شناسهٔ خبر: 30702633 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

«مرضیه هاشمی» فرزند و نماد انقلاب است/ افتضاح بزرگ دیگر برای دموکراسی آمریکا

جبلی گفت: بازداشت خبرنگار پرس تی وی یک افتضاح بزرگ برای دموکراسی آمریکا و یک جنگ سیاسی که واشنگتن در ادامه فشار‌ها به جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در گردهمایی فعالین رسانه‌ای جبهه انقلاب در محکومیت بازداشت غیر قانونی خبرنگار پرس تی وی مرضیه هاشمی که عصر امروز در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد گفت: مرضیه هاشمی از یک‌شنبه هفته قبل در حالی که به سمت محل زندگی بستگان خود در دنور می‌رفت در فرودگاه توقیف و بازداشت شد، صبح روز (دوشنبه) ما از این موضوع مطلع شدیم اما بنا به خواست خانواده ایشان کوچکترین خبری از این اتفاق را منتشر نکردیم با حسن نیت به روند قضایی احترام گذاشتیم تا طی شود و اگر سوء تفاهمی رخ داده است برطرف شود.

وی افزود: سه‌شنبه شب خبر دادند که وکیل تسخیری ایشان با خانواده تماس گرفته و از حال خوب ایشان در زندان خبر داده که مایه دلگرمی ما شد تا سه روز صبر کنیم تا سوء تفاهم برطرف شود، چهارشنبه ایشان در تماس با خانواده از رفتاری که با او در زندان می‌شود گفته‌اند، بر اساس این تماس و توصیف وضعیت ایشان در زندان تصمیم گرفتیم پوشش خبری این ماجرا را شروع کنیم و اولین خبر در ساعت هفت صبح از شبکه پرس تی وی پخش شد.

جبلی بیان کرد: تا دیروز اطلاعی از زمان و محل برگزار دادگاه ایشان نداشتیم و این موضوع در حالی است که ارز ایشان ۲ با پنهانی بازجویی شده بود، امروز مطلع شدیم دادگاه بعدی چهارشنبه است و ایشان را به عنوان شاهد اجباری توقیف کرده‌اند، بر اساس قوانین آمریکا هیچ باز‌داشتی بیش از ۴۸ یا ۷۲ ساعت نمی‌تواند ادامه پیدا کند به ویژه اگر کسی شاهد باشد مگر این که تفهیم اتهام صورت گیرد.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما اظهار کرد: امروز هفتمین روز از دستگیری ایشان می‌گذرد و تا الان بر اساس قوانین ایالت متحده آمریکا نقض قانون اتفاق افتاده است، ایشان تا کنون ۲ با به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شده‌اند و طبق اطلاعیه که صادر شد جرمی مرتکب نشده بنابراین نگه داشتن ایشان جرم و بر خلاف قانون است.

وی افزود: مرضیه هاشمی نماد انقلاب اسلامی است که با انقلاب حیات مجدد پیدا کرده و با انقلاب ۴۰ سال بزرگ شده بنابراین ایشان را می‌توان فرزند و نماد انقلاب دانست و حمایت از ایشان حمایت از انقلاب در چهلمین سالگرد و وظیفه اخلاقی و انقلابی است که بر گردن همه با گذاشته شده است.

جبلی گفت: امروز رویترز مطلبی را به نقل از یکی از مقامات آمریکا مطرح کرده است و جلسات دادگاه به دنبال این است که ثابت کنند خانم هاشمی با یک دولت خارجی که فعالیت غیر قانونی در آمریکا دارند فعالیت کرده است.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما اظهار کرد: اگر فشار‌های رسانه‌ای و فضا سازی افکار عمومی و فعالیت‌هایی که در آمریکا و اروپا شروع شده نبود دولت آمریکا خود را تا این حد مستلزم اطلاع رسانی نمی‌دانست تا خود را از فشار‌های رسانه‌ای رها کند.

