شناسهٔ خبر: 30707506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیش بینی خشونت بیشتر در فرانسه

بر اساس ­نتایج یک نظرسنجی جدید در فرانسه اکثریت فرانسوی‌ها معتقدند تظاهرات ضددولتی از این پس با خشونت و آشوب‌های بیشتری همراه خواهد بود، در حالی که احساس ناامنی فرانسوی‌ها در قبال معترضان کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­نتایج یک نظرسنجی جدید در فرانسه نشان می‌دهد که اکثریت فرانسوی‌ها معتقدند تظاهرات ضددولتی از این پس با خشونت و آشوب‌های بیشتری همراه خواهد بود، اما همین نظرسنجی نشان می‌دهد که احساس ناامنی فرانسوی‌ها در قبال معترضان کاهش یافته است.

این نظرسنجی روز‌های نهم و دهم ژانویه توسط موسسه اودوکسا و به سفارش فیدوسیال صورت گرفت و ۱ هزار و ۵ شهروند بالغ فرانسوی در آن شرکت کردند. نتایج این نظرسنجی که جمعه شب منتشر شد حاکی از آن است که بیش از سه چهارم فرانسوی‌ها فکر می‌کنند که تظاهرات ضددولتی گسترده در کشورشان از این پس به طرز وسیعی با آشوب و خشونت همراه خواهد شد.

طبق این بررسی، هشتاد و سه درصد فرانسوی‌ها پیش بینی می‌کنند که تظاهرات گسترده بعدی با آشفتگی و هرج و مرج در اماکن عمومی همراه خواهد شد؛ ۸۱ درصد خشونت بر ضد نیرو‌های پلیس را پیش بینی می‌کنند و ۷۷ درصد نیز غارت فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را پیش بینی می‌کنند.

امیل لوکرک مدیر بخش مطالعات موسسه اودوکسا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: تظاهرات بر ضد سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه و مشخصا قانون کار، به شدت افکار عمومی فرانسه را تحت تاثیر قرار داده است.

در عین حال نظرسنجی جدید اودوکسا نشان داد که شمار فرانسوی‌هایی که در آغاز شکل گیری اعتراضات ضددولتی از رفتار و اقدامات معترضان احساس ناامنی می‌کردند، کاهش یافته است. ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی جدید (۳ درصد کمتر از نظرسنجی سپتامبر ۲۰۱۸) گفتند از تظاهرات اعتراض آمیز احساس ناامنی می‌کنند.

همچنین این نظرسنجی نشان داد که اکثر فرانسوی‌ها تدابیری را که ادوار فیلیپ نخست وزیر کشورشان اتخاذ کرده است، تایید می‌کنند. به این ترتیب ۷۵ درصد سوال شوندگان حمایت خود را از قانون مقابله با خشونت طلبان اعلام کردند، ۷۶ درصد از آن‌ها از طرح تهیه فهرست معترضان خشونت طلب حمایت کردند و ۷۰ درصد نیز طرح دولت را برای مجازات کیفری آن‌هایی که برای شناسایی نشدن نقاب به صورت‌های خود می‌زنند، تایید کردند.

در این نظرسنجی همچنین فرانسوی‌ها نظر خود را درباره امانوئل مکرون رئیس جمهور کشورشان و همچنین دولت وی اعلام کردند. این نظرسنجی که در بحبوحه بحران ناشی از اعتراضات ضدسرمایه داری در فرانسه صورت گرفته است، نشان داد که اکثر مردم فرانسه به توانایی دولت امانوئل مکرون برای بهبود اوضاع کشور اعتماد ندارند.

۷۰ درصد از سوال شوندگان بر این عقیده بودند که مکرون اقتدار لازم را برای زمامداری ندارد. ۶۵ درصد همین دیدگاه را درباره ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه و ۷۱ درصد همین نظر را درباره کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه داشتند.

در نظرسنجی قبلی اودوکسا نزدیک به نیمی از شهروندان فرانسوی در پاسخ به این سوال که وضعیت عمومی فرانسه در پایان دوره ۵ ساله ریاست جمهوری امانوئل مکرون چگونه خواهد بود، اعلام کردند شرایط فرانسه از آن چه در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه مه سال ۲۰۱۷ بود، بدتر خواهد شد.

اعتراضات در فرانسه از ۱۷ نوامبر آغاز شد. در جریان این اعتراضات، تاکنون ۱۰ نفر کشته، بیش از ۴ هزار نفر بازداشت و بیش از ۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما