شناسهٔ خبر: 30690242 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

این ۱۷ نفر !

صاحب‌خبر -

درسفراستانی به سیستان وبلوچستان با ۱۴نفرازدانشجویان که درکنکورسراسری دانشگاهها درسال جاری دررشته پزشکی قبول شده اند دیدارکردم. این ها ۱۷ نفرازیک مدرسه ویک کلاس هستند ۱۴نفردردانشگاه علوم پزشکی زاهدان و۳نفردرسایردانشگاهها قبول شده اند.

این جوانان عزیز همه دانش آموزان مدرسه شبانه روزی شهیدمطهری شهرستان مرزی "سراوان"هستند همه همکلاس !
ساخت مستند تلویزیونی این پزشکان آینده کشور باحضور آیت الله صدیقی دبیرکل بنیادبین المللی غدیر وامام جمعه موقت تهران وجمعی ازمسولان استان کلید خورد.

دراین دیدار به دانشجویان سفارش کردم؛قدر خودتان رابدانید،درعرصه علم ودانش تلاش بایسته داشته باشید،خوب درس بخوانید ودراستان ومنطقه خودتان خدمت به مردم کنید وتلاش کنید درحوزه تخصصی سرآمدباشید
این دیدار روز سه شنبه ۲۵دیماه ۹۷درزاهدان صورت گرفت.

**********

 

در دیدار با دانش جویان نخبه سراوانی حجت الاسلام صدیقی ضمن تشکراز معاون امور استان های سازمان صداوسیما برای هماهنگی برنامه تجلیل از این جوانان موفق در پذیرش رشته پزشکی گفت جوانان آگاه و توانمند سیستان و بلوچستان برخلاف توطئه دشمن گام برمیدارند و اتحاد وهمدلی را الویت قرار داده اند.
وی بابیان اینکه پیش از انقلاب زیرساختی برای توسعه و پیشرفتی وجودنداشت، افزود: حضور جوانان موفق دستاورد چهل ساله انقلاب اسلامی است.

*******************

مردمان سیستان و بلوچستان مرزنشینانی غیور و مسلمانانی با غیرت در طول تاریخ بوده‌اند؛ حجت‌الاسلام علی دوانی مورخ نامی و شهیر ایران در کتاب «اولین قیام مردان مرد برای خونخواهی حضرت امام حسین(ع) در سیستان» می‌نویسد: «مردم سیستان امیرالمومنین علی(ع) را سبّ نکردند، از افتخارات بزرگ مردم سیستان این است که از سال ۴۱ هجری که طبق بخشنامه‌ای در سراسر دنیای اسلام، خطبا و ائمه جمعه و جماعات مکلف شدند که حضرت امیرالمومنین علی(ع) را سبّ کنند، مردم سیستان زیر بار این ننگ نرفتند و حتی این مطلب را در قرارداد صلح گنجاندند، در سیستان، زن از حرمت و قداست بالایی برخوردار بود و گاهی چادر زن، از درگیری خونین منطقه‌ای جلوگیری می‌کرد و هر کس زیرچادر زن پناه می‌گرفت از تعرض مصون بود، امویان برای وارد کردن سیستانی‌ها به سبّ علی(ع) دستور دادند تا سر زنان آنان را در ملاء عام بتراشند و با وجود همه قداست مقام زن، آنان حاضر به تراشیدن سر زنان خود شدند، اما به انجام عمل شنیع سبّ علی (ع) تن ندادند».

 

* سیستان و بلوچستان تابلوی تمام ایران در حوزه های مختلف وحدت شیعه و سنی، حضور اقوام مختلف ایرانی است و اگر بخواهیم تاثیر کارنامه انقلاب در ۴۰سال را بررسی کنیم باید خدماتی که جهاد،سپاه، امداد، ستاد اجرایی و دیگر دستگاهها انجام دادند بررسی و به تصویر کشیده و این پیام صلح و وحدت اطلاع رسانی شود.

* قابلیت های قابل توجه سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف از جمله مرز،حضور زائران‌اربعین، کویر نوردی، ساحل و... فرصتی است تا با تولیدات مشترک با کشورهای همسایه بهترین تصویر از استان به جهان و ایران معرفی تا زمینه های مختلف جذب توریست و ایران گردی فراهم شود.

* مردم این استان مرزدارانی هستند که در خط مقدم جنگ ،انقلاب و دفاع از حرم قرار دارند و باید این زیباییها و توانمندی ها به شایستگی در قالب خبر، انیمیشن،موسیقی و مستند معرفی شود.

  • در ادامه از بخش‌های مختلف صداوسیمای این مرکز بازدیدکردیم و گفت‌وگویی صمیمی و بی واسطه با برخی همکاران پرتلاشم در سیستان و بلوچستان داشتم و از نظرات و پیشنهادهایشان مطلع شدم؛ دیداری صمیمی و عامل آشنایی بیشترم با کارکنان بخش‌های مختلف این مرکز بود. نماینده من نیز در صدا و سیما مستقر شد تا با ملاقات ۸۰ نفر از کارکنان مشکلاتشان را بررسی و مرتفع نماید.

    *  بازدید از دانشگاه سیستان وبلوچستان یکی دیگر از برنامه کاری‌ام در این سفر استانی بود؛ این دانشگاه سال ۱۳۵۳ تاسیس شده و فعالیت خود را با رشته مهندسی راه و ساختمان آغاز کرده است اما در ۱۳۷۰ پس از استقلال دانشگاه علوم پزشکی، با دانشسرای عالی زاهدان ادغام شد و توانست با ایجاد شرایط لازم دانشگاه‌های دریانوردی چابهار، دانشگاه زابل، دانشگاه ایرانشهر را در منطقه تاسیس کند البته لازم به ذکر است که هرسه دانشگاه در ابتدا به عنوان یکی از دانشکده‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کردند.                                                                                                                                                                                                       
    این مرکز آموزش عالی به عنوان دانشگاه مادر در منطقه جنوب شرق شناخته شده و با در نظر گرفتن وسعت منطقه و لزوم دسترسی عموم مردم استان به آموزش عالی با همکاری مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشکده‌هایی با توجه به نیاز منطقه در شهرستان‌های استان احداث شده که شامل کشاورزی سراوان، صنعتی معدنی خاش و واحد بین‌المللی دانشگاه در چابهار هستند.
    باید گفت دانشگاه زاهدان هم یکی از ظرفیت‌های مهم علمی و صنعتی این خطه به شمار می‌رود چرا که با دارا بودن ۲۲ دانشکده و در ۳۴۰ گرایش مقاطع مختلف تحصیلی، ۱۹ هزار دانشجو را زیرپوشش قرار داده است.            
  •  حضور در شورای مدیران صداوسیمای مرکز سیستان_و_بلوچستان، برنامه بعدی‌ام در این سفر بود؛ در نشست با مدیران ارشد این مرکز به قابلیت‌ها و تنوع بالای ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان اشاره و بر این مسئله تاکید کردم که ظرفیت‌های هر استان زمانی به حالت بالفعل می‌رسند که رسانه استانی بتواند نقش خود را در معرفی درست آنها به خوبی ایفا کند.
    در این جلسه از خدمات آقای محمود کردستانی مدیرکل این مرکز هم تقدیر کردم، مدیری که با توانمندی و بهره‌گیری از خرد جمعی و با احتساب فعالیت در حوزه هنری، در مجموع ۱۲ سال از دوران خدمت خود را در سیستان و بلوچستان سپری کرده است.

* معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما

برچسب‌ها:

نظر شما