شناسهٔ خبر: 30698045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه نگار لبنانی: اجلاس سران اعراب را بیشتر به قعر می برد

تهران - ایرنا - روزنامه نگار لبنانی با اشاره به تلاش مسئولان آمریکایی برای تامین منافع رژیم صهیونیستی و دنباله روی اعراب از این مقاصد نوشت: تاکنون اجلاس های سران عرب آنها را بیشتر به قعر برده و سرپوشی بر شکست آنها و مقدمه ای برای امتیازدهی های بعدی بوده است.

صاحب‌خبر -

«طلال سلمان» در این مطلب که روز شنبه در روزنامه فرامنطقه ای «رأی الیوم» منتشر کرد، افزود: مدتها بود که منطقه عربی شاهد سفر این تعداد از نمایندگان کشورهای خارجی در رأس آنها نمایندگان آمریکا از جمله وزیر خارجه، مسئولان عالی رتبه و مقامات امنیتی - اطلاعاتی نبوده است.
سلمان اضافه کرد که گویا دستگاه اطلاعاتی آمریکا شامل مسئولان عادی و نظامی آن احساس می کنند که منطقه در انتظار حوادث مهمی است، در حالی که برخی از آنها ساختگی و برخی قابل پیش بینی و طبیعی است.
وی یاد آور شد که نماینده آمریکا که اخیرا وارد لبنان شد؛ یعنی «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه و سفیر سابق واشنگتن در بیروت بود که بسیار نسبت به لبنان و مردم آن بخصوص سیاسیون آن شناخت دارد. او سفر خود را بسیار متضاد با اصول پروتکلی آغاز کرد و پیش از دیدار با مقام های رسمی لبنان همانند رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و نخست وزیر و وزیر خارجه به دیدار «ولید جنبلاط» (رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان) رفت، پیش از اینکه با رفقای قدیمی خود در میان سیاسیون این کشور دیدار کند.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از رسوایی ورود محرمانه «دونالد ترامپ» به یکی از پایگاه های نظامی این کشور در عراق که در جریان آن تلاش کرد تا با نخست وزیر عراق تماس برقرار کند، اما پاسخ منفی گرفت، به بغداد سفر کرد.
وزیر خارجه آمریکا از ریاض نیز دیدار داشت که در فرودگاه مورد استقبال «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی به جای وزیر خارجه جدید این کشور قرار گرفت، این دیدار در میان طوفانی که رئیس جمهوری آمریکا ضد ریاض به بهانه اینکه این کشور ثروتمندتر از آن است که باید باشد، بنابراین باید بهای حمایت های آمریکا را بپردازد، صورت گرفت.
سفر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز که در میان استعفاهای گسترده مسئولان کاخ سفید ، وزارت خارجه و پنتاگون در اعتراض به تصمیم های بدون برنامه و شتابزده و غیر مسئولانه ترامپ بدون مشورت با کارشناسان، صورت گرفت، در تل آویو مورد استقبال گرم قرار گرفت تا جایی که نزدیک بود «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل او را در آغوش بگیرد و به دیدار از «دیوار ندبه» برای تاکید او بر دوستی مطلق با این رژیم ببرد.
همچنین نمایندگانی از آمریکا از آنکارا، دوحه و مسقط سفر کردند و دیدارها از کویت و امارات به موعد دیگری موکول شده است.
این روزنامه نگار لبنانی این پرسش را مطرح می کند که پشت پرده این دیدارهای آمریکایی ها از پایتخت های عربی به صورت برنامه ریزی شده یا بی برنامه، چیست.
وی نوشت: دیدارهای هیل در بیروت با وجود اینکه سال های طولانی در لبنان سفیر بود، محدود به دیدار با سه مسئول یکی 'گماشته' خود (سفیر عربستان در بیروت)، دیگری برکنار شده که فعلا اجرایی نشده و مکلف به تشکیل دولت است (سعد الحریری) و نیز وزیر خارجه لبنان بود.
