شناسهٔ خبر: 30703943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

آیا می‌توان با ۱۰۰۰ باتری قلمی خودرو را روشن کرد؟

ابوالقاسم اسلامی / motor1

صاحب‌خبر -

باتری قلمی یا AA تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود و از آن در برخی لوازم خانگی برقی استفاده شده است. این باتری‌ها کوچک هستند و بیشتر برای تأمین انرژی لازم برای کنترل ازراه‌دور تلویزیون و کنترل کنسول بازی و برخی اسباب‌بازی‌ها به‌کار می‌روند. بااین‌حال، اگر تعداد زیادی باتری قلمی را به همدیگر وصل کنید، قدرت زیادی تولید خواهد شد. حال، این پرسش‌ها مطرح می‌شود: با استفاده از ۱۰۰۰ باتری قلمی درکنار یکدیگر، خودرو را می‌توان روشن کرد؟ چنین اتفاقی در سرمای زمستان روسیه ممکن است؟

انواع باتری قلمی

درواقع، چنین اتفاقی امکان‌پذیر است و همان‌طورکه در ویدئوِ زیر مشاهده خواهید کرد، کانال Garage 54 ENG در یوتیوب با آزمایشی این موضوع را ثابت می‌کند. باوجوداین در سال‌های گذشته، پاپیولار مکانیکس (Popular Mechanics) این کار را نیز انجام داده‌ و ثابت کرده‌اند فقط با ۲۰۰ باتری قلمی می‌توان خودرو را روشن کرد. موارد دیگری هم وجود دارد که در کشورهای مختلف دنیا با تعداد بیشتری باتری قلمی، خودرو را استارت بزنند و آن را روشن کنند. چنین ایده‌ای برای آزمایش، واقعا در هیچ‌ جایی کاربرد ندارد و هیچ‌کس از صدها باتری کوچک به‌جای یک باتری بزرگ برای روشن‌کردن خودرو استفاده نمی‌کند. بااین‌حال، این آزمایش بیشتر برای نشان‌دادن توانایی باتری‌های قلمی AA و قدرت به‌دست‌آمده از ترکیب آن‌ها سودمند است. 

 به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم این آزمایش را در خانه انجام دهید؛. باتری قلمی به‌تنهایی نسبتا‌ بی‌خطر و کم‌ضرر است؛ اما اگر تعداد آن‌ها به ۱۰۰۰ عدد برسد و از صفحه‌ی مسی برای اتصال آن‌ها و افزایش ولتاژ و شدت جریان استفاده شود، می‌توانند حتی کشنده و بسیار خطرناک نیز باشند. این آزمایش باید در محلی ایمن و به‌همراه افراد ماهر انجام شود تا به‌دلیل بی‌احتیاطی به حوادث مرگبار منجر نشود. این ویدئو با کنارهم قراردادن باتری‌های قلمی (هشت باتری در عرض و ۱۲ باتری در طول جعبه) و استفاده از صفحه‌ای مسی به‌عنوان قطب‌های باتری دست‌ساز بزرگ آغاز می‌شود. درادامه و با آماده‌شدن باتری، از آن به‌جای باتری خودروِ لادا استفاده می‌شود و همان‌طور که حدس می‌زنید، به‌راحتی روشن خواهد شد. البته، این پایان کار نیست و آزمایش چندبار تکرار شد تا از کسب نتیجه اطمینان حاصل شود. 

مقاله‌های مرتبط:

  • چه تعداد باتری قلمی می‌تواند ماشین شما را روشن کند؟
  • هرآنچه درباره باتری قلمی باید بدانید (قسمت اول)

درادامه، ویدئو به استفاده از باتری دست‌ساز برای روشن‌کردن تجهیزات جوش‌کاری و آزمایش شدت جریان و ولتاژ اختصاص می‌یابد. ولتاژ باتری قلمی ۱.۵ ولت است که در باتری دست‌ساز با وجود افزایش ولتاژ و شدت جریان، نمی‌تواند برای برش فلز با تجهیزات جوش به‌کار رود. این نشان می‌دهد ۱۰۰۰ باتری قلمی توان کافی برای جوش و برش را ندارند؛ اما قدرت این باتری دست‌ساز نیز چندان کم نیست؛ زیرا می‌توان با آن الکترود دو میلی‌متری را بین قطب‌های باتری قرار داد. در چنین وضعیتی، مشاهده می‌کنیم که رنگ آن ابتدا قرمز و سپس در اثر حرارت زیاد به سفید متمایل می‌شود. 

درادامه و پس از استفاده از باتری دست‌ساز به‌عنوان منبع تولید انرژی برای دستگاه جوش‌کاری، باردیگر خودرو استارت زده می‌شود و مشاهده می‌کنیم این‌بار هم بدون هیچ مشکلی خودروِ لادا روشن شد. این آزمایشامکان استفاده از ۱۰۰۰ باتری قلمی برای روشن‌کردن خودرو را اثبات می‌کند؛ اما به محدودیت‌های ذاتی آن‌ها نیز اشاره می‌کند. 

دانلود

بیشتر بخوانید:

اپل باتری ۱۱ میلیون دستگاه آیفون را در سال ۲۰۱۸ تعویض کرده است
سیستم Brezze شارژ گوشی در اماکن مختلف را ساده‌تر می‌کند
J.Flex، نخستین باتری منعطف دنیا، در نمایشگاه CES 2019 معرفی شد
ظرفیت باتری گلکسی S10 لایت سامسونگ افشا شد
چرا استخراج مواد مورد نیاز باتری خودروهای برقی، مشکل است؟

برچسب‌ها:

نظر شما