیرند.»میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنا، نیز از پیشنهاد دونالد ترامپ استقبال کرد و آن را یک «توافق منصفانه» نامید و تاکید داشت که در هفته آینده به این طرح در مجلس سنا رای مثبت خواهد داد.

ایران ارتباط با متهم جاسوسی از ارتش آلمان را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت فردی در ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران گفت که هدف این گزارش‌ها تلاش برای «تخریب روابط ایران و اروپا» است. وی ارتباط فرد بازداشت‌شده با ایران را رد کرد.

بهرام قاسمی شامگاه شنبه، ۲۹ دی، در مصاحبه با ایسنا گفت: «از شنیدن این خبر در بحبوحه اتهام‌زنی‌های امنیتی ناروا و طراحی‌شده توسط آنانی که به دنبال تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس هستند، تعجب نمی‌کنیم.» وی تاکید کرد که روابط ایران و اروپا به ویژه سه کشور دخیل در برجام «دشمنان و معاندینی دارد که از هر کوشش، اتهام و ادعایی برای تیره‌کردن این روابط فروگذار نمی‌کنند».

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده که یک مشاور زبانی و فرهنگی شاغل در ارتش این کشور را به ظن جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده است.نام فرد بازداشتی که آلمانی افغان‌تبار است «عبدالحمید. س» اعلام شده است.
 
۴۰ درصد انرژی مصرفی در ایران هدر می‌رود

محسن دلاویز، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، نهاد زیر نظر وزارت نفت، می‌گوید ۴۰ درصد از انرژی مصرفی کشور بدون اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، به هدر می‌رود.وی گفت: «با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم این در حالی است که چین با ۱.۵ میلیارد نفر ۳۸ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.»

آمار‌های این مقام رسمی مورد تایید سازمان‌های بین المللی نیز هست. برای نمونه، آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود از یارانه‌های انرژی می‌گوید که ایران در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی داده که برابر ۱۸ درصد از کل یارانه انرژی جهان است. ایران بیشترین یارانه را در جهان پرداخت کرده است.

حجم یارانه‌های انرژی در ایران برابر ۱۰ درصد از اقتصاد کشور است. ‎ البته، صندوق بین المللی انرژی می‌گوید تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس نرخ جاری دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که سال گذشته این رقم ۴۳۰ میلیارد دلار بود.

دولت ایران در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت حامل‌های انرژی را لحاظ نکرده، لذا، سهم یارانه‌ها از اقتصاد ایران بسیار بالاتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود، به ویژه با توجه به این که قیمت نفت نیز نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری داشته است.

اما با توجه به وجود بیکاری و تورم بالا، همچنین سطح بسیار پایین دستمزد‌ها در ایران، امکان کاهش یا لغو یارانه‌های انرژی نیز وجود ندارد و اتفاقا، مشکل اصلی مصرف و هزینه‌های انرژی ایران یارانه‌ها نیست، بلکه هدرروی و اتلاف بالای انرژی در مراحل اولیه است که ربطی به مردم ندارد. این موضوع را دلاویز نیز مطرح کرده و می‌گوید ۴۰ درصد از انرژی مصرفی کشور بدون اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، به هدر می‌رود.

بر اساس آمار‌های شرکت بریتیش پترولیوم، بانک جهانی و اوپک، مصرف انرژی ایران روزانه ۵ تا ۵.۵ میلیون بشکه معادل نفت خام است که گاز سهمی ۷۰ درصدی از آن دارد. ۴۰ درصد این انرژی بدون اینکه به دست مصرف کننده برسد تلف می‌شود. به عبارتی روزانه ۲ تا ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام در مرحله ابتدایی تولید، فرآوری، تبدیل به برق، انتقال و توزیع هدر می‌رود، بدون این که به دست مصرف کننده‌ای برسد.ارزش این میزان از تلفات انرژی با قیمت کنونی نفت، سالانه نزدیک ۵۰ میلیارد دلار است.
 
