شناسهٔ خبر: 30687969 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

ثبت زلزله‌ بیش‌از ۴ در "بم"

در هفته گذشته علاوه‌بر ادامه‌دار بودن زمین‌لرزه‌های استان کرمانشاه در شهرستان‌های گیلان‌غرب و سومار، بم استان کرمان نیز یک زلزله بیش‌از ۴ را تجربه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، سرزمین ایران، پهنه‌ای با خطر بالای رخداد مخاطرات طبیعی است. مخاطرات طبیعی از نوع زمین شناختی، هیدرولوژیکی، هواشناسی و اقلیمی است. بر اساس فایل‌های رقومی نقشه‌های گسل‌های لرزه‌زای ایران، حدود ۹۰۰ گسل است که طول آنها بالغ بر ۴۰ هزار کیلومتر بوده و سطح گستره ایران‌زمین را در بر گرفته است.

زمین‌لرزه‌های رخ داده بر اساس فعالیت این گسل‌ها، به‌مراتب عددهای بالایی را نشان می‌دهد که بر این اساس، ایران در جایگاه کشورهای پرریسک در دنیا قرار می‌گیرد.

از طرفی جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ در ۲۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۹۱ واحد مسکونی سکنی گزیده‌اند که از این تعداد ۱۲ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۹۱۹ واحد از تیپ ساختمانی اسکلت‌دار و مابقی در حدود ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۶۱۱ واحد مسکونی از نوع فاقد اسکلت و به‌طور کلی فاقد استحکام لازم در برابر زلزله هستند.

بر مبنای زون‌بندی نقشه خطر زلزله آیین‌نامه ۲۸۰۰ (آیین‌نامه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله در ایران)، حدود ۶۷ درصد از مساحت سرزمینی ایران، در زون با خطر بالا و نزدیک به ۹ درصد مساحت کشور را پهنه با خطر بسیار بالای زلزله دربرمی‌گیرد. از این میان تنها ۴.۵ درصد سرزمین ما، در پهنه با خطر کم واقع شده است که اغلب آن نیز مناطق کویری و فاقد جمعیت و آبادانی یا بسیار تنک جمعیتی است.

بر این اساس بررسی زلزله هفته گذشته نیز  نشان می‌دهد استان کرمانشاه همچنین در خط زلزله قرار دارد. جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۲ دی

روز شنبه، در گلمورتی استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸، در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۶، در سفید سنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹، در گلی‌داغ استان گلستان زلزله ۲.۵، در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ و در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داده است.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد که رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری سومار و ۵۱ کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و ۵۰ کیلومتری زرنه استان ایلام گزارش شد.

در سالند استان خوزستان زلزله‌ای با بزرگای ۳.۱ رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون رومرکز این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری سالند، ۳۵ کیلومتری لالی و ۳۸ کیلومتری گتوند این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۳ دی

در گلباف استان کرمان زلزله ۲.۶، در خاوران استان فارس زلزله ۲.۸، در نهبدان استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸، در بالاده استان فارس زلزله ۲.۷، در آلاشت استان مازندران زلزله ۲.۵ و در سعد آباد استان بوشهر زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

سومار استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزید. عمق این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۱۴ کیلومتری سومار و ۵۲ کیلومتری گیلانغرب این استان و ۵۷ کیلومتری زرنه استان ایلام گزارش شد.

دوشنبه ۲۴ دی

روز دوشنبه در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۶، در ساغند استان یزد زلزله ۲.۶، در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۷ رخ داد. 

در بم استان کرمان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد. رومرکز این زلزله در ۷ کیلومتری بم، ۱۳ کیلومتری بروات و ۳۳ کیلومتری نظام‌شهر این استان بوده است.

در سلامی استان خراسان رضوی زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید که رومرکز آن در ۲۸ کیلومتری سلامی، ۳۱ کیلومتری رشتخوار و ۳۳ کیلومتری باخرز این استان بوده است.

