شناسهٔ خبر: 30690266 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

جمالی نژاد به مناسبت روز هوای پاك

باید به ارتقاء استانداردهای تولید خودرو توجه ویژه ای شود

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستايی وزير كشور همزمان با ۲۹ دی، روز هوای پاك در پيامی ضمن مهم دانستن نقش مديريت شهری در حفظ و توسعه فضای سبز شهري و بهبود كيفيت هوا در محیط‌های شهری بر ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ساخت خودروهای هیبریدی و برقی تاكيد نمود.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همزمان با 29 دی، روز هوای پاک با صدور پیامی ضمن مهم دانستن نقش مدیریت شهری در حفظ و توسعه فضای سبز شهری و بهبود کیفیت هوا در محیط‌های شهری بر ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ساخت خودروهای هیبریدی و برقی تاکید نمود.

متن این پیام به این شرح است:

 رشد اقتصادی همراه با رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، افزایش استفاده از وسایل نقلیه موتوری و تغییر تدریجی به سمت اقتصادهای صنعتی بیشتر، منجر به آلودگی شدید در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شده است. شتابزدگی در توسعه صنعتی بدون توجه به ملاحظات شهرنشینی، توپوگرافی، هواشناسی و مهم‌تر از همه، محیط زیست؛ چالش های زیادی از جمله آلودگی هوا را برای کلان‌‌شهرها ایجاد نموده است و گسترش این پدیده مخرب در سال های اخیر به خطر جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده و در کوتاه مدت و بلندمدت آثار زیانباری برای کشور در حوزه های مختلف بهه همراه دارد.

نیل به روز هوای پاک مستلزم بکارگیری راهبردی کلان به‌ویژه در بخش حمل و نقل و صنعت است، لذا می بایست ضمن توجه ویژه به صنایع دانش بنیان و های تک، در جانمایی و احداث صنایع جدید و همچنین در فرایندهای صنایع مهمی چون نیروگاه، فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی، دقت و نظارت جدی‌تر صورت گیرد و به ارتقاء استانداردهای تولید خودرو، همچنین ساخت خودروهای هیبریدی و برقی توجه ویژه ای بعمل آید.

در سالهای اخیر از سوی تصمیم سازان اقدامات موثری برای کاهش آلودگی هوا برداشته شده است. تصویب استانداردهای کیفیت سوخت (یورو4)؛ بهبود مدیریت ترافیک برای کاهش تراکم در مناطق مرکزی شهرهای آلوده، توسعه ناوگان خودرو با سوخت گاز طبیعی؛ بهبود حمل و نقل عمومی(BRT و مترو)، کاهش یارانه های سوخت و بهبود نظارت و بازرسی خودرو از جمله این اقدامات است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

در این راستا مدیریت شهری می تواند با توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی و همگانی، حفظ و توسعه فضای سبز، احیای کمربند سبز و جلوگیری از تخریب گسترده باغات موجود در سطح شهر، نقش مهم و تأثیرگذاری در کاهش آلاینده‌ها و به‌ویژه بهبود کیفیت هوا در محیط‌های شهری داشته باشد. یقیناً نقش فناوری‌های نوین در بخش حمل و نقل و استفاده از سیستم هوشمند جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تولید آلاینده‌های ناشی از خودروها نیز در این خصوص، از عوامل کلیدی و تعیین کننده است که می‌بایست مورد توجه مسئولین بخش صنعت و خودرو قرار گیرد.

ضمناً مدیریت شهری می تواند با ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه حمل و نقل پاک و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، فرهنگ استفاده از دوچرخه و پیاده روی را در بین شهروندان، نهادینه نماید. بدیهی است همکاری دولت درجهت فراهم نمودن تسهیلات و وضع یا اصلاح قوانین مربوطه و همچنین نقش رسانه ها، به ویژه صدا و سیما، در امر آموزش باعث تسریع در تحقق این امر خواهد شد که قدم های موثری در این زمینه با تصویب قوانین و مقررات مربوطه برداشته شده است.

امید است به بهانه روز هوای پاک، همگی دست بدست هم داده و هریک به سهم خود گامی شایسته در پاکیزگی هوا برداشته تا شاهد تحقق این شعار درعرصه عمل و تبدیل شهرهایمان به شهرهای دوستدار محیط زیست باشیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما