شناسهٔ خبر: 30694403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صنایع متراکم اطراف شهر قم به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند

R7854/P/S6,62/CT11 / R7854/P1361/S6,62/CT11

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تراکم‌هایی از صنایع در استان وجود دارد که باید این صنایع در مکان‌های مناسب مستقر شوند تا فضا برای زندگی مطلوب مهیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید رضا موسوی مشکینی  پیش از ظهر امروز در همایش روز ملی هوای پاک که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه نامگذاری 29 دی‌ماه به‌عنوان روز هوای پاک در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است، اظهار داشت: سه عنصر آب، خاک و هوا بر سلامت مردم بسیار اثرگذار هستند، بنابراین یک روز را به نام روز ملی هوای پاک نامگذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت شهر قم گفت: بافت شهری، نوع استقرار صنایع، تراکم جمعیتی و تراکم صنایع در شهر قم لازمه‌اش حفظ یک سری ملاحظات بوده که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد، و در صورت در نظر نگرفتن این ملاحظات، مسائل و مشکلاتی برای شهر به وجود می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی شهر قم ابراز کرد: در شهر قم مسائل ویژه‌ای مثل گردوغبارها را داریم که تا چند سال پیش می‌گفتیم منشأ گردوغبارها کشورهای خارجی هستند اما در چند سالی است شاهد بروز گردوغبار با منشأ داخلی هستیم.

موسوی مشکینی لازمه حل مشکل گردوغبار را خرد جمعی دانست و تصریح کرد: مقوله گردوغبار مقوله‌ای پیچیده بوده و آلودگی‌های ناشی از آن مدیریت جامع زیست‌محیطی را می‌طلبد تا بتوان در رفع آن تلاش کرد.

وی بیان کرد: استان قم جزو کلان‌شهرهایی است که آن‌چنان با آلودگی‌های داخل شهری مواجه نیست اما دلیل آن نمی‌شود که مصون از این آلودگی باشیم، در نتیجه باید حتماً راهبرد مناسب و مطلوبی را تعریف کنیم تا راهکارهای مناسبی برای آن بیاندیشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به فعالیت‌های اداره کل محیط‌زیست استان تأکید کرد: دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان داریم که میزان آلودگی هوای قم را موردسنجش قرار می‌دهند، همچنین تراکم‌هایی از صنایع در استان وجود دارد که باید این صنایع در مکان‌های مناسب مسقر شوند تا فضا برای زندگی مطلوب آماده شود.

موسوی مشکینی ادامه داد: بافت فضای شهر اطراف قم باید بازتر شود تا فضا برای زندگی مطلوب فراهم و انجام این مهم هم تدبیری را می‌طلبد تا برنامه ریزان شهری با برنامه‌ریزی مطلوب بتوانند شهری مطلوب برای مردم فراهم آورند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان برای فائق آمدن بر مشکلات باید تعامل مطلوب و دوسویه‌ای با مردم داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر روز شاهد افزایش آلودگی برای شهروندانمان هستیم خود این مدیریت ولع برای افزایش آلودگی را زیادتر می‌کند، باید تلاش براین باشد که بر روی سبک زندگی کارکنیم تا شهر به سمت یک شهر پایدار حرکت کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با تأکید بر انجام کارهای فرهنگی، عملیاتی و اجرایی در سطح استان گفت: با انجام این کارها می‌توان در راستای کاهش آلودگی هوا گام برداشت.

انتهای پیام/ن

نظر شما