رویدر استان هرمزگان زلزله‌ ۳.۳ را تجربه کرد که عمق آن در ۱۵ کیلومتری و کانون رومرکز این زمین‌لرزه در ۲۵ کیلومتری رویدر و ۲۷ کیلومتری فین استان هرمزگان و ۵۰ کیلومتری درز استان فارس گزارش شد.

در سومار استان کرمانشاه زلزله‌ ۴.۵ به ثبت رسید که عمق آن در ۱۱ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۲۷ کیلومتری سومار و ۲۸ کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه بوده است.

سه‌شنبه ۲۵ دی

در مزایجان استان فارس زلزله ۲.۹، در قائن استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ و در آبدان استان بوشهر زلزله‌ ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۴ رخ داد که عمق آن در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۲۶ کیلومتری سومار و ۲۷ کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و ۳۵ کیلومتری خانقین عراق گزارش شد. 

گیلانغرب استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۲۷ کیلومتری گیلانغرب و ۲۸ کیلومتری سومار استان کرمانشاه و ۳۴ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

قصرشیرین این استان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری و کانون رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری قصر شیرین و ۳۶ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه و ۳۶ کیلومتری خانقین عراق گزارش شد. زلزله ۲.۹ و ۲.۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

چهارشنبه ۲۶ دی

در راور استان کرمان زلزله ۲.۹، در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ و در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۶ و در یزدانشهر استان کرمان زلزله ۲.۶ رخ داد.

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ رخ داد که عمق آن در ۸ کیلومتری زمین و کانون این زمین‌لرزه در ۲۵ کیلومتری هجدک، ۳۸ کیلومتری چترود و ۴۵ کیلومتری کاظم‌آباد این استان بوده است.

قصرشیرین استان کرمانشاه نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۱۶ کیلومتری قصر شیرین و ۳۴ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه و ۳۷ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

پنچ‌شنبه ۲۷ دی

زلزله ۳.۲ لار استان فارس اولین زلزله مهم روز ۲۷ دی بود که در عمق ۱۱ کیلومتری و در ۳۳ کیلومتری لار استان فارس و ۳۷ کیلومتری بستک و ۴۴ کیلومتری کوخرد استان هرمزگان رخ داد.

تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری تازه آباد، ۳۲ کیلومتری جوانرود و ۳۲ کیلومتری گهواره این استان بوده است.

در عشق‌آباد استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷، در سیلوانه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، در شوئیسه استان کردستان زلزله ۲.۶ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

جمعه ۲۸ دی ماه

در فاروج استان خراسان شمالی زلزله ۲.۸ و در وراوی استان فارس زلزله ۲.۶ رخ داد.

بندر چارک استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری زمین و کانون آن در ۳۶ کیلومتری بندر چارک، ۳۷ کیلومتری جناح و ۳۸ کیلومتری جزیره کیش این استان گزارش شد.

کوشکنار استان هرمزگان نیز زلزله ۳.۱ را تجربه کرد. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۷ کیلومتری کوشکنار استان هرمزگان و ۱۷ کیلومتری مهر و ۱۹ کیلومتری وراوی استان فارس به ثبت رسید.

زلزله ۳.۳ از دیگر رخدادهای مهم این روز بود که در فاریاب استان کرمان رخ داد. عمق آن در ۱۲ کیلومتری زمین و کانون این زمین‌لرزه در ۳۱ کیلومتری فاریاب، ۵۴ کیلومتری عنبرآباد و ۵۵ کیلومتری جیرفت این استان بوده است.

در خورموج استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد. کانون رومرکز این زمین‌لرزه در ۱۳ کیلومتری خورموج، ۲۵ کیلومتری بوشکان و ۳۱ کیلومتری کلمه این استان بوده است.

در هفتگل استان خوزستان نیز زلزله‌ ۳.۵ ریشتری در عمق ۲۷ کیلومتری زمین رخ داد که کانون آن در ۲۷ کیلومتری هفتگل، ۳۴ کیلومتری رامهرمز و 
۳۹ کیلومتری ویس در خوزستان بوده است.

همچنین در این روز زلزله ۲.۶ ریشتری ساغند استان یزد را در عمق ۱۶ کیلومتری زمین لرزاند.

نظر شما