شناسهٔ خبر: 30707147 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مقام آمریکایی:

ترامپ به داعش حیات تازه داد

«برت مک گورک» نماینده سابق ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در یک یادداشت ضمن هشدار درباره عواقب خروج واشنگتن از سوریه و «تحکیم حضور ایران»، به چهار حقیقت تلخ از قبیل «بقای بشار اسد» اذعان کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

نماینده سابق ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش» که در اعتراض به اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج نظامیان این کشور از سوریه از سمت خود استعفا داد، ‌یادداشتی مفصل در روزنامه آمریکایی منتشر کرده و به شدت از مواضع ترامپ انتقاد کرده است.

یادداشت «برت مک گورک» در «واشنگتن پُست» با این عنوان منتشر شده است: «ترامپ گفته بود که او داعش را شکست می‌دهد اما به جای این کار دارد یک زندگی تازه به آن می‌دهد».

مک گورک که سفرهای مکرری به عراق و سوریه داشته، در ابتدای یاداشت خبر داد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بوده که در جریان یکی از این سفرها برای اولین بار او را در جریان تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه قرار داد.

به گفته این مقام سابق آمریکایی، هفدهم دسامبر ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در عراق به مک گورک خبر داد که پامپئو خواستار برقراری یک تماس تلفنی فوری با او و تعداد معدود دیگری از مقام‌های ارشد وزارت خارجه است.

مک گورک نوشت: «پامپئو در جریان تماس تلفنی ماه دسامبر به ما خبر داد که یک تغییر ناگهانی در طرح‌های (آمریکا) ایجاد شد: رئیس‌جمهور ترامپ بعد از تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود تصمیم گرفت که پیروزی بر داعش را اعلام و دستور عقب‌نشینی نیروهایمان را از سوریه صادر کند».

به گفته مک گورک، او و «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق و مستعفی، قبل از اعلام این تصمیم ترامپ با شرکای آمریکا در «ائتلاف مقابله با داعش» دیدار کرده و به آنها اطمینان داده بودند که آمریکا متعهد به انجام تعهداتش در این ائتلاف (و باقی ماندن در سوریه) تا سال ۲۰۲۰ است.

 

نظر شما