شناسهٔ خبر: 30702058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

با هدف بهبود صادرات

تمرکز برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» بر برندسازی در صنایع راهبردی

امیرحسین عسکریان

دولت چین در سند جامع «ساخت چین ۲۰۲۵» بر ۱۰ صنعت راهبردی تمرکز نموده است. هدف اصلی این برنامه، تبدیل نمودن چین به یک قدرت جهانی در این صنایع راهبردی است. یکی از اقداماتی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته، تمرکز ویژه بر برندسازی در صنایع منتخب است. کاهش وابستگی به فناوری های خارجی، افزایش میزان داخلی سازی در تجهیزات پیشرفته و بهبود صادرات، از جمله اهداف در نظر گرفته شده توسط دولت چین در این زمینه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز «ساخت چین ۲۰۲۵» برنامه سیاست صنعتی کشور چین است که توسط دولت این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد. این برنامه با هدف بهبود ظرفیت تولید صنایع، از طریق سرمایه گذاری جمعی و اصلاح سیاست های صنعتی، در دستور کار دولت چین قرار گرفته است.

تمرکز برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» بر ۱۰ صنعت راهبردی

این سند سیاستی در قالب یک برنامه بلندمدت ۱۰ ساله بر صنایع راهبردی چین تمرکز ویژه ای دارد. هدف اصلی این سیاست صنعتی تبدیل چین به عنوان یک قدرت جهانی در صنایع با فناوری بالا، نظیر رباتیک، هواپیماسازی و وسایل نقلیه با فناوری سوخت نوین است.

همچنین از دیگر برنامه های این کشور در قالب این سند سیاستی، افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان چینی است. در واقع دولت چین قصد دارد هزینه های تولید را به حدی پایین آورد تا تولیدکنندگان داخلی توانایی رقابت در بازارهای ارزان قیمت کشورهای دیگر، نظیر ویتنام را نیز داشته باشند.

همچنین یکی از دیگر اهداف برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» ارتقاء کیفیت محصولات چینی برای حضور در بازارهای کشورهای پیشرفته نظیر کره جنوبی، ژاپن و آلمان است.

۱۰ صنعت راهبردی که چین در برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» بر آن تمرکز دارد، در نمودار ذیل نشان داده شده است.


افزایش نوآوری در صنایع راهبردی چین با ادغام شرکت های داخلی

از دیگر اقدامات دولت به منظور ارتقاء قابلیت های صنعتی تولیدکنندگان و افزایش نوآوری و کیفیت محصول، اجرای سیاست ادغام است. دولت چین معتقد است با بهره گیری از اقتصاد مقیاس، از طریق ادغام شرکت های کوچک در صنایع راهبردی، می توان نوآوری در محصولات تولیدی را افزایش داد.

هدف بعدی دولت این کشور الزام شرکت های صنعتی به رعایت استانداردهای آلایندگی است. این هدف که دولت چین آن را توسعه سبز نامگذاری کرده است برای مقابله با تغییرات اقلیمی و جلوگیری از بروز آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

همچنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵، هر کدام از صنایع راهبردی بایستی تا میزان قابل قبولی داخلی سازی شوند. میزان داخلی سازی تعیین شده در هر کدام از این صنایع، در نمودار ذیل مشخص است.


تمرکز برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» بر برندسازی در صنایع راهبردی

تمرکز بر روی ایجاد نام تجاری و ارتقاء کیفیت محصول برای حضور در بازارهای بین المللی، از اهداف دیگر دولتمردان چینی در برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» است. دولتمردان این کشور معتقدند بایستی با ایجاد برند مناسب، حضور تولیدکنندگان مختلف چینی در بازارهای بین المللی تسهیل شود.

در این راستا دولت چین برنامه ریزی هایی صورت داده است. به عنوان نمونه یکی از اهداف دولت چین این است که با ایجاد سه نام تجاری مشخص و پنج شرکت بین المللی در بخش کشاورزی، وابستگی خود به فناوری های خارجی را کاهش داده و همچنین صادرات محصولات این بخش به بازارهای هدف را نیز افزایش دهد.

دولت چین در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت برندسازی، میزان داخلی سازی در تجهیزات پیشرفته بخش کشاورزی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۴۰ درصد برساند. طبق اهداف در نظر گرفته شده بایستی این میزان داخلی سازی در سال ۲۰۲۵ به عدد ۷۰ درصد برسد.

تکمیل زنجیره های ارزش افزوده باهدف افزایش حضور در بازارهای جهانی

همچنین این کشور درصدد این است تا طبق برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» زنجیره ارزش افزوده تولید محصولات را در بخش های مختلف اقتصادی تکمیل نماید.

این اقدامات به چین کمک می کند تا صنایع مختلف آن به زنجیره تأمین جهانی متصل شوند. این دست اقدامات عامل افزایش همکاری بنگاه های مختلف چینی با سایر بنگاه های کشورهای صنعتی دنیا است. علاوه بر این دولتمردان چینی معتقدند تقویت بخش های مالی، بهداشتی، آموزشی و تولیدی در گرو تکمیل زنجیره های تولید ارزش افزوده است.

منبع: مقاله برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» در صنایع راهبردی yon.ir/j2Nxn

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما