شناسهٔ خبر: 30695542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

چرا دستگیری مرضیه هاشمی در ایران بازخورد رسانه‌ای قوی نداشت؟

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

تاکنون هیچ روزنامه‌ و فعال اصلاح‌طلبی خبری از این موضوع منتشر نکرده‌ است. این بایکوت خبری در حالی صورت گرفته است که طی ماجرای توهین مجله شارلی ابدو به پیامبر اکرم، آنها رپرتاژ گسترده‌ای برای آن رفته و جمله «من هم شارلی ابدو هستم» را بر صفحه اول خود درج کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی‌وی، طبق اعلام رسمی پلیس آمریکا، هنگام سفر به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی لمبرت در سن لوئیز بازداشت و توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) به‌صورت ویژه و تحت‌الحفظ به واشنگتن منتقل شده است. طبق گفته فرزندهاشمی این دستگیری بدون هیچ دلیل و اتهامی بازداشت بوده و پلیس فرودگاه بعد از این اقدام وی را با اجبار به کشف حجاب و خوردن به گوشت خوک مورد هتک حرمت قرار داده است.

مرضیه هاشمی یا همان «ملانی فرانکلین» چهره نام ‌آشنایی در عرصه رسانه‌های خبری است که همگان وی را با شبکه پرس تی‌وی می‌شناسند. وی بعد از تشرف به اسلام و به واسطه ازدواج با یک مرد ایرانی، نام خود را به مرضیه هاشمی تغییر داد.

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

طبق اطلاعاتی که فرزندان هاشمی در گفتگو با خبرنگاران ارائه کرده‌اند، برای دیدن برادرش که مبتلا به بیماری سرطان است، وارد خاک آمریکا می‌شود اما به محض ورود پلیس آمریکا او را دستگیر می‌کند. این دستگیری اولین بار نیست که رخ می‌دهد. مرضیه هاشمی در مسافرت‌های متعددش به آمریکا همواره از سوی ماموران این کشور با بدرفتاری مواجه شده اما این‌بار سطح این بدرفتاری بسیار متفاوت از قبل بوده است. ماموران پلیس آمریکا به این خبرنگار آمریکایی‌الاصل تا شامگاه سه‌شنبه، اجازه تماس با خانواده را نمی‌دهند.

براساس اطلاعاتی که هاشمی بعد از سه روز از طریق تماس تلفنی به خانواده خود داده است، پلیس‌ دست و پای وی را با غل و زنجیر بسته‌ است و پس از انتقال به زندان، حجاب را از سر او برداشته و از وی عکس بدون حجاب گرفته‌اند. مرضیه هاشمی به خانواده خود اطلاع داده است که با وجود این که آن‌ها می‌دانستند او مسلمان است و از خوردن گوشت خوک منع شده است تنها برای او گوشت خوک آورده‌اند و او نیز در این دو روز تنها وعده غذایی‌اش بیسکوییت شده است. 

FBI نه‌تنها تاکنون درمورد بازداشت این روزنامه‌نگار اطلاعیه‌ای منتشر نکرده که حتی به درخواست مکتوب خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درمورد بازداشت هاشمی پاسخ نداده است. این خبرگزاری با چندین زندان در واشنگتن نیز که زندانیان فدرال را نگهداری می‌کنند، تماس گرفته اما مسئولان این زندان‌ها گفته‌اند که هاشمی در این زندان‌ها نیست.

فرصتی که از دست می‌رود
«نازنین زاغری» و«جیسون رضائیان» دو شهروند دوتابعیتی بودند که هر دو به جرم جاسوسی دستگیر شدند. اولی در حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال حبس خود است و دومی هم گویا با توافقات پشت پرده وزارت خارجه ایران و آمریکا آزاد شد و به کشورش بازگشت. گذری به رفتار حاکمیت دو کشورانگلیس و آمریکا برای آزادی این دو جاسوس بسیار مهم است. نازنین زاغری جدای از اهمیتش برای MI6، به عنوان یک انگلیسی حمایت تمام قد سیستم سیاسی کشورش را پشت سر خود داشت؛ به حدی که در سفر بوریس جانسون به ایران یکی از موضوعات رایزنی وی با مسئولان ایرانی آزادی وی بود. همچنین مجلس عوام این کشور نیز یه خاطر افشای ماموریت وی از زبان وزیر خارجه وقت، وی را مجبور به عذرخواهی کرد.

