شناسهٔ خبر: 30707464 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

روسیه پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان

روسیه با پشت سر گذاشتن چین توانست پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 بانک مرکزی روسیه با حمایت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در حال جایگزین کردن ذخایر دلاری خود با دارایی‌های امن‌تر نظیر طلا برای پوشش ریسک تحریمی است، به‌گونه‌ای که حجم طلای خریداری شده سال گذشته این کشور در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

از سال ۲۰۱۴ و به دنبال انقلاب اوکراین که به روی کار آمدن دولت هوادار غرب دراین کشور انجامید، آمریکا به بهانه دخالت روسیه در امور داخلی اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور وضع کرده است.

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۸ اقدام به خرید ۸.۸ میلیون اونس طلا کرد که ۰.۵ میلیون اونس بیشتر از رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۷ است. اکنون روسیه پس از آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا، پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان است.

به گفته تحلیل‌گران، یکی از دلایل عمده روی آوردن روسیه به خرید طلا، در امان ماندن از تبعات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و حفظ ارزش روبل است. لازم به ذکر است سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ از ۴۶ درصد به کمتر از ۲۲ درصد رسیده است و این در حالی است که سهم یورو، یوان و طلا رو به افزایش بوده است. بانک مرکزی روسیه در گزارش اخیر خود اعلام کرد تنوع ارزی در ذخایر این بانک بیشتر شده است و اکنون یورو با ۳۲ درصد، بیشترین سهم را از ذخائر ارزی این کشور دارد.

افزایش خرید طلا توسط روسیه منجر به ثبات بخشی نسبی به روبل شده است. در حال حاضر هر دلار به ازای ۶۶.۳۴۲۵ روبل، هر یورو به ازای ۷۵.۴۲۸۶ روبل و هر پوند به ازای ۸۵.۴۱۲۹ روبل مبادله می‌شود. 

نظر شما