شناسهٔ خبر: 30690241 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مطابق با واقعیت و به دور از اغراق‌های جیمز باندی

این شب‌ها مجموعه «گشت پلیس» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید پروینی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این شب‌ها مجموعه «گشت پلیس» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید پروینی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

«گشت پلیس» درباره چند مأمور نیروی انتظامی است که درگیر عملیات‌های شهریِ خاص می‌شوند. فرهاد قائمیان، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، بهرام ابراهیمی، نیلوفر شهیدی و رضا کریمی  بازیگران اصلی سریال «گشت پلیس» هستند و با توجه به داستان، بازیگران مهمان دیگری نیز به کار اضافه می‌شوند.

به بهانه پخش این سریال شهرام خرازی ها- منتقد سینما و تلویزیون- در یادداشتی درباره این سریال نوشته است:

سریال‌های پلیسی در تلویزیون ایران همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند. این دست سریال‌ها همیشه طرفداران پر و پا قرص خود را داشته و مورد توجه مردم قرار گرفته اند. موفقیت تلویزیون ایران در این حیطه با تولید و پخش مجموعه تلویزیونی "خواب و بیدار" شروع شد. سریال‌های ایرانی همیشه تصویری کلیشه‌ای از پلیس به نمایش می‌گذاشتند، اما مهدی فخیم زاده با "خواب و بیدار" تلاش کرد تا تصویر جدید و واقعی تری از پلیس ایرانی پیش چشم بگذارد. قبل از او جمشید شامحمدی هم در سریال‌هایی که برای تلویزیون می‌ساخت، از کلیشه‌ها می‌گریخت و چهره باورپذیرتری از پلیس ارائه می‌کرد.

پس از "خواب و بیدار" تغییر محسوسی در محتوا و شخصیت پردازی سریال‌های پلیسی ایران پدید آمد و چهره نسبتا واقعی پلیس ایرانی در قاب تلویزیون نقش بست.

"گشت پلیس" که به تازگی پخش آن از تلویزیون شروع شده، مینی سریال سرگرم کننده و خوش تکنیکی است که داستان آن بر مبنای مقابله پلیس با بزهکاران شکل گرفته است. برخورداری از مشاور انتظامی، مذهبی و حقوقی سبب شده تا "گشت پلیس" از خطا‌های الفبایی سریال‌های مشابه مصون مانده و داستان و شخصیت‌ها مطابق با واقعیت و به دور از ماجراپردازی‌ها و شخصیت پردازی‌های فانتزیک شکل بگیرند.

مجموعه در نمایش امکانات نرم افزاری و سخت افزاری نیروی انتظامی موفق است و بیننده را با ابعاد تازه‌ای از توانمندی‌های حرفه‌ای پلیس جمهوری اسلامی ایران آشنا می‌کند. آشنایی با تجهیزات کامپیوتری و امکانات تکنولوژیک پیشرفته پلیس و نحوه کاربرد این ابزار در عملیات برای بینندگان بسیار جذاب است؛ "گشت پلیس" به این نیاز به خوبی پاسخ می‌دهد. در این مجموعه شاهدیم که چگونه پلیس‌ها با ساده‌ترین ابزار در‌های بسته را می‌گشایند و چگونه با پیشرفته‌ترین تجهیزات بزهکاران را ردیابی می‌کنند. این استفاده حرفه‌ای از ساده‌ترین ابزار تا پیشرفته‌ترین شان در کنار هم، توانمندی‌های پلیس ایرانی را بدون توسل جستن به اغراق‌های جیمزباندی، به بینندگان نشان می‌دهد.

مشاهده توانمندی‌های پلیس از طریق تماشای سریال‌های تلویزیونی، به بینندگان حس امنیت می‌بخشد. "گشت پلیس" از این حیث سریال موفقی است. البته جای خالی پلیس زن در این مینی سریال به شدت محسوس است. نویسندگان در ارائه شخصیت نسبتاً باورپذیر از پلیس ایرانی، ره به خطا نرفته اند. تصویربرداری و تدوین حرفه‌ای از جمله نقاط قوت این مینی سریال است. سکانس‌های اکشن، زد و خورد و تعقیب و گریز هم خوب از آب در آمده اند.

مطابق با واقعیت و به دور از اغراق‌های جیمزباندی/ «گشت پلیس» یکی از جذاب‌ترین مینی سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون

سکانس‌های عملیات پلیس به واسطه مهارت تدوینگر از ریتم بسیار مناسبی برخوردارند. تنوع در قاب بندی و انتخاب زوایای هدفمند بر تاثیرگذاری پلان‌های اکشن و ارزش بصری این پلان‌ها افزوده است. موسیقی با تصاویر همخوان است و بار هیجانی مجموعه را بالاخص در فصل‌های پرتحرک ارتقا بخشیده است. تیم بازیگری مجموعه خوب بسته شده است و فرهاد قائمیان در نقش سرگرد می‌درخشد. امیر دلاوری بر نقش مسلط است و بازی برزو ارجمند در برخی از صحنه‌ها به کلیشه میل می‌کند.

من حیث المجموع "گشت پلیس" را با اغماض از برخی نواقص و ایراد‌های جزئی، می‌توان به عنوان یکی از جذاب‌ترین مینی سریال‌های رسانه ملی در سال‌های اخیر محسوب کرد.

شهرام خرازی ها- منتقد سینما و تلویزیون

انتهای پیام/

 

نظر شما