«ماه‌گرفتگی خونین» اول بهمن در برخی نقاط ایران به‌طور جزئی دیده می‌شود

به‌گفته موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ماه‌گرفتگی خونین اول بهمن ماه در برخی استان‌های غربی ایران به‌طور جزئی دیده خواهد شد.در صورتی که وضعیت هوا اجازه دهد، شهروندان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری قادر خواهند بود ماه‌گرفتگی بامداد دوشنبه را به‌طور جزئی ببینند.

ماه‌گرفتگی در ایران روز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷، از ساعت هفت و چهاردقیقه بامداد آغاز می‌شود و تا غروب ماه که ساعت ۷:۱۳ است ادامه پیدا خواهد کرد.از آن‌جایی که در مناطق شرقی ایران مانند خراسان‌ها، یزد، کرمان یا سیستان و بلوچستان پیش از ماه‌گرفتگی، ماه غروب می‌کند، این پدیده قابل مشاهده نخواهد بود.

ماه‌گرفتگی خونین بهمن ماه، تنها ماه‌گرفتگی کاملی است که تا چندین ماه آینده قابل رویت است. این ماه‌گرفتگی به طور کامل در قاره آمریکا دیده خواهد شد و ساکنان شرق و جنوب آسیا و استرالیا هیچ بخشی از آن را نخواهند دید.
 
حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری در وضعیت اقتصادی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح واحد پول ایران را در وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مردم بی‌اثر عنوان کرد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مجدد بحث حذف چهار صفر از پول ملی ایران توسط بانک مرکزی، سودمندی این اقدام را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مردم زیر سوال برد.

پورابراهیمی شنبه ۲۹ دی‌ماه گفت: «حذف صفر از پول ملی هیچ اثری در اقتصاد و قدرت خرید مردم و تورم ندارد و فقط نحوه محاسبات ما و نحوه نگهداری حساب‌ها و مقایسه عدد‌ها و پول ملی با ارز‌های خارجی را ساده‌تر می‌کند.»نماینده کرمان در مجلس می‌گوید این بحث از مدت‌ها قبل مطرح بوده و حذف چهار صفر گرچه در وضعیت اقتصادی تاثیری ندارد، اما اعضای کمیسیون اقتصادی با توجه به تاثیر مثبت آن در محاسبات، با کلیات طرح موافق هستند.
 
شمار کشته شدگان انفجار خط لوله سوخت در مکزیک به ۶۶ نفر رسید

انفجار یک خط لوله انتقال سوخت در ایالت ایدالگو واقع در مکزیک موجب کشته شدن ۶۶ تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد.به گزارش خبرگزاری رویترز در روز شنبه ۲۹ دی ماه، این خط لوله ظاهرا پس از آن منفجر شد که عده‌ای به قصد دزدی سوخت، خط لوله را سوراخ کردند. آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است در حالیکه ساکنان محلی پس از رفتن دزدان مشغول پر کردن ظروف و مخازن خود از سوخت بودند، انفجار صورت گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشته است که نام‌های بیش از ۸۵ نفر در فهرست افراد ناپدید شده است.رئیس جمهوری مکزیک در سخنانی به شدت به دزدان سوخت حمله کرد و از تمام بخش‌های دولت خواست به کمک قربانیان حادثه بروند. به نوشته رویترز، او از اقدام ارتش به رغم ناتوانی در متفرق کردن مردم پیش از وقوع انفجار، دفاع کرده است.
 
اعتراض جلیقه زرد‌ها در فرانسه؛ هزاران نفر برای دهمین هفته به خیابان‌ها آمدند

بیش از پنج هزار نفر در دهمین هفته اعتراض «جلیقه زردها» راهی خیابان‌های پاریس، پایتخت فرانسه شدند. بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه تا ساعت دو بعدازظهر شنبه حدود ۲۷ هزار نفر در سراسر این کشور در تظاهرات شرکت کردند درحالیکه این تعداد شنبه گذشته ۳۲ هزار تن اعلام شده بود.