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

جیسون رضائیان نیز همچون زاغری هم حمایت رسانه‌ای گسترده را همره داشت و هم حمایت دولت اوباما و ترامپ را. به عنوان مثال مایک پمئو، وزیرخارجه آمریکا، بعد از گذشت سه سال از آزادی وی هنوز هم از این سوژه برای اهداف خود استفاده می‌کند.

این رفتار را مقایسه کنید با واکنش‌های مقامات سیاسی کشورمان در موضوع دستگیری مرضیه هاشمی. یک مصاحبه چند ثانیه ظریف و واکنش بهرام قاسمی به عنوان سخنگو؛ همین و بس!

در حالیکه این دستگیری با توجه به سابقه مرضیه هاشمی در عرصه خبری می‌توانست به برگ برنده کشورمان در مجامع جهانی تبدیل شود اما شاهد هستیم که همانند سایر موضوعات وزارت امور خارجه به سادگی از کنار آن گذشته است و عملا فرصت ضربه به دشمن در عرصه افکار عمومی از بین رفت.

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

سکوتی که رسانه‌های اصلاحات را فراگرفته است
در غیاب مسئولان رسمی کشور اما گویا فعالان حوزه فضای مجازی بیکار نبوده‌اند. هشتگ #FreeMarziehHashemi طی چند روز گذشته به شدتدر حال تبلیغ و انتشار است و آزادی این زن خبرنگار مسلمان را از دولت آمریکا خواستار شدند. در این میان اما هیچ رسانه‌ها، روزنامه‌ و یا فعال اصلاح‌طلبی در کمال تعجب این موضوع را بایکوت کرده و هیچ خبری از آن منتشر نکرده‌اند.

این بایکوت خبری در حالی صورت گرفته است که قبل‌تر و طی ماجرای توهین مجله شارلی ابدو به ساحت مقدس نبی اکرم این روزنامه‌ها رپرتاژ گسترده‌ای برای آن رفته و جمله معروف «من هم شارلی ابدو هستم» را به صورت تیتر یک بر صفحه اول خود درج کردند.

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

عجیب آنکه این بایکوت خبر در یک همزمانی عجیب با رسانه‌های ضدانقلابی همچون BBC و VOA رخ داده است. در آمریکا نیز ابتدا تارنمای «صدای آمریکا» که گمان می‌کرد این صرفا یک خبرسازی از سوی ایران است، در خبری با عنوان «پرس‌تی‌وی مدعی شد: خبرنگار این شبکه در آمریکا بازداشت شده است» آن را پوشش داد، اما دقایقی بعد و پس از افشای این موضوع که مرضیه هاشمی، دو روز بدون هیچ دلیل روشنی در بازداشت پلیس FBI قرار داشته‌، این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

بیشتر روزنامه ها مانند ایران، شرق، اعتماد، آرمان و ... خبر دستگیری مجری شبکه پرس تی وی در آمریکا را در صفحه نخست خود پوشش ندادند.

گویا این روزنامه‌ها فراموش کرده‌اند که مرضیه هاشمی یک هم‌صنف آنان است که از قضا هموطن این روزنامه‌چی‌ها هم است و دستگیری وی بدون هیچ اتهامی از طرف پلیس فدرال امریکا نقض آشکار قوانین است. فراموش نشود که در ماجرای قتل جمال خاشقچی این رسانه‌ها حجم عظیمی از گزارش، مصاحبه و یادداشت را به این موضوع اختصاص دادند و دقیقا بعد از فروکش کردن موضوع در آمریکا این رسانه‌ها نیز موضوع را فراموش کردند.

دستگیری در آمریکا؛ سکوت مسئولان، بایکوت خبری توسط اصلاح‌طلبان

حال باید به سخنان حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 92 مراجعه کرد که گفت «به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود». این اتفاق نیافتاد که هیچ و طی این پنج سال بارها شاهد هتک حرمت ایرانی‌ها در خارج از کشور بودیم. حال باید دید دولت دربرابر بازداشت مرضیه هاشمی چه واکنشی از خود نشان داده و چه اقدامی برای رهایی هرچه سریع‌تر او از بند انجام می‌دهد.

* گزارش از سعید درویشی

نظر شما