شناسهٔ خبر: 30702236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدرن سازی کشاورزی پیشران اصلی توسعه آذربایجان غربی

R41361/P1494/S6,48/CT7

بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد آذربایجان غربی دارد و از این رو اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش برای مدرن سازی آن به حمایت دولت نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی جزو 6 استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و این استان با وجود تولید 6.3 میلیون تن محصول در سال هنوز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد در واقع این استان سه برابر نیاز خود محصول کشاورزی تولید می‌کند بنابراین نقش تعیین کننده‌ای در تأمین نیازهای کشور و صادرات محصولات مازاد کشاورزی دارد.

در گذشته توجه چندانی به توسعه و مدرن سازی بخش کشاورزی استان نشده بنابراین این بخش در زمینه مدیریت بازار محصولات و مدیریت منابع آب کشاورزی نیازمند توجه ویژه و جدی است.

 پیشرفت در بخش کشاورزی نیازمند توسعه سرمایه گذاری است

کشاورزی در آذربایجان غربی رکن اصلی زندگی و معیشت اغلب مردم استان را به خود اختصاص داده که اینک باید مطابق با الگوهای علمی روز دنیا توسعه یافته و مدرن سازی آن انجام شود تا از حالت معیشتی به سمت صنعتی و تجاری پیش برود و این مهم نیازمند توسعه انواع سرمایه‌گذاری‌هاست.

اعطای تسهیلات کم‌بهره و مکانیزه کردن مراحل کاشت، داشت و برداشت و نیز ساماندهی بازار بخش کشاورزی ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و یکی از مهم‌ترین نیازهای این بخش تأمین آب، تأمین منابع مالی و تسهیلات بانکی دولتی و تسهیل پروسه صادرات محصولات کشاورزی است.

استان طولی آذربایجان غربی که 967  کیلو متر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و نخجوان دارد موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و کشت و صنعت مدرن دارد اما در سیستم مدیریت کنونی که غیر اقتصادی است برگشت سرمایه بسی سخت و زمان بر است به همین علت سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای حضور در این عرصه ندارند بنابراین دولت باید زمینه رونق این بخش را از طریق سیاست‌های حمایتی فراهم آورد.

نبود مدیران مطالبه گر برای پیشرفت بخش کشاورزی

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی مهمترین دلیل رشد نیافتگی متناسب بخش کشاورزی را متاثر از مسائل مدیریتی دانسته و با اذعان به وجود مشکلات متنوع در مسیر توسعه این استان معتقد است: آذربایجان‌غربی در چهل سال گذشته از نبود مدیران مطالبه گر در بخش‌های مختلف رنج برده است مدیرانی که بتوانند با زبان کارشناسی در مسیر اعتلای استان بودجه و اعتبارات اخذ کنند.

ناصر حضرتی پر می‌افزاید: آذربایجان‌غربی اکنون نیازمند 15 مدیر جسور است تا فارغ از مناسبت‌های سیاسی، اجتماعی، قومی و مذهبی به مطالبه گری از مسئولان کشور پرداخته و نقاب محرومیت و کم‌برخورداری را از چهره استان بزدایند.

نکته اینجاست که آذربایجان غربی با وجود این همه مراتع سر سبز و زمین‌های بکر و حاصل خیز و مستعد برای کشاورزی همچنان به‌عنوان یک منطقه محروم از آن یاد می‌شود در صورتی که با مدیریت کارآمد و تخصیص اعتبار در بخش کشاورزی این استان می‌توان یک اشتغال‌زایی پایدار و چرخه تولید با ثبات در زمینه کشاورزی به وجود آورد.

استاندار آذربایجان غربی دراین‌باره می‌گوید: اولویت نخست برنامه‌های دولت در این استان توجه به بخش کشاورزی است زیرا این امر موتور محرک برای بهبود شاخص‌های توسعه‌ای استان به شمار می‌رود.

محمدمهدی شهریاری می‌افزاید: بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی استان است که با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری می‌توان تعداد بیشتری اشتغال پایدار در این بخش ایجاد کرد.

وی تصریح می‌کند: ایجاد پروژه‌های کوچک روستایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های استان لازم و ضروری است و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، یافته‌های علمی، آماده‌سازی زیر ساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین عوامل پیشرفت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

حرکت به سمت مدرن سازی کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز معتقد است: کشاورزی قراردادی و خرید تضمینی محصولات از عواملی است که توجه به آنها می‌تواند در تشویق کشاورزان به تولید با بهره‌وری بالا کمک کند.

رسول جلیلی می‌افزاید: در سال‌های پیش رو و با توجه به منابع محدود تلاش این بخش بر روی نقاط هسته‌ای و کلیدی متمرکز خواهد شد و در مدیریت جدید برنامه‌ریزی‌ها بیشتر بر روی پیشران توسعه کشاورزی در کنار احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان اولویت اول سازمان جهاد کشاورزی استان متمرکز می‌شود تا وضعیت معیشت کشاورزان با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی بهبود یابد.

مدیر عامل صندوق حمایت از تولید توسعه کشاورزی آذربایجان غربی نیز می‌گوید: این صندوق از بدو تأسیس تاکنون مبلغ یک هزار و 135 میلیارد ریال تحت عنوان کمک‌های بلاعوض دولتی از محل عاملیت اعتبارات به بهره‌برداران پرداخت کرده است.

محرم خلیلی می‌افزاید: این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین، بهینه‌سازی مصرف سوخت‌های مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، جایگزینی سوخت‌های فسیلی، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، تجهیز شبکه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ ع

نظر شما