شناسهٔ خبر: 30696940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیا قطار خراسان شمالی در ریل پیشرفت قرار می‌گیرد؟

R7719/P/S6,55/CT7

سال‌ها از ایجاد خراسان شمالی می‌گذرد اما همچنان این استان از کمترین شاخصه‌های توسعه کم‌بهره مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، توجه به ظرفیت‌های بومی خراسان شمالی نظیر کشاورزی و دامداری و ایجاد زمینه‌هایی برای استفادهدقابت از این ظرفیت‌ها، بزرگ‌ترین راه حل مشکلات توسعه‌ای استان خراسان شمالی است.

در این راستا و بر همین اساس استانداران ادوار خراسان شمالی هفته گذشته با حضور در مرکز استان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص راه‌های توسعه استان پرداختند.

آمار دقیقی از مشکلات استان وجود ندارد

حسین طاهری در این نشست اظهار داشت: هفت نفر از استانداران سابق خراسان شمالی و پنج نفر از استانداران پیشین خراسان بزرگ در مجمع استانداران خراسان شمالی عضو هستند.

 وی با بیان اینکه مجموعه استانداران یک تشکل غیردولتی و مردم نهاد است افزود: مجمع استانداران کشور به طور رسمی فعالیت خود را از سال 84 آغاز و اکنون نیز 220 نفر از استانداران ادوار در این مجمع فعالیت دارند.

دبیر مجمع استانداران کشور با بیان اینکه نخستین جلسه استانداران خراسان شمالی در سال 92 در محل مجمع برگزار گردید تصریح کرد:  در این جلسه مهندس پرویزی استاندار وقت خراسان شمالی با اشاره به اینکه اکنون 3600 پروژه نیمه تمام در این استان موجود است تاکید کرد که پروژه جدید دیگری تعریف نشود.

طاهری در ادامه افزود: در سال 94 که دومین جلسه مجمع استانداران خراسان خراسان شمالی در محل مجمع استانداران در تهران برگزار شد  مهندس پرویزی از وجود 4 هزار پروژه نیمه تمام در استان خبر داد که با گفته‌های وی در اولین جلسه مجمع استانداران این استان مغایرت داشت.

ضربه‌های تغییرات پی‌در پی مدیران به استان

 سیدعلی اکبر پرویزی نخستین استاندار دولت یازدهم در خراسان شمالی که در مجمع استانداران این استان عضو است اظهار داشت: تغییرات پی در پی مدیران اجرایی در خراسان شمالی یکی از بزرگترین آسیب ها در این استان به شمار می‌رود.

وی این تغییرات پی درپی را یکی از عوامل عدم توسعه استان عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اینکه خراسان بزرگ در سال 1383 تقسیم شد اما خراسان شمالی شانس خوبی از این حیث نداشت چراکه با تغییرات چندین و چند باره مدیریتی روبرو شد.

استاندار پیشین خراسان شمالی تصریح کرد:  در اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب کردیم که طرح‌های بالای پیشرفت فیزیکی 75 درصد در اولویت اجرا قرار گرفته و هیچ پروژه‌ دیگری تعریف نشود مگر به ضرورت و نیاز زمان.

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی ادامه داد: 1600 میلیارد تومان در سفر ریاست دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی مصوب شد که از این حیث رتبه سه کشوری را به خود اختصاص دادیم.

پرویزی با بیان این مطلب که دولت نتوانسته فضایی امن برای ورود سرمایه‌گذاران را فراهم کند خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور هنوز به آرامش واقعی در زمینه سرمایه‌گذاری نرسیده و دولت هم نتوانسته احساس امنیت برای سرمایه‌گذاران را فراهم کند.

وی در پایان اضافه کرد: نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی دولت در استان‌ها وعده‌های غیرممکن و بی پایه و اساس به مردم ندهند، چراکه این مهم سبب ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان خواهد شد.

وعده‌هایی که محقق نشد

محمدرضا صالحی نیز در این نشست اظهار داشت: خراسان شمالی استعدادهای بسیار خوب و بالقوه‌ای دارد که نیاز است این استعدادها به فعلیت در بیاید.

وی احداث شهر دوستدار کودک و پارک‌های مختص بانوان را جزو اولویت‌های استان عنوان کرد و افزود: با توجه به روحیات مردم استان باید با احداث شهر دوستدار کودک و پارک های مختص بانوان این شادی را در وجود مردم استان حفظ کرد.

استاندار پیشین خراسان شمالی با بیان اینکه شعار تبدیل رقابت به رفاقت پس از انتخابات ریاست جمهوری در خراسان‌شمالی اجرایی شد تصریح کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری با دعوت از تولیت استان قدس رضوی به خراسان‌شمالی پروژه‌هایی نظیر احداث درمانگاه  با استمرار ارائه خدمات رایگان به مردم و احیای قنوات تعریف شد.

صالحی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در سال 96 اضافه کرد: خراسان‌شمالی رتبه یکم نرخ مشارکت اقتصادی در سال 96 را کسب و  در مجموع رتبه سوم حوزه اقتصادی را در سطح کشور به خود اختصاص داد.

محمدنبی حبیبی نیز در این نشست 4 ساعته با انتقاد از فضای باج‌دهی در برخی از مناسبات سیاسی کشور٬ اظهار داشت: وزیری که به نماینده مجلس باج دهد صلاحیت وزیر بودن را ندارد. این چنین مواردی سبب شده تا توسعه در کشور رقم نخورد.

دخالت در انتصاب استانداران یک مشکل بزرگ است

استاندار اسبق خراسان بزرگ با انتقاد از ایجاد برخی دخالت‌ها موسوم به شرکت‌های سهامی برای انتصابات در یک استان اظهار کرد: وزیر کشور باید بدون توصیه امور را به پیش ببرد. متأسفانه این موضوع در وزارت کشور حل‌نشده و باید وزیر کشور مقتدر در راس کار باشد و حوزه امور خود را مدیریت کند.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: کشور را با سیستم باج‌دهی نمی‌شود و نباید اداره کرد و اگر استانداران قرار است که از سوی افراد یا جمع‌های دیگر انتخاب شود دیگر وزیر کشور چه‌کاره است و این نشان‌دهنده عیبی اساسی است.

حبیبی در پایان اضافه کرد: اگر استانداری اقتدار لازم را داشته باشد و با سفارش کاری را انجام ندهد٬ شاهد کلنگ‌زنی‌های ناقص نبوده و طرح‌های زخمی پیش نمی‌آید.

انتهای پیام/ن

نظر شما