شناسهٔ خبر: 30690231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس هیأت‌مدیره سد و نیروگاه دز خبر داد

افزایش 40 متری ارتفاع آب پشت سد دز نسبت به سال گذشته

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز از افزایش 40 متری ارتفاع آب پشت این سد نسبت به سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید رئوفی‌نسب صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک، با اشاره به بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: آورد آب دریاچه سد دز نسبت به سال قبل در همین زمان، پنج برابر بوده است و افزایش 40 متری ارتفاع آب سد دریاچه را داشته‌ایم، که حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز گفت: سد دز در این زمینه به بهترین نحوه نقش خود را ایفا کرده است، آورد و دبی لحظه‌ای ورودی سد 3 هزار مترمکعب برثانیه بوده و حداکثر 1100 متر مکعب خروجی داشته ایم و چیزی در حدود 2 هزار متر را برای جلوگیری از سیلاب کنترل کرده‌ایم.

وی افزود: طبق دستورالعمل‌های سازمان آب‌ و‌ برق خوزستان می‌بایست 1500 متر مکعب خروجی داشته باشیم، اما بدلیل برخی از مسائل از جمله دخل و تصرف در بستر رودخانه، ساخت و سازهای غیر مجاز، تخریب سیل‌بند‌ها، تعرض به حریم رودخانه در پایین دست بیشتر از 1100 مترمکعب نمی‌توانستیم خروجی داشته باشیم، چون باعث ایجاد خسارت‌هایی در پایین دست می‌شد، لذا سازمان از حق خود چشم‌پوشی کرده است، اما چنانچه شرایط فراهم شود، دبی خروجی افزایش خواهد یافت.

رئوفی‌نسب بیان کرد: درحال حاضر تقریبا مقدار دبی ورودی و خروجی سد یکسان است، اما بخاطر کنترل سیل‌آب‌های اخیر مقدار آب پشت سد 9.5 متر بالاتر از حد مجاز است و باید خروجی 1100 مترمکعب را ادامه دهیم تا این ارتفاع را کاهش داده و برای سیل آب های بعدی آمادگی لازم داشته باشیم.

وی اظهار کرد: لذا از شهروندان درخواست داریم رعایت کنند و  آمادگی لازم را داشته باشند و تمام تلاش‌های ما هم بر این است که از بروز هرگونه خسارت جلوگیری کنیم، اما چون آورد آب زیاد است ماهم مجبور به انجام تمهیدات لازم هستیم.

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز گفت: سد دز به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام داده و مجموعه مدیریت سد دز بر اساس  دستورالعمل‌های صادره از مدیریت سازمان آب برق خوزستان انجام وظیفه کرده و طبق اندازه‌گیری‌ها و کنترل رفتار بدنه سد، هیچگونه مشکلی وجود ندارد و سد در بهترین شرایط خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم به شایعات توجه نکنند، افزود: عبور آب از مجاری سرریز سد امری بسیار طبیعی است و برای کنترل آب دریاچه و جلوگیری از بروز سیل ‌آب‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/م

نظر شما