شناسهٔ خبر: 30703740 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

جذب ۶۰۰ سرباز وظیفه نخبه‌ به وزارت صمت تا پایان سال

صاحب‌خبر -

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به معرفی ۲ هزار نفر از دانش‌آموختگان به شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام خدمت سربازی گفت: بر اساس تفاهمی که با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری داشتیم، قرار است تا پایان سال ۶۰۰ نفر از این تعداد به این وزارتخانه به منظور جذب در به بنگاه‌های صنعتی معرفی شوند.

دکتر برات قبادیان با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از سال جاری ۲ هزار نفر از نخبگان به جای آنکه خدمت سربازی خود را در نیروهای مسلح باشند، ۶ ماه تا یک سال آخر سربازی خود را با معرفی معاونت علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه از سال جاری با معرفی ۲ هزار نفر آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: به تدریج در طول سال‌های آتی این میزان افزایش می‌یابد تا به سقف ۱۰ هزار نفر ارتقا یابد.

قبادیان با بیان اینکه که معاونت علمی یک ستاد است و کارهای اجرایی را در اختیار ندارد،‌ ادامه داد: معمولا اقتصاد در اختیار وزارتخانه‌ها از جمله وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، ضمن آنکه حدود ۳۴ درصد GDP‌ کشور مربوط به این بخش می‌شود؛ به این معنا که یک سوم اقتصاد کشور در اختیار بخش صنعت، معدن و تجارت است.

معاون فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: از این رو بر اساس توافقی که با معاونت علمی داشتیم، مقرر شد که یک سوم از ۲ هزار دانش‌آموخته‌ای که قرار است به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی کند، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کند.

وی یک سوم این تعداد را حدود ۶۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: زمانی که قرار است تعداد معرفی شدگان معاونت علمی به ستاد کل نیروهای مسلح افزایش یابد، ما قابلیت جذب تا ۲ هزار نفر را داریم.

قبادیان، با بیان اینکه در سال جاری توافق شده است که از تعداد ۲ هزار نفر معرفی شدگان، تعداد ۶۰۰ نفر به این وزارتخانه معرفی شوند، خاطر نشان کرد: این وزارتخانه طرحی به نام طرح "تاپ" (توانمندسازی، تولید و توسعه اشتغال پایدار) را در دستور کار دارد و هدف آن رساندن منابع انسانی دانش پایه به بنگاه‌های اقتصادی،‌ صنعتی و معدنی است.

وی هدف از در اختیار قرار دادن نیروهای انسانی متخصص به بخش‌های صنعتی را انجام فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه دانست و یادآور شد: آنچه که تاکنون در بخش اقتصاد کشور مورد غفلت قرار گرفته است، بخش‌هایR&D (تحقیق و توسعه) و D&D (طراحی و توسعه) بوده است.

به گفته وی در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی متوجه شده‌اند که بدون انجام تحقیق و توسعه شرایط فعلی خود را نمی‌توانند حفظ کنند، چه برسد به اینکه در آینده بخواهند قابلیت رقابت‌پذیری داشته باشند.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت خاطر نشان کرد: ما با معرفی سرباز وظیفه‌های دانش‌آموخته به بنگاه‌های اقتصادی سعی داریم که این افراد به کار تحقیق و توسعه بپردازند. علاوه بر آن اقدام به انتشار فراخوانی برای بخش‌های صنعتی در این زمینه کردیم و حدود ۷۰۰ نفر از بخش‌های صنعتی برای همکاری با این دانش آموختگان استقبال کردند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه طرح "تاپ" فراتر از جذب ۶۰۰ سرباز امریه است، اظهار کرد: در حال حاضر منابع انسانی بزرگی مانند دانشجویان ارشد و دکتری را در اختیار داریم؛ ولی از آنها در اقتصاد استفاده نمی‌شود و طرح "تاپ" می‌گوید که از یک طرف بنگاه‌های اقتصادی باید مشکلاتی که نیاز به تحقیق دارند، فهرست شود و این فهرست در سامانه تاپ که در روز ۲۲ بهمن ماه رونمایی خواهد شد، بارگذاری شود.

قبادیان با بیان اینکه در این سامانه ۱۰۰ هزار بنگاه اقتصادی ثبت‌نام و نیازهای صنعتی که نیاز به تحقیق و توسعه دارد، بارگذاری خواهد شد، ادامه داد: سرباز وظیفه‌های دانش‌آموخته بر اساس تخصص، به منظور انجام خدمت وظیفه جذب بنگاه‌های اقتصادی مرتبط خواهند شد.

معاون فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طرح "تاپ" به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد را " دانشجو تاپ" و اساتید دانشگاه‌های این طرح را "استاد تاپ" می‌گوییم، خاطر نشان کرد: زمانی که اساتید و دانشجویان می‌خواهند عنوانی برای پایان‌نامه و یا رساله خود پیدا کنند، به این سامانه مراجعه می‌کنند و بر اساس نیاز بخش‌های صنعتی اقدام خواهند کرد.

وی طول مدت انجام پایان‌نامه در این طرح را حداقل ۶ ماه و رساله دکتری را حداقل ۱۸ ماه عنوان کرد و گفت: این افراد رساله و پایان‌نامه‌های خود را در همان واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی مورد نظر اجرایی خواهند کرد.

قبادیان، دانش‌بنیان کردن محصولات تولیدی بنگاه‌های اقتصادی، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و اشتغال نیروهای تحصیلکرده در بنگاه‌های اقتصادی را از مزایای اجرای این طرح ذکر کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰۰ نفر سرباز وظیفه تا پایان سال جاری به این وزارتخانه معرفی می‌شوند، در خصوص حقوق و دستمزد سربازان دانش‌آموخته این طرح توضیح داد: حقوقی از سوی ستادکل نیروهای مسلح پرداخت می‌شود و این حقوق قانونی این افراد است؛ ولی خارج از آن با رضایت طرفین می‌توان قرارداد دیگری برای پرداخت دستمزد به این افراد منعقد کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما