شناسهٔ خبر: 30696342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با پاد:

حذف کنکور نه «انتخاب» بلکه یک «ضرورت» بود/ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی، منافع خانواده ها و دانش آموزان را در بردارد

پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی از امروز آغاز شده است. این فرایند در پی مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر «ورود بدون کنکور به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها» صورت گرفته است. اقدامی موثر از سوی دولت که مورد اتفاق نظر اکثر کارشناسان قرار گرفته است. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه، حذف کنکور در شرایط فعلی را نه یک «انتخاب» بلکه یک «ضرورت» عنوان کرده و می گوید: در سال های گذشته با وجود ظرفیت بالا برای پذیرش در دانشگاه ها بازهم شاهد برگزاری کنکور بودیم و این روند تنها به نفع موسسات کنکور بود و غیر از فشار روانی و اضطراب دستاوردی برای دانش آموزان و الدین آنها نداشت.

صاحب‌خبر -

عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه با اشاره به گسترش بی رویه دانشگاه ها در سال های گذشته و کم توجهی به آمایش سرزمینی، برگزاری کنکور را یک دغدغه جدی برای خانواده ها عنوان کرد و به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: این مساله بار روانی زیادی به خانواده ها تحمیل می کرد و تصور می شد دانشگاه بهشتشان است. این رویکرد اشتباه زندگی آنها را مختل می کرد و  با اهتمام دولت برآن اصلاح شد.

وی با اشاره به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر «ورود بدون کنکور به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها» گفت: بر این اساس 85 درصد از رشته های دانشگاهی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرش می شوند.  میرزاده با بیان اینکه این رویه ای است که در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست گفت:  فضایی که در جامعه هست که همه زندگی کنکور، آزمون  و امتحان است در کمتر جایی در جهان وجود دارد و شیوه ای غلط و منسوخ شده است. بنابراین پذیرش در دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی مناسبترین گزینه است که قانونی بوده و  ان اشاالله نتیجه اش به نفع جوانان است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  اظهار کرد: حذف کنکور قانونی بود که شفاف اجرا نمی شد. در واقع با وجود ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجو، بازهم کنکور برگزار می شد!

وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت دانشگاه ها به میزان کافی است و نیازی به برگزاری کنکور نیست گفت: 85 درصد دانشگاه های ما نیاز به کنکور ندارد  و افراد می توانند به صورت عادی درس بخوانند و پذیرش شوند.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: برگزاری کنکور تنها به نفع موسسات کنکور بود. با پذیرش دانشجویان بر اساس فرآیند جدید افراد با توجه به سوابق تحصیلی و سطح استعدادشان سنجیده می شوند و این رویه ای است که سال ها انتظار اجرای آن می رفت.

 

 

نظر شما