شناسهٔ خبر: 30702988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرنا:

ظرفیت های بین المللی رسانه ها ناشناخته مانده است

کیش - ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: رسانه ها ظرفیت های بین المللی زیادی دارند اما این ظرفیت رسانه ها در داخل کشور ناشناخته مانده است.

صاحب‌خبر -

«سیدضیاء هاشمی» روز شنبه در دیدارمدیرعامل منطقه آزاد کیش با وی افزود: رسانه ها ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف دارند و در شرایط کنونی کشور، باید بیش از پیش این ظرفیت ها، کشف و از آن استفاده شود.
وی افزود: رسانه ها در شرایط کنونی برای دفاع از منافع ملی نقش مهمی دارند و می توانند در موقعیت های مختلف و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اثرگذار باشند.
مدیرعامل ایرنا با استقبال از پیشنهاد برگزاری جشن ها، مراسم و سمینارها در منطقه آزاد کیش گفت: ما باید چهره واقعی ایران را به دنیا ارائه کنیم و ایرنا نیز آماده است در این زمینه همکاری های لازم را با مسوولان منطقه آزاد کیش داشته باشد.

**هدف منطقه آزاد کیش جذب سالیانه 6 میلیون گردشگر خارجی است
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه ریزی این سازمان برای جذب سالیانه 6 میلیون تا هشت میلیون گردشگر خارجی در این جزیره خبر داد.
«غلامحسین مظفری» دراین دیدار با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد کیش افزود: جذب گردشگر اعم از گردشگران خارجی و داخلی از برنامه های مهم ماست و درصددیم از ظرفیت های این منطقه در حوزه گردشگری علمی و سلامت نیز استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: به رغم تلاش امریکا برای اعمال تحریم ها بر ایران، فضای خوبی در کشور برای توسعه گردشگری حاکم است و باید تلاش کنیم از این موقعیت همسو با منافع ملی استفاده کنیم.
مظفری یادآوری کرد: ظرفیت های گوناگون و توانمندی های بی شمار طبیعی و اقتصادی در کیش متمرکز شده و با توجه به زیرساخت های اصولی که در این منطقه شکل گرفته است با برنامه ریزی مناسب می توان آنها را توسعه داد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، توسعه گردشگری را از جمله این ظرفیت ها برشمرد و با اشاره به گمنام بودن بودن کیش در کشورهای خارجی، از برنامه ریزی برای برگزاری جشن های بین المللی ایرانی و اسلامی در این جزیره خبر داد.
مظفری گفت: درصددیم امسال جشن نوروز را با حضور 10 کشور در کیش برگزار کنیم.
به گفته وی افزود: افرادی از کشورهای مختلف منطقه تمایل دارند برای امور درمانی به کیش سفر کنند و این جزیره می تواند در حوزه گردشگری سلامت نیز به یک قطب تبدیل شود.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش فعالیت های علمی و پژوهشی، جذب دانشجویان خارجی، اجرای برنامه های دانش بنیان و نیز برگزاری سمینارهای فراملی و جذب سرمایه گذاران خارجی را از دیگر برنامه های منطقه آزاد کیش برای جلب گردشگران خارجی برشمرد.

**7500 دانشجو در دانشگاه های کیش تحصیل می کنند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: حدود 7 هزار و 500 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های کیش مشغول به تحصیل هستند که نشان از ظرفیت بالای علمی و آموزشی دانشگاه های کیش دارد .
مظفری در حاشیه بازدید از ایرنا در گفت وگویی عنوان کرد: حضور دانشگاه های مطرح و مهم کشور در جزیره کیش مانند دانشگاه های تهران، امیرکبیر، صنعتی شریف ، علوم پزشکی ایران و آزاد اسلامی نشان از ظرفیت های بالای علمی و مهارتی این منطقه دارد.
وی افزود: حدود 100 دانشجوی خارجی در واحد دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال تحصیل هستند.
مظفری با تاکید بر در پیش گرفتن سیاست های راهبردی آموزشی و مهارتی در مراکز آموزش عالی منطقه آزاد کیش افزود: فرصت های استثنایی در دانشگاه های کیش، این امکان را برای مدیران بخش های مختلف فراهم ساخته تا در گفت وگوها و تفاهم نامه های آموزشی و پژوهشی از چارچوب معمول و مرسوم دانشگاه های کشور فاصله گرفته و مهارت افزایی را مورد توجه قرار دهند.
این استاد دانشگاه به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت : برخی رشته ها مانند معماری دانشگاه تهران زبانزد و ویژه است اما باید از این ظرفیت در مدیریت شهری و راهبردی استفاده شود و پیوند میان ظرفیت های دانشگاهی و مدیریت حوزه های گوناگون برقرار شود.
مظفری با یادآوری فرصت بین المللی بودن دانشگاه های منطقه آزاد کیش تصریح کرد: برقراری همکاری های بین المللی در دانشگاه هایی چون صنعتی شریف، این امکان را فراهم می سازد تا همکاری هایی در سطح بین المللی با پژوهشکده های جهان در حوزه های گوناگون شکل بگیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش با تاکید بر نیاز جامعه و حوزه های گوناگون به مهارت آموزی اظهار داشت: مدیران بخش های گوناگون استقبال خوبی از اجرای سیاست های مهارت آموزی در دانشگاه های منطقه آزاد کیش صورت داده اند و در تلاش هستیم تا ظرفیت های آموزشی را که طی سال های گذشته در کشور اشباع شده است به سوی مهارت آموزی دانشجویان سوق دهیم.
وی در ادامه از آغاز به کار شرکت های دانش بنیان و استارتاپی در این منطقه خبر داد و گفت: راه اندازی پژوهشکده محیط زیست نیز با هدف مهارت آموزی صورت گرفته و امکان فعالیت در سطح بین المللی برای پژوهشگران حوزه محیط زیست فراهم شده است.
مظفری همچنین به ظرفیت های گردشگری و هتلداری در منطقه آزاد کیش اشاره و عنوان کرد که دانشگاه هایی چون علمی کاربردی نیز می توانند همزمان دانشجویان شاغل در رشته هتلداری در منطقه آزاد کیش داشته باشند.
این استاد دانشگاه در پایان نیز با تاکید بر سهولت رفت و آمد خارجی ها به منطقه آزاد کیش تصریح کرد: رفت و آمد خارجی ها به سایر استان های کشور با دشواری هایی روبه رو است اما جزیره کیش از آن جهت که منطقه آزاد به شمار می رود، نیازی به دریافت ویزا ندارد و تردد به راحتی در این منطقه صورت می گیرد.
وی با ابراز خرسندی از راه اندازی گروه مستقل دانشگاه در ایرنا ، ابراز امیدواری کرد تا این گروه بیش از گذشته ظرفیت های حوزه دانشگاه و نخبگان را اطلاع رسانی کند .

**زیرساخت فعالیت شرکت های دانش بنیان در کیش فراهم است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اهمیت حضور شرکت های دانش بنیان در جزیره کیش و استفاده بهینه از ظرفیت دریا، گفت: زیرساخت فعالیت شرکت های دانش بنیان در کیش تا حد زیادی فراهم شده است.
مظفریدر حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: دریا سرمایه ارزشمندی است، باید به ظرفیت های آن به نحو صحیح پرداخته شود، اما متاسفانه ما در کشورمان از این ظرفیت استفاده چندانی نمی کنیم و تاکنون بیشتر هنرمان این بوده است که امکان سرگرمی و تفریحات آبی برای مردم فراهم کنیم.
وی افزود: دریای عمان و خلیج فارس یک گذرگاه تاریخی و نیز منبع لایزال و خدادادی است که در اختیار ما قرار دارد و باید با فراهم کردن زمینه های لازم، از ظرفیت های آن حداکثر استفاده را ببریم.
مظفری به ایجاد پژوهشکده محیط زیست در کیش اشاره کرد و گفت: با دانشگاه تهران مذاکرانی انجام شده که این پژوهشکده به محیط زیست دریایی تغییر پیدا کند تا بتوانیم منطقه را به طور کامل پوشش دهیم.
وی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای حضور شرکت های دانش بنیان در این منطقه، گفت: امیدواریم با حضور آنان بتوانیم مطالعات گسترده ای هم در زمینه ظرفیت های دریا در قالب این پژوهشکده داشته باشیم.
مظفری به ایجاد فضای مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان در کیش اشاره کرد و اظهار داشت: ما تقریبا بهترین فضا و امکانات را شامل یک ساختمان 11 طبقه مهیا کرده ایم تا در اختیار آنان قرار گیرد.
مظفری همچنین از انجام مذاکراتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز با دانشگاه ها از جمله صنعتی شریف، آزاد اسلامی، تهران، علم و صنعت و امیرکبیر خبر داد که هدف از آن بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، این جزیره می تواند پایگاه بسیار خوبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان با محوریت موضوعات مهم منطقه از جمله دریا و ظرفیت موجود در آن باشد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
وی سهولت رفت و آمد و تعامل با طرف های خارجی را از جمله مزیت های این منطقه اعلام کرد و افزود: به عنوان متولیان کار در جزیره کیش، وظیفه قانونی، علمی و ملی خود می دانیم که زیرساخت را فراهم کنیم تا شرکت های دانش بنیان ، مراکز شتاب دهنده، رشد و استارتاپ ها که ایده دارند و یا درصدد اجرای ایده هستند، در این منطقه به فعالیت بپردازند.
مظفری در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین موانع فراروی استفاده نکردن از طرفیت شرکت های دانش بنیان در بهره برداری از سرمایه ارزشمند دریا، گفت: زیرساخت برای کارهای شرکت های دانش بینان فراهم نبوده است اما ما توانستیم آن را تا حد زیادی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه های ما از بهترین برندهای کشور هستند ولی مانند سایر دانشگاه های کشور فقط به آموزش می پردازند، در صورتی که باید به موضوعاتی مانند کارآفرینی، شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها یا سرای نوآوری بیشتر توجه داشته باشند.
وی یاد آورشد: خوشبختانه نسل جوان بسیار متعهد و جوان ارزشمندی در کشور داریم که ایده های خیلی خوبی دارند و اگر ما برای خیلی از آنان امکانات فراهم نکنیم، نباید توقع داشته باشیم در کشور بمانند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش پیش از دیدار با هاشمی از بخش های مختلف اتاق خبر ایرنا دیدن کرد و ضمن گفت و گو با خبرنگاران و سردبیران گروه های مختلف، از روند تهیه و تولید اخبار و گزارش های خبرگزاری جمهوری اسلامی آگاه شد.
1339/6048

نظر شما