شناسهٔ خبر: 30687625 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برای نفس کشیدن تنها باید دعا کرد/ وقتی مسئولان پشت باد و باران پنهان می‌شوند

هوای پاک آرزوی بر باد رفته است، اما با همین دعا کردن هوای تهران امسال نسبت به سال گذشته شش روز بیشتر پاک بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «باید دعا کنیم تا باد و باران بیاید هوا سالم شود»، این عبارتی است که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا به عنوان یک راهکار ارائه داده بود.

وی می‌گوید: بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودرو‌های فرسوده در معابر است.

آلودگی هوا عبارتی است که شهروندان تهرانی سالهاست با آن آشنا هستند و این عامل فصل سرد و گرم نمی‌شناسد و هر زمان که بخواهد مهمان تهرانی‌ها می‌شود. این مهمان که از آن به عنوان یک معضل و مشکل زیست محیطی هم یاد می‌کنند، در فصل سرد سال بیشتر دیده می‌شود درست همانند عشایری که برای زندگی در فصول گرم و سرد سال کوچ کرده و ییلاق و قشلاق می‌کنند، آلودگی هوا نیز برای گذران زندگی در فصل سرد سال به شهر می‌آید و با این گرانی مهمان شهروندان می‌شود و چند ماهی را اُتراق می‌کند.

بعضا مشاهده می‌شود که در برخی از روز‌ها اشتهای خوبی هم دارد، به گونه‌ای که پا بر گلوی صاحبخانه می‌گذارد و آن را به حالت خفگی می‌برد.

هوای پاکم آرزوست

آلودگی هوایی که از آن نام می‌بریم دشمنانی هم دارد که باید دعا کنیم تا سر برسند. باد و باران و برف، اَبَر قدرت‌هایی هستند که در برخی از روز‌های سال قدرتشان در برابر آلودگی هوا زیر سوال می‌رود، چرا که می‌گویند با اینکه آلودگی هوا در برابر این سه اَبَر قدرت تنها است، اما معاونان بسیار خوش فکری از جمله کارخانه‌ها، خودرو‌های فرسوده، گرد و غبار و غیره دارد.

گفته می‌شود که این باران و برف باید زیر پاهایشان را ببینند تا کاری کنند، به عنوان مثال اگر درختی، آبی و یا دشتی باشد که آسیبی ندیده‌، اما تشنه‌اند این دو اَبَر قدرت دلشان می‌سوزد و اشکی می‌ریزند تا آن منطقه سیراب شود. اما این موضوع در شهر تهران که در آن نه دشتی و نه درختی باقی مانده، عمل نمی‌کند و تهرانی‌ها راهی جز دعا کردن برای بارش باران و برف ندارند.

حکمرانان تهرانی برای جنگ با آلودگی هوا یک زمان‌هایی تکانی به خود می‌دهند و کاری مانند اجرای طرح ترافیک و جلوگیری از تردد خودرو‌های فرسوده و بستن در کارخانه‌ها و صنایع آلاینده و یا استانداردسازی سوخت خودرو و غیره انجام می‌دهند، اما به قول حسین آخانی کارشناس محیط زیست که می‌گوید: چه فایده، این کار‌ها تنها زمان‌هایی نتیجه می‌دهد که حمل و نقل عمومی گسترش یابد. مردم وقتی می‌بینند برای صرفه‌جویی در وقت نه اتوبوس کافی و نه خط مترو در شهر وجود دارد، با خودروی شخصی تردد می‌کنند که هم راحت‌تر باشند و هم زودتر به مقصد برسند، اما این را هم بگویم که تردد در خیابان‌های تهران نیز معضلی اساسی است.

هوای پاکم آرزوست

گسترش وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند بهترین راهکار برای مقابله با آلودگی هوا باشد و همچنین اسقاط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده نیز در جلوگیری از افزایش آلودگی هوا موثر است. بر همین اساس در ماده ۴ قانون هوای پاک به تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آن‌ها با رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون اعلامی از سوی سازمان‌ها اشاره شده است.

حال باید دید که آیا خودروسازان داخلی به اجرای این قانون پایبند هستند و خودروهایی استاندارد و با عمر طولانی تولید می‌کنند؟ و اینکه آیا خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند دارای استانداردهای یورو هستند یا خیر؟

گفتنی است؛ در ماده ۵ تبصره ۱ قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین شده است.

عوامل آلودگی هوا تنها خودرو‌ها نیستند، بلکه کارخانه‌ها و تولیدی‌های اطراف شهرهای بزرگ نیز ایجاد آلودگی می‌کنند و درست در زمانی که آلودگی بیشتر می‌شود دستگاه‌ها و‌ مسئولان به ماده ۱۱ قانون هوای پاک عمل می‌کنند که بر اساس این ماده هرگونه احداث، توسعه، تغییر خطوط تولید و تغییر محل واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان محیط زیست است و همچنین واحد‌ها و پروژه‌های بزرگ و متوسط در حال فعالیت یا جدید الاحداث که بر حسب قوانین و مقررات مشمول ارزیابی زیست محیطی می‌شوند، موظف به نصب و راه‌اندازی سامانه‌های پایش آنلاین و ارسال اطلاعات روزآمد به مرکز پایش سازمان محیط زیست هستند.

هوای پاکم آرزوست

با این وجود عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که بخاطر آلودگی که نمی‌توان صنایع را تعطیل کرد و آن را توسعه نداد. باید در محیط زیست به خاطر داشته باشیم که اگر به یک چیز «نه» می‌گوییم باید جایگزین داشته باشد، چراکه سازمان در مقابل نسل بعدی پاسخگو است. همچنین باید سیاست‌های ضد توسعه و ضد محیط‌زیست را اصلاح کنیم. مقام معظم رهبری نیز به حفظ محیط زیست پایبند هستند، اما معتقدند باید گزینه‌های جایگزین داشته باشیم. سیاست توسعه پایدار و متوازن راهبرد اصلی ما است، باید در کنار مردم زندگی کرده و زندگی را درک کنیم و اجازه دهیم مردم هم حرف‌های ما را بشنوند.

در گفته‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مردم اشاره شد که براساس شعار امسال روز ملی هوای پاک (هوای پاک، مردم و مسئولان) می‌خواهیم ببینیم مردم برای کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی انجام داده‌اند.

خوشبختانه با گذشت زمان و فرهنگ‌سازی مناسب، بسیاری از شهروندان به این امر واقف هستند که اقدامات خود آن‌ها از مهمترین علل ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود، اما همین مردم با ایجاد کمپین‌های مختلف به مقابله با آلودگی آمده‌اند، کمپین‌هایی که کم کم مسئولان شهری را نیز به حمایت و شرکت در این کمپین‌ها علاقه‌مند کرده است که مصداق بارز آن‌ها پیروز حناچی شهردار تازه کار شهر تهران است که از همان روز نخست آغاز کار خود با دوچرخه به محل کارش رفت که این کار او به مذاق دوستداران محیط زیستی بسیار خوش آمده