برخی تظاهرکنندگان در پاریس برای احترام به کسانی که از آغاز جنبش جلیقه زرد‌ها تا کنون کشته یا زخمی شده‌اند یک شاخه گل یا یک شمع در دست داشتند.این درحالی است که در نبود هیچ مرجع دیگری به جز وزارت کشور فرانسه برای اعلام شمار تظاهرکنندگان شماری از معترضان تصمیم گرفته‌اند خود روی صفحه فیسبوکی به نام «شمار زردها» تعداد شرکت‌کنندگان را اعلام کنند.

نیرو‌های مسلح فرانسه مانند هفته گذشته حدود ۸۰ هزار پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه برای کنترل اعتراضات اختصاص دادند که از این میان پنج هزار پلیس فقط در پاریس مستقر شدند.تظاهرکنندگان در بسیاری از دیگر شهر‌های فرانسه نظیر بوردو، مارسی، تولوز، سنت اتین، روآن، آوینیون نیز در حالی به خیابان‌ها آمدند که چند روز از طرح «گفتگوی ملی» امانوئل ماکرون می‌گذرد؛ طرحی که بناست خشم اجتماعی بی‌سابقه‌ای را هدایت کند که از دو ماه پیش در فرانسه اوج گرفته است.
 

پلاکاردهای تظاهرکنندگان حاوی شعارهایی بود که در چند هفته اخیر بیشتر و بیشتر دیده می‌شوند. شعارهایی نظیر: «ماکرون، ماکرون، استعفا استعفا!» یا «آزادی، برابری، فلش‌بال»، شعاری که به ارزشهای ملی فرانسه و برخورد خشن پلیس با تظاهرکنندگان اشاره دارد.همچنین شعارهای تندی علیه کریستوف کستنر، وزیر کشور فرانسه داده شده است. استفاده پلیس از فلش‌بال (نوعی گلوله‌ پلاستیکی) برای مقابله با تظاهرکنندگان انتقادهای تندی را متوجه آقای کستنر کرده است.

گلبدین حکمتیار نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان شد

گلبدین حکمیار، سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق افغانستان به طور رسمی نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.آقای حکمتیار روز شنبه با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در حالی وارد رقابت با اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی این کشور می‌شود که آقای غنی دو سال پیش به وی اجازه داد از تبعید به کشور باز گردد.

گلبدین حکمتیار در سخنانی که پس از ثبت نامش ایراد کرد تأکید کرد که نظام کنونی باید تغییر کند چرا که به باور وی این نظام سبب «ادامه خون‌ریزی، کشتار و جنگ» شده است. وی همچنین دولت وحدت ملی افغانستان را به فساد محکوم کرد و افزود این دولت «تا به گلو» در فساد غرق است.
 
گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان است که اکنون به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار تغییر نام داده و کارشناسان می‌گویند ثبت نام وی در انتخابات برای مشروعیت‌بخشی به این حزب صورت گرفته است.
 
رئال مادرید با پیروزی ۲ بر صفر در برابر سویا به رتبه سوم لالیگا صعود کرد

تیم رئال مادرید روز شنبه ۱۹ ژانویه در هفته بیستم لالیگا به مصاف سویا رفت و با وارد کردن ۲ گل به دروازه تیم سویا، به جایگاه سوم جدول لالیگا صعود کرد. رئال مادرید مدت زمان زیادی برای گل زدن منتظر ماند تا اینکه بلاخره کاسمیرو در دقیقه ۷۸ یک گل وارد دروازه حریف کرد و لوکا مودیچ دومین گل در دقیقه دوم وقت اضافی را نیز به ثمر رساند. رئال بیشترین فشار خود را در نیمه دوم بازی بر سویا وارد کرد، ولی با این حال موقعیت‌های خوبی را از دست می‌داد دو ضربه کاسمیرو به بیرون رفت، اما سفیدپوشان به حمله‌های خود ادامه دادند تا اینکه در دقیقه ۷۷ ایسکو به میدان رفت و یک دقیقه بعد کاسمیرو با یک ضربه زیبا دروازه سویا را باز کرد.

