شناسهٔ خبر: 30697382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مرکزی| شهرستان دلیجان میزبان اجلاسیه استانی بزرگداشت شهدای مدافع حرم می‌شود

R41371/P/S6,73/CT11 / R41371/P1361/S6,73/CT11

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی گفت: شهرستان دلیجان میزبان اجلاسیه استانی بزرگداشت شهدای مدافع حرم می‌شود.

صاحب‌خبر -

ه‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمود حسنی ظهر امروز در نشست با دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان با اشاره تعاملات ایران و افغانستان اظهار داشت: در سال 57 باتوجه به جنگ‌هایی که شوروی با مجاهدان افغانی داشت با توجه به اینکه کشور افغانستان کشور دوست، همسایه، هم‌آیین و هم‌مذهب کشور ما است امام خمینی(ره) دستور ورود پناهندگان به کشور دادند که در حدود 4 دهه پذیرای مهاجران افغانستانی هستیم و در استان بیش از هفت هزار و 100 نفر دانش آموز داریم که با احتساب هزینه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در طی سال برای دانش آموزان دارد حدود سه میلیون تومان برآورد هزینه است.

وی افزود: در بخش بهداشت و درمان تمام خدماتی که به ایرانی‌ها انجام می‌شود آسیب‌پذیرها را تحت پوشش بهداشت بیمه سلامت قرارگرفتند به جز کارهایی که در بحث اشتغال و کارآفرینی انجام می‌شود ، در بخش سرمایه‌گذاری نیز مشکلاتی وجود دارد که اصلاح می‌شود تا افرادی که 250 هزار دلار وارد کشور کنند می‌توانند سرمایه‎گذاری کرده و به آنها تابعیت داده می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی ادامه داد: نباید 99 درصد خدماتی که انجام می‌شود به واسطه یک درصد نادیده گرفته شود مشکلاتی که در سایر کشورها نیز وجود دارد در کشورهای دیگر هم به راحتی تابعیت و پناهندگی داده نمی‌شود، یکی از دلایلی که حدود سه میلیون نفر پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد خدماتی است که به آنها ارائه می‌شود.

حسنی عنوان کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در چند سال اخیر مبنی بر این است که ورود اتباع به کشور را به صورت مجاز تسهیل کنند، مرزهای ورودی زیاد شدند، حذف وسیله 300 یورویی انجام شد، صدور روادید در سال به 550 هزار نفر رسید.

وی تصریح کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این است که برای حضور پناهندگان و افرادی که در جمهوری اسلامی مهاجر هستند حضوری خوب و روان است البته خارج از چهارچوب قانونی و خارج از این موضوع به صورت غیر قانونی افرادی وارد کشور می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی بیان کرد: در شهرستان دلیجان برخورد با اتباع غیرمجاز وجود دارد این درحالی است که تمهیدات لازم برای ورود افراد به صورت مجاز فراهم می‌شود تا از مرز رسمی با گرفتن روادید وارد شوند که در این صورت مشکلی پیش نمی‌آید بنابراین در هر کشوری نه تنها جمهوری اسلامی ایران با اتباع غیر مجاز برخورد بدتری انجام می‌شود.

حسنی خاطر نشان کرد: به طور مثال برای ورود غیر قانونی به کشور عراق بدون روادید و ویزا حداقل 6 ماه زندان دارد و سه سال تا 6 سال زندان دارد که در جمهوری اسلامی این اتفاق نمی‌افتد حتی اتباعی که غیر قانونی وارد می‌شوند دستگیر شده و به مرز باز گردانده  سپس به کشور خود تحویل داده می‌شوند.

وی بیان کرد: در کشور ما قوانینی وجود دارد که خارج از مشاغلی که در بند به کار گماری اتباع در مجامع ممنوع است و با توجه به مشکلاتی که در صدور برگه تردد وجود دارد برای حل این مشکل چون برگه اوراق بهادار است فردی که از دلیجان می‌آید باید دو شهرستان ممنوعه را بگذراند و در شهرستان اراک برگه بگیرد که این کار به دفاتر کفالت تفویض اختیار شده است واین کار در دو استان به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی اضافه کرد: سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای اتباع کشور افغانستان باز است و در سال گذشته مقام معظم رهبری اشاره کردند که حتی اتباعی که غیرمجاز هستند فرزندانشان را در مدارس ثبت نام کنید این موضوع به این معنا است که در مقوله‌های فرهنگی، اجتماعی و مشکلاتی که اتباع به ویژه در بحث  سوادآموزی دارند به دنبال برطرف شدن این مشکلات هستیم.

 حسنی افزود: باید توجه کرد که در مجامع بین‌المللی برای برطرف شدن این مشکلات کمک شایانی به ما نمی‌کنند و جمهوری اسلامی برای حل مشکلات مهاجران اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: اجلاسیه استانی شهدای مدافع حرم در 19 بهمن ماه در شهرستان دلیجان برگزار می‌شود این درحالی است که 52 شهید مدافع حرم در شهرستان‌های ساوه، دلیجان و اراک از تیپ فاطمیون وجود دارد.

انتهای پیام/ن

نظر شما