وی بیان کرد: طبق اطلاعات به دست آمده آزادی ایشان غریب‌الوقوع نیست و این پرونده کاملا سیاسی و فراتر از شخص خانم هاشمی و شبکه پرس تی وی است، این یک جنگ سیاسی است که واشنگتن در ادامه فشار‌ها به جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما  اظهار کرد: ما در عرصه‌های مختلف دستاورد‌هایی را در حوزه‌هایی از قبیل بیوتکنولوژی، هسته‌ای، نظامی نانو و غیره داریم و در عرصه جهان وضعیتمان خوب است، اما در حوزه رسانه این‌گونه نیست، زیرا امکانات رسانه‌ای ما از جمله بودجه قابل رقابت نبوده و دسترسی‌های ما سنخیاتی با شبکه رقیب ندارد به طوری که کل بودجه ارزی تمام شبکه‌های برون مرزی که شامل ۱۴ شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته شبکه‌های رادیویی مختلف چند دفتر‌کار خارج از کشور و صد‌ها خبرنگار است به انداز نصف بودجه بی بی سی نیست و ما به لحاظ رسانه‌ای در مقابل آن‌ها با ضعف مواجه هستیم.

وی ادامه داد: تا کنون دولت آمریکا در همه عرصه‌ها از ایران شکست خورده و با خفت و ذلت در حال بیرون رفتن از سوریه است در حالی که طبق گفته خودشان تا کنون هفت هزار دلار هزینه کردند، آن‌ها همچنین هیچ دستاورد سیاسی امنیتی و نظامی در منطقه نداشته‌اند.
 
جبلی بیان کرد: شبکه پرس تی وی موفق شده تاثیری که باید بگذارد  و نفوذی را که از نظر آمریکا نباید داشته باشد به دست آورد، در واقع دعوای آمریکا با خانوم هاشمی شبکه پرس تی و‌ی و رسانه نیست؛ این یک دعوای ۴۰ ساله است که به دلیل اقتدار ملت ما در ایران در طول این ۴۰ سال با شکست مواجه شده و به دلیل پایمردی نیرو‌های مقاومت در منطقه شکست خورده است، شبکه پرس تی وی هیچ حضوری در آمریکا ندارد یعنی شبکه‌ای در آمریکا نیست و تنها از طریق آنتن شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند.
 
وی با اشاره به فعالیت آزادانه خبرنگاران خارجی در ایران گفت: خبرنگاران سی ان ان،‌ای پی و پی بی اس به راحتی در ایران فعالیت کرده و آزادانه مشغول کار هستند و در این زمینه کوچکترین مشکلی برای آن‌ها وجود ندارد.

جبلی درباره دستگیری مرضیه هاشمی گفت: این اتفاق یک افتضاح بزرگ برای دموکراسی آمریکا بود و پیامی برای داخل کشور دارد، کسانی که الگوی رسانه‌ای خود را این کشور و فرهنگ آن قرار دادند بهتر است در دیدگاه و قضاوت خود تجدید نظر کنند این اتفاق همچنین یک آزمون برای تشکل‌های مردم نهاد و غیر دولتی است.
 
وی بیان کرد: شاید دولتمردان آمریکا اشتباه محاسباتی کردند و قطعا احمق هستند، ولی شاید آنقدر متوجه باشد که بازداشت مرضیه هاشمی که سال‌ها در برنامه‌های تلویزیونی میزبان افراد مختلف است چه درد سر بزرگی دارد، ولی با این حال این کار را ادامه می‌دهند، این پرونده از لحاظ سیاسی آنقدر اهمیت دارد که دردسر‌های آن را به جان می‌خرد و این قطعا فشار جدیدی بر جمهوری اسلامی است که باید متناسب با نوع پرونده با آن برخورد کرد.
 
وی بیان کرد: مرضیه هاشمی تاکنون چندین بار با این اتفاقات رو به رو شده و هر بار برای ایشان محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند و این مزاحمت‌ها همیشه وجود داشته، ولی بازداشت و اهانت به این شکل برای اولین بار است که رخ می‌دهد، ایشان، چون با یک فرد ایرانی ازدواج کرده‌اند شهروند ایرانی محسوب می‌شوند و امیدواریم نهاد‌های مسئول به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.
 
انتهای پیام/
 

بازداشت مرضیه هاشمی

نظر شما