میزبان با وجود این گل باز هم برتری خود را حفظ کرد و در وقت‌های اضافه لوکا مودریچ گل دوم تیمش را به ثمر رساند. رئال مادرید با این پیروز ۳۶ امتیازی شد و به رتبه سوم صعود کرد.
 
دولت مرز‌ها را می‌بندند تا مردم مجبور به خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی شوند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کل اسبق بانک مرکزی از عدم ارتقا کیفیت خودرو تولید داخل گلایه و اعلام کرد که اگر مرز‌ها بسته شود تا مردم ناچار به خرید خودرو داخلی شوند هنر نیست.«محمود بهمنی» در خصوص آخرین بررسی‌های بودجه سال ۱۳۹۸ در مجلس گفت: در مورد افزایش ۲۰ درصدی حقوق نظر ما این است که این افزایش پاسخگوی شرایط فعلی نیست و باید به صورت پلکانی برای اقشار ضعیف‌تر به میزان ۳۰ درصد و حقوق‌های بالاتر درصد کمتری افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در خصوص بودجه ۹۸ از دولت می‌خواهیم از کلنگ‌زنی طرح‌های جدید خودداری کند و طرح‌های ناقص به خصوص طرح‌های با پیشرفت بالای ۹۰ درصد را هر چه سریعتر اجرا کند.بهمنی با اشاره به ۳۵۰۰ واحد صنعتی در استان البرز، تزریق نقدینگی به آن‌ها را خواستار شد.وی افزود: ایجاد یک شغل جدید به ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد، اما حفظ یک شغل موجود با ۶۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است بنابراین به صلاح نیست که کلنگ پروژه‌های جدید به زمین زده شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان بیان کرد: ما نمی‌توانیم تا ابد مرز‌های خود را ببندیم تا خودرو خارجی وارد نشود و خودرو‌های خودمان را بفروشیم.بهمنی افزود: ما زمانی مدعی ورود به سازمان تجارت جهانی بودیم، با ورود به سازمان تجارت جهانی مرز دیگر معنا ندارد پس فروش خودرو با این قیمت آن هم بدون افزایش کیفیت در آن شرایط امکان پذیر نیست.وی خاطرنشان کرد: اینکه کیفیت خودرو تولید داخل بالا نرود و از آن طرف مرز‌ها هم بسته شود تا مردم ناچار به خرید خودرو داخلی شوند که هنر نیست.
 
ماهاتیر محمد ورود اتباع رژیم صهیونیستی به مالزی را ممنوع اعلام کرد

به گزارش جروزالم پست، «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی امروز شنبه اعلام کرد که کشورش به هیچیک از اتباع رژیم صهیونیستی اجازه ورود به مالزی را نخواهد داد.دو روز پیش نیز ماهاتیر محمد اعلام کرده بود به ورزشکاران اسرائیلی اجازه ورود به مالزی برای شرکت در پارالمپیک شنا که در ماه جولای سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد، را نمی‌دهد.

نخست وزیر مالزی می‎گوید:" اسرائیل کار‌های بد زیادی می‌کند که هیچیک با مجازات روبرو نمی‌شود. ما مجبور به دوستی با آن‌ها نیستیم. "
 
حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به صنعا

شبکه المسیره شنبه شب از حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به صنعا پایتخت یمن خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المسیره شنبه شب از حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به صنعا پایتخت یمن خبر داد.بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف سعودی حملات هوایی را به مناطق مختلف در صنعا انجام دادند که در پی آن شماری غیرنظامی شهید و زخمی شدند.

