شناسهٔ خبر: 30696306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه:

حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی جهانی داشته باشند

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشند.

صاحب‌خبر -

حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی جهانی داشته باشندبه گزارش دفاع پرس از شیراز، حجت‌الاسلام «محمدحسن زمانی» مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه كشور امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشد، اظهار داشت: اگر بتوانیم این پیشنهادهای ارایه شده را عملی کنیم، قطعاً حوزه‌ای پویا خواهیم داشت.

وی به رسالت‌های روحانیت شیعه در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: بیش از هزار سال در طول تاریخ انتظار کشیده‌ایم که حکومت اسلامی تشکیل شود و اکنون خداوند عنایت کرد نظام مقدس اسلامی را در اختیار ما قرار داد، لذا چند گروه مخاطب را در دنیا داریم، که دایره اول مخاطبان، «شیعیان» بوده و در انتظار معارف ناب اسلامی هستند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه «امت اسلامی به معنای عام» دومین گروه مخاطبان ما برای ترویج معارف هستند، گفت: بیش از یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون مسلمان طبق آخرین اخبار در جهان وجود دارد که بر گردن ما حق دارند تا معارف ناب اسلامی را برای آنان تبیین و ترویج کنیم.

وی «پیروان ادیان آسمانی» را سومین گروه مخاطبان دانست و بیان داشت: همان‌طور که در قرآن وجود دارد تکلیف شرعی است که معارف اهل بیت(ع) را برای همه مردم تبیین کنیم، باید رسالت پیامبر(ص) را امروز در جهان پیاده کنیم.

زمانی اضافه كرد: حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشند، چراکه این امر رسالت همه حوزویان است.

این مسئول با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم در بخش آموزش موفق عمل کنیم، افزود: در موضوع پذیرش، پذیرش اولیه نخبه‌گزینی بر اساس استعداد و دیانت صورت گیرد پذیرش اولیه مدارس علمیه جهت نخبه‌پذیری باید بر اساس استعداد و دیانت صورت گیرد.

زمانی، راه‌اندازی رشته‌های تخصصی را یکی دیگر از بخش‌های مهم در بخش آموزش دانست و تصریح کرد: درس‌های حوزوی ستون فقرات حوزه است، اما کفایت نمی‌کند، از این رو باید کلاس‌های تخصصی را راجع به موضوعات مورد نیاز مانند مذاهب، ادیان، فرق، مهارت‌های تبلیغی، فضای مجازی و ... برگزار کرد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: حدود ۲۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم تصویب شده که بخشی از آن را می‌توان در استان‌ها راه‌اندازی کرد.

وی به اهمیت بهره‌گیری از اساتید اشاره کرد و ادامه داد: به‌کارگیری طلاب فاضل برای تدریس همزمان با تحصیل یکی از ضرورت‌هاست. همچنین روحانیانی که در نهادها و مراکز شاغل هستند، اما توانمندی تدریس را دارند می‌توانند در این موضوع کمک کنند.

زمانی یادآور شد: تمرین و تدریس، معیار موفقیت و تشویق، دانش‌افزایی اساتید، اعزام شخصیت‌های روحانی الگوی کشوری برای معاون امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور سخنرانی در مدارس جهت الگوگیری و تشویق طلاب به تحصیل، موظف كردن همه اساتید به ایفای نقش تربیتی و انقلابی در کلاس‌ها و دانش‌افزایی وعاظ و ائمه جماعات، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های یک روزه از جمله ضرورت‌های بخش آموزش است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ضرورت‌های بخش پژوهش را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: خلاصه‌نویسی همه دروس توسط طلاب، مطالعه کتب جنبی، تخصیص ساعات مطالعه الزامی و تحقیق‌نویسی موارد مهم و ضروری در بخش پژوهش به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما