شناسهٔ خبر: 30700450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کارشناسان مطرح کردند:

بازداشت مرضیه هاشمی شکست جبهه استکبار رسانه‌ای را رقم زد

کارشناسان رسانه در نشست خبری «آزادی بیان و حقوق بشر در آمریکا» بازداشت مجری شبکه پرس‌تی‌وی را نشانه شکست جبهه استکبار رسانه‌ای عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عصر امروز نشست خبری «آزادی بیان و حقوق بشر در آمریکا» با هدف بررسی اقدام پلیس فدرال آمریکا در دستگیری غیرقانونی «مرضیه هاشمی»، خبرنگار پرس‌تی‌وی، با حضور «بیژن نوباوه»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و «پیام تیرانداز»، مدیر عامل خبرگزاری فارس در محل این خبرگزاری برگزار شد.

در آغاز این نشست «بیژن نوباوه»، نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز با موضوعی مواجهیم که در مجامع بین‌المللی مطرح نمی‌شود و آن هم بازداشت یک خبرنگار در کشور خودش است، گفت: «تنها دلیلی که آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند این است که وی تنها شاهد یک ماجرا بوده و باید بازداشت باشد و این در حالی‌ است که نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌گوید این اقدام خلاف شئون ژورنالیستی است».

نشست حقوق بشر آمریکایی«نوباوه» ادامه داد: «شواهد نشان می‌دهد که این رفتار حقوقی نیست و واشنگتن رفتار بدی را از خود نشان می‌دهد. این رفتار پوششی بر شکست آمریکا در مجامع مختلف و به خصوص در خاورمیانه است و متأسفانه رسانه‌های جهانی در مورد بازداشت سکوت کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، در پرونده قتل جمال خاشقجی شاهد بودیم که همه رسانه‌ها خیلی تند واکنش نشان دادند، اما درحال حاضر یک خانم بدون تفهیم اتهام فردی بازداشت می‌شود ولی رسانه‌ها سکوت می‌کنند».

در ادامه «پیام تیرانداز»، مدیر عامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: «همان‌طور که در اخبار آمده، وی به‌عنوان شاهدی کلیدی درباره یک پرونده بازداشت شده‌اند اما آمریکایی‌ها شرایط بدی برای این خبرنگار به وجود آورده‌اند. طبیعتاً اطلاق عنوان شاهد کلیدی ناظر به محل سکونت است و همان‌طور که می‌دانیم وی ساکن ایران است و می‌توان گفت این ادعا دروغ بوده و دستگیری وی یک دسیسه جدید است».

نشست حقوق بشر آمریکاییوی تأکید کرد: «بحث خانم هاشمی مرتبط است با کار وی در پرس‌تی‌وی و رسالت اطلاع‌رسانی این شبکه است. آمریکا دوست دارد تنها راوی اخبار ایران باشد و ازهمین‌رو با طرح ادعاهای این‌چنینی برای رسانه‌های مستقل مزاحمت ایجاد می‌کند. طبق اطلاعات موجود، مرضیه هاشمی شکنجه روحی شده، تحت‌فشار قرار گرفته است و آمریکایی‌ها می‌خواهند از وی شهادت دروغ بگیرند».

«بیژن نوباوه» با تأیید سخنان «تیرانداز» به روایت تجربه خود از حضور در آمریکا پرداخت و گفت: «اگر از رفتار آمریکایی‌ها با خبرنگاران چندین کتاب نیز نوشته شود، کم است. به‌‌عنوان نمونه من خبرنگار رسمی ایران در سازمان ملل متحد بوده‌ام و آنها در موضوع صدور ویزا بد رفتار می‌کردند».

وی افزود: «کشورهایی که ادعا می‌کنند طرفدار آزادی هستند بیشترین محدودیت‌ها را برای خبرنگاران ایجاد می‌کنند درحالی‌که ما ایرانی‌ها به نقض آزادی متهم می‌شویم. شاهدیم که خبرنگاران جهانی می‌آیند، به هرجا می‌خواهند می‌روند، مصاحبه می‌گیرند، خطوط قرمز را رد می‌کنند و هیچ برخوردی نیز با آنها نمی‌شود».

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «بازداشت خانم هاشمی نشانه شکست جبهه استکبار رسانه‌ای است. آمریکایی‌ها در موضوع استقلال خبری دروغ می‌گویند، ببینید که چرا بی‌بی‌سی سکوت می‌کند؛ وظیفه ما این است که این صدا را به جهان برسانیم. همچنین باید به پرس‌تی‌وی، خانم هاشمی و خانواده‌اش تبریک گفت که آمریکا از ترس نفوذ وی این کار را انجام داده است».

نشست حقوق بشر آمریکایی«پیام تیرانداز» در ادامه با بیان مواضع و برخی دیدگاه‌های «مرضیه هاشمی»، تصریح کرد: «خانم هاشمی روایت زندگی خود در آمریکا را تعریف می‌کرد و می‌گفت که شما ادبیات رسانه‌های آمریکایی و وارونه‌گویی آن‌ها را باور می‌کنید، اما آن‌ها به جای آنکه رکن چهارم دموکراسی باشند به ابزاری برای دیکتاتوری تبدیل شده‌اند. وی ابراز نارضایتی می‌کرد که چرا این مفاهیم در ایران پیگیری و تبیین نمی‌شوند».

«بیژن نوباوه» در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط میان شکست‌های پی‌درپی آمریکا در منطقه با بازداشت «مرضیه هاشمی» گفت: «ترامپ می‌گوید که ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم ولی الان وضعمان این‌گونه است. رسانه‌های آمریکا بیشترین تأثیر را در مجامع بین‌المللی دارند ولی ترامپ می‌گوید که ما در مقابل ایران کم آوردیم. آمریکا در میدان نظامی، دیپلماسی، دیپلماسی عمومی و رسانه شکست خورده‌ است. باید توجه کرد که هرچند بازداشت مجری خانم پرس‌تی‌وی تنفرآمیز است، ولی یک پیروزی برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، پیگیری‌ها درباره پرونده «مرضیه هاشمی» را تشریح کرد و افزود: «کار حقوقی انجام شده است و پرس‌تی‌وی پیگیری ماجرا را برعهده دارد، اما دستگاه دیپلماسی اطلاعیه رسمی نداده است. آمریکایی‌ها اشتباهی بزرگ کرده‌اند، این کشور نخواهد توانست پاسخگوی چنین جنایتی باشد. هم‌اکنون شاهد هستیم که نیجریه‌ای‌ها در آمریکا به‌دلیل اصالت خانم هاشمی راهپیمایی کرده‌اند و این یعنی افکار عمومی در قبال این موضوع حساس شده است.»

وی در پایان تصریح کرد: «آمریکایی‌ها متخصص ایجاد جریان خبری موازی هستند و سعی می‌کنند که موضوع را منحرف کنند، رسانه‌ها باید هوشیار باشند و مانع از چنین اتفاقی شوند.»

انتهای پیام/4106/4093/پ

نظر شما