شبکه خبری المسیره اعلام کرد که یک کارخانه مواد غذایی در منطقه وادی احمد در شمال پایتخت یمن هدف حمله هوایی قرار گرفت و خسارت‌هایی به شماری از خانه‌های اطراف نیز وارد شد.جنگنده‌های سعودی همچنین پارک ۲۱ سپتامبر شهرستان معین را هدف حمله قرار دادند.شبکه المسیره همچنین از پرواز مستمر جنگنده‌های متجاوز بر فراز آسمان صنعا خبر داد.
 
مشترکان پرمصرف آب‌وبرق به‌زودی جریمه می‌شوند

به گفته معاون وزیر نیرو، در حال حاضر مصوبه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق در هیات دولت قرار دارد و هم‌چنان در مسیر طی کردن مراحل خود است، اما اصلاح تعرفه در آینده بسیار نزدیک، صورت خواهد گرفت. محسن بختیار  با تاکید بر این‌که براساس برنامه زمان‌بندی، قرار بود این مساله در اول دی‌ماه ۹۷، مشخص شود، اظهار کرد: در حال پیگیری‌های لازم برای اجرای سریع این طرح هستیم و انتظار داریم که همکاری بیش‌تری در این بخش صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علت تصویب نشدن این طرح از سوی هیات دولت، موضوع خاصی بوده است، ابراز کرد: هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و به اعتقاد من برای انجام این کار چالشی نیست و این طرح در آینده نزدیک، عملیاتی خواهد شد.معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس نیز گفت: براساس مصوبه کمسیون تلفیق مجلس، قرار شده که هزینه تمام شده‌ی آب، از دستگاه‌های دولتی، عمومی و نیرو‌های مسلح اخذ شود که باید مراحل تصویب این طرح طی شود و زمانی که قانون شد، اجرایی خواهد شد.

اخیرا نیز رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در این باره گفته بود: در حال حاضر طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و در نوبت طرح در هیات وزیران است و با توجه به این که قرار است این طرح در بخش برق، در فصول گرم سال اجرایی شود، چند ماه زمان گذاشته‌ایم که بعد از تصویب اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد؛ هدف از اجرای این طرح، تنها تشویق مشترکان به خوش مصرفی است.

به گفته وی، تمام تعرفه‌گذاری و جزئیات اجرای این طرح، اطلاع‌رسانی خواهد شد که مشترکان بدانند در چه ساعاتی، چه وسایلی را با هدف کاهش مصرف استفاده کنند. طرح در زمان مناسب تصویب می‌شود و ما نیز فرصت کافی برای اطلاع‌رسانی خواهیم داشت، برای این مساله نیز نرم‌افزار مناسبی تهیه شده است که مشترکان از میزان مصرف و هزینه وسایل برقی خود مطلع شوند.
 
زلزله ۶.۷ ریشتری شمال شیلی را لرزاند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۷ در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهر‌های شمالی شیلی را لرزاند.خبرگزاری آسوشیتدپرس خسارتی جدی را گزارش نکرده، اما برخی رسانه‌های از قطعی برق دستکم ۲۰۰ هزار نفر خبر داده اند؛ با این وجود، تاکنون خبری از خسارت مالی یا جانی منتشر نشده است.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده کانون این زمین لرزه را ۱۵.۶ کیلومتری جنوب-جنوب غربی ساحل شهر کوکیمبو در مرکز شیلی در عمق ۵۳ کیلومتری گزارش کرد.براساس اظهارات مردم منطقه در شبکه‌های اجتماعی، این زمین لرزه در شمال شیلی به شدت احساس شده است.شیلی در منطقه موسوم به «حلقه آتش» واقع شده که زلزله خیزترین کشور‌های جهان روی آن قرار دارند.در سال ۲۰۱۰ زلزله‌ای به قدرت ۸.۸ ریشتر و سونامی پس از آن ۵۲۵ تن را کشته و ۲۶ نفر دیگر را ناپدید کرد.
 
 

نظر شما