شناسهٔ خبر: 30706409 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دادستان ساری: حال محیط زیست استان مازندران خوب نیست + فیلم

R41358/P/S6,74/CT2

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با اشاره به اینکه یکی از وظایف دادسرای مرکز استان رسیدگی و برخورد با تخلفات مدیران است گفت: با قاطعیت با تخلفات مدیران شهری و استانی برخورد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، قانون، قانونگذار، مجریان قانون و قضات نقش مهمی در ایجاد نظم و ثبات در امنیت و آرامش در جامعه دارند و این نظم، امنیت و آرامش زمانی معنا پیدا می‌کند که همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولان در اجرای قوانین سهیم باشند.

احکام، مفاد و تبصره‌های زیادی برای تشخیص جرم و مجرم در جوامع تدوین شده و مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه اجرای سریع و صحیح قانون جزایی، کیفری و حقوقی برای ایجاد نظم و امنیت در کشور است و علاوه بر آن یکی از قوانین مهم هر کشور حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست بوده و همه آحاد جامعه در اجرای آن مسئول هستند.

مازندران به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور از مواهب عظیم طبیعی و خدادادی برخوردار بوده و دست‌درازی به این منابع عظیم الهی و عدم نظارت جدی و برخورد قاطع با مجرمان در این حوزه علاوه بر تخریب طبیعت سبب نابودی محیط زیست می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در مازندران به مناسبت قرار گرفتن در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت‌و‌گویی را با سیدیونس حسینی عالمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران در دفتر تسنیم مازندران ترتیب داده که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد.

تسنیم:نگاه شما به جرم و مجرم چگونه است؟

حسینی عالمی: تعریف قانون از جرم و مجرم مشخص بوده و در این حوزه نمی‌توان نگاه متفاوتی به این دو مقوله داشت. در نشستی که با رئیس قوه قضائیه برای پذیرش این پست داشتم دغدغه‌هایی از سوی هر دو طرف مطرح و نگاه ما مشترک است.

تسنیم:منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست مازندران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی عالمی: مازندران در مقایسه با سایر استان‌های کشور از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده که فضای طبیعی و طبیعت است که باید حفظ شود. مازندران ذخیره سبز کشور بوده و سه اصل منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست که به یکدیگر مرتبط است باید در این استان حفظ شود. مازندران قطب اقتصاد کشاورزی کشور بوده و بسیاری از کالاهای ضروری کشور را تولید می‌کند. مازندران محل استراحت مردم کشور بوده و تا زمانی که طبیعت وجود دارد میزبانی ادامه دارد و باید کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی حفظ بماند.

تسنیم: مهمترین دغدغه شما در بحث منابع طبیعی و محیط زیست چیست؟

حسینی عالمی: حال محیط زیست مازندران اصلا" خوب نیست و هر فرد به هر صورتی که دلخواه او است از طبیعت و منابع آن استفاده می‌کند.در سال‌های اخیر کم لطفی‌های زیادی در حق منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست مازندران صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به تصرف اراضی ملی، قطع اشجار و تخزیب طبیعت اشاره کرد.

حفظ زمین‌های کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت از دغدغه‌های مهم رهبری نظام و بسیاری از مسئولان کشور بوده که از دغدغه‌های دادستانی و در اولویت برنامه‌های ما نیز قرار دارد.

تسنیم: به‌نظر شما برای جلوگیری از تخریب طبیعت و حفظ محیط زیست چه باید کرد؟

حسینی عالمی: متاسفانه استفاده دلخواه از طبیعت و تخریب محیط زیست عادی شده است. مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری نسبت به محیط زیست کاهش یافته و تا زمانی‌که این نگاه در جامعه تغیر نکند مشکلی برطرف نمی‌شود. توجه لازم در حوزه محیط زیست وجود ندارد و حفظ و حراست از آن از دغدغه‌های ما در استان بوده که همه باید وارد میدان شوند تا از تخریب سرمایه ملی اعم از محیط زیست، زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی جلوگیری شود.

تسنیم: وضعیت معادن مازندران و نحوه عملکرد معدن کاران استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی عالمی: در روزهای اخیر از 22 معدن و سنگ‌شکن در سوادکوه بازدید به عمل آمد که همه آنها در حوزه زیست محیطی، نحوه برداشت و اجرای وظایف محوله با مشکل مواجه بودند و این دلیل به واسطه عدم حس مسئولیت مسئولان استانی و کشوری است.

تسنیم:به‌نظر شما جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی مازندران در چه وضعیتی قرار دارد؟

حسینی عالمی: وضعیت جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی مازندران از بالادست بسیار مشهود بوده و متاسفانه طبیعت بکر و سبز استان به یک سر کم مو تبدیل شده و ادامه این روند اصلا خوب نیست و از سوی دیگر یکی از مشکلات مازندران تبدیل زمین‌های کشاورزی به آجر بوده که اغلب با تغییر کاربری در حال ساخت و ساز هستند و برای جلوگیری از این وضعیت باید تدبیر شود.

تسنیم:اولویت شما در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست چیست؟

حسینی عالمی: یکی از برنامه‌های مهم ما، ورود در حوزه زیست محیطی و جلوگیری از تغییر اراضی مازندران بوده و در این رابطه دادسرای مرکز استان از گزارش‌های مردمی در تعرض به منابع طبیعی، محیط زیست و تخریب زمین‌های کشاورزی استقبال می‌کند. ارتباط مستقیم مردم با ما نقش مهمی در جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی دارد و در این رابطه یک شماره برای ارتباط مستقیم مردم با دادستان مرکز استان اعلام شده که خوشبختانه در این مدت گزارش‌های خوبی واصل و نتایج خوبی حاصل شده است.

تسنیم: دیدگاه شما در برخورد با مدیران متخلف چیست؟

حسینی عالمی: یکی از وظایف دادسرای مرکز استان، رسیدگی و برخورد با تخلفات و جرائم مدیران شهری و استانی بوده و وظیفه دادستانی پیگیری و رسیدگی به آن است. از زمان حضورم تاکنون گزارشات خوبی برای رسیدگی به تخلفات مدیران از سوی سازمان بازرسی مازندران واصل شده است.

اگر نظارت جدی در ادارات و نهادهای استان وجود نداشته باشد مشکلات مختلفی پدید می آید و دادستانی با جدیت و قاطعیت در این حوزه ورود کرده و با متخلفان برخورد می‌کند.

مصاحبه از هومن رمضانیان و حسین قربانی

انتهای پیام/ح

نظر شما