او همچنین با تعدادی از سیاسیون و نخبگان لبنانی در مراسم شامی که «زغر تاوی» نماینده مجلس لبنان ترتیب داده بود، دیدار داشت و در آن هیل نسبت به تحولات مرزهای جنوبی لبنان ابراز نگرانی کرد، در حالی که دشمن اسرائیلی ادعا کرده بود که در مرزهای جنوبی این کشور با سرزمین های اشغالی تونل های حفر شده توسط مقاومت لبنان را کشف کرده است.
سلمان به تمسخر نوشت: این چنین ظاهراً دایره آمریکایی - اسرائیلی درباره خطرات حضور نظامی ایران در منطقه و تأثیرات سلبی آن بر عملیات صلح (اسرائیلی-فلسطینی) تکمیل شد.
این روزنامه نگار در ادامه با انتقاد از آنچه آمریکا تحت عنوان صلح میان فلسطین و اسرائیل در منطقه دنبال می کند و دنباله روی اعراب از خواست واشنگتن افزود: عملیات صلح از زمان دیدار شوم «انور سادات» رئیس جمهوری سابق مصر از سرزمین های اشغالی بلافاصه پس از جنگ اکتبر (جنگ رمضان و جنگ شش ‌روزه 1967) آغاز شد. او خود را منادی صلح دانست، درحالی که بر روی پیکر شهدای عرب ایستاده بود، این روند به توافق خفت بار «کمپ دیوید» ختم شد و به دنبال خود شکاف در همبستگی اعراب و افتتاح سفارتخانه ها در سرزمین های اشغالی و امضای توافق های تجاری و گردشگری با این رژیم را بهمراه داشت.
امروز نیز علنا نتانیاهو و برخی سران عرب از بیهودگی تداوم جنگ با دشمن اسرائیلی و ضرورت تمرکز بر سیاست هایی در راستای صلح و نه دشمنی با این رژیم سخن می رانند.
سلمان افزود: آیا بین دیدارهای دیپلماتیک گسترده مسئولان آمریکایی از منطقه و تحرکات دیپلماتیک اسرائیل به سرکردگی نتانیاهو ارتباط وجود ندارد.
آیا ارتباطی میان همه این تحولات و اذعان «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به همکاری امنیتی با اسرائیل در آنچه مبارزه با تروریسم خواند، نیست و همه اینها در راستای عملیات صلح ترتیب داده شده آمریکا نیست.
وی پاسخ داد که تمام این سعی ها برای این است تا فاصله و اختلاف بین سیاست های آمریکا و مطامع اسرائیل در کشورهای عربی در رابطه با فلسطین از میان برود. امروز نمی توان میان اقدامات حقیقی آمریکا و آنچه دست پخت تل آویو است و با شراکت برخی سران عرب که دنباله رو، وابسته و عاجز هستند، صورت می گیرد، تفکیک قائل شد.
وی در انتقاد اضافه کرد: این گروه شکست خورده هرگونه تصمیم گیری آزادانه و مستقل عربی را ساقط و معدوم می کنند و امور خود را به آمریکا و اسرائیل دشمن امت عرب، سپرده اند.
این روزنامه نگار لبنانی نوشت: همه اجلاس های سران عرب و هرگونه ائتلافی که تشکیل می شود و تلاش هایی که برای صدور بیانیه ها و تصمیم گیری ها که هیچ گاه اجرایی نمی شود، صورت می گیرد، بی مضمون یا ناقص بوده و در واقع فریبی برای ملت عربی است که هیچ توجهی به برگزاری نشست های سران نداشته، بلکه از نتایج آنها برای کشورهایشان، فرزندان و نسل جدید عربی بیم دارند.
سلمان افزود: هر اجلاسی، اعراب را به قعر می برد و سرپوشی برای شکست هایشان و امتیازدهی های آنها و مقدمه ای برای شکست های بعدی و امتیازدهی های دوباره است.
وی بیان کرد که عرب ها به اجلاس های کشورهای دیگر در اروپا، آمریکا و آسیا نگاه می کنند و حسرت می خورند که آنها نشست هایی برای کار و عمل واقعی است و نه برای تبادل بوسه و یا سرزنش و حمله با دمپایی و صندل به یکدیگر.
سلمان نوشت: امیدواریم که در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت در روز یکشنبه و نشست سیاسی اتحادیه عرب در تونس پس از صد روز، شاهد پیروزی اسرائیل و امتیازدهی و عقب نشینی های دوباره اعراب نباشیم. دوره خوشبینی ها تمام شده و هر خیری نیز با از دست رفتن فلسطین و گمراهی اعراب از مسیر خود، نابود شده است.
خاورم**9366**1651

نظر شما