شناسهٔ خبر: 30707531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام سودانی خواستار تحقیق سازمان ملل درباره اعتراض های اخیر شد

تهران - ایرنا - رئیس حزب الامه و مخالف دولت سودان خواستار تحقیق سازمان ملل متحد درباره اعتراض های اخیر در کشورش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، صادق المهدی گفت: هرگونه تحقیق درباره اعتراض های اخیر کشور بدون انجام آن از سوی سازمان ملل بی اعتبار است.
وی افزود: گزارش های دریافتی نشان می دهد که باببکرعبدالحمید سلامه بر اثر اصابت گلوله از ناحیه سر و یک پزشک دیگر نیز بر اثر اصابت گلوله از ناحیه پشت به قتل رسیدند. این دو نفر برای درمان زخمی ها در جریان راهپیمایی اخیر در نزدیکی خارطوم، داوطلب شده بودند.
رئیس حزب الامه افزود که معاویه بشیر خلیل از اهالی شرق خارطوم نیز که در جریان اعتراض های اخیر کشته شد، شماری از تظاهرکنندگان را به خانه اش پناه داده بود اما نیروهای سرکوبگر امنیتی به سوی آنان بمب های اشک آور و گلوله جنگی و پلاستیکی شلیک کردند و آنان را تحت تعقیب قرار دادند.
وی با یادآوری سرکوب معترضان از سوی نیروهای امنیتی گفت: کسانی که به این افراد دستور داده و یا آنهایی که این دستورات را اجرا کردند، گناهکارند و باید مجازات شوند.
المهدی تاکید کرد که این افراد به خونریزی و کشتار ادامه دادند و تحقیقاتی که از آن سخن به میان می آید بی اعتبار است، مگر اینکه از سوی کمیته فنی وابسته به سازمان ملل درباره تمامی این اقدامات با هدف شناخت حقایق و مجازات جنایتکاران، تحقیق صورت گیرد.
مقام های سودانی اعلام کرده اند از زمان آغاز تظاهرات مردمی در این کشور تاکنون 24 نفر کشته شده اند و این در حالی است که سازمان دیدبان حقوق بشر شمار کشته ها را بیش از 40 نفر اعلام کرده است.
مردم سودان از 28 آذر در اعتراض به سیاست های دولتی و افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها دست به راهپیمایی زده و خواستار سرنگونی نظام حاکم شده اند.
«عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان که از 30 سال پیش قدرت را در این کشور آفریقایی در دست دارد، هفته گذشته در جمع هوادارانش گفت: پیوسته توطئه هایی ضد سودان برای درهم شکستن و ویران کردن آن در جریان بوده است.
وی چند روز پیش نیز ضمن مخالفت با کناره گیری از قدرت، تاکید کرد که تنها راه تغییر دولت، انتخابات است و مردم در سال 2020 تصمیم می گیرند چه کسی حاکمشان باشد.
شبد**1480**1379

نظر شما