شناسهٔ خبر: 30690012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا:

نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت بی فایده است

بیروت-ایرنا-'غسان الشامی' روزنامه نگار و تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا گفت که نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت همچون دیگر نشست های عربی بی فایده و بی ارزش است.

صاحب‌خبر -

وی همچنین سطح پایین شرکت کنندگان در نشست بیروت را که قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود توهین به لبنان به عنوان میزبان این نشست دانست.
در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با الشامی می آید:

*ایرنا: آیا نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت را می توان نشست مهم و ارزشمند دانست یا اینکه تنها تکرار نشست های بی فایده عربی است؟
الشامی: این نشست همچون موارد مشابه دیگر بی ارزش است به این خاطر که اتحادیه عرب یک نهاد ناتوان است و هیچ دستاوردی در مساله فلسطین و عراق و یمن و سوریه نداشته است. بنابراین سخن درباره مفید بودن نشست های اتحادیه عرب و امکان تحقق دستاورد، نوعی توهم است.

*ایرنا: آیا این نشست نفعی هم برای لبنان به عنوان کشور میزبان دارد؟
الشامی: این نشست نمی تواند منفعت اقتصادی برای لبنان و هیچ کشور دیگری داشته باشد. تجربه ثابت کرده که کمک های اقتصادی از هیچ طرفی ارائه نمی شود مگر آنکه بهره سیاسی داشته باشد. از این رو معتقدم لبنان هزینه برگزاری نشست را بدون اینکه فایده یا نتیجه مثبتی بر اقتصادش داشته باشد می پردازد.

*ایرنا: آیا سخن شما بدین معناست که سطح پایین شرکت کنندگان و نبود تعداد زیادی از رهبران عرب اهمیتی ندارد؟
الشامی: کاهش سطح حضور کشورها اهانت به لبنان است. به نظرم این مساله ربطی به موضوع دعوت از سوریه یا بحران لیبی با لبنان نداشته است. اگر سطح حضور عربستان افزایش می یافت آنگاه قطر نیز برای رویارویی با طرف سعودی سطح مشارکت خود را ارتقا می داد. متاسفانه کشورهای عربی بیشتر شبیه قبایل هستند و بر اساس منطق انتقام عمل می کنند. این نشست هم صورت زشتی از بی احترامی اعراب به خود و لبنان ارائه داد.

*ایرنا: چرا شما غیبت روسا و پادشاهان کشورهای عربی در این نشست را نوعی توهین به لبنانی ها می دانید؟
الشامی: به این خاطر که از نظر شکلی وظیفه دعوت از کشورها بر عهده لبنان بود و وزیر خارجه این کشور به کشورهای مختلف سفر کرد و دعوتنامه ها را ارائه داد. مدعوین باید به لبنان احترام می گذاشتند. یک سری از روال های دیپلماتیک و اصول در روابط بین الملل وجود دارد که باید مورد احترام و توجه قرار گیرد.

*ایرنا: لبنان به این اهانت چگونه پاسخ خواهد داد؟
الشامی: متاسفانه لبنان نمی تواند به این اهانت پاسخ دهد. ما حتی بعد از نشست بیروت شاهد بگومگوهای سیاسی درباره اینکه چه کسی مسئول کاهش سطح شرکت کنندگان است، خواهیم بود.

*ایرنا: آیا بهتر بود که نشست برگزار نمی شد؟
الشامی: من پاسخی به این پرسش ندارم اما این را می دانم که این نشست ها فایده ای ندارد. متاسفانه کشورهای عربی ناشنوا و ناتوان شده اند.

*ایرنا: به نظر شما دلیل کاهش سطح حضور کشورها در نشست بیروت چه بود؟ آیا این سخن درست است که آمریکایی ها از کشورهای عربی خواسته اند که این نشست را به شکست بکشانند؟
الشامی: سخن مقام های آمریکایی که به منطقه سفر کردند درباره سوریه و بازسازی آن آشکار بود. آنگا می گویند که به کشورهای عربی اجازه نمی دهند که در فرایند بازسازی مشارکت کنند مگر اینکه به برنامه های آمریکا پایبند باشد. متاسفانه به نظر می رسد که آمریکایی ها خواستار جلوگیری از موفقیت این نشست شدند. بهترین پاسخ این است که لبنان در برابر اتفاقات جهان عرب آگاه باشد و تصمیم نهایی را بگیرد و مردد بودن را ترک کند.
خاورم**388**2054

برچسب‌ها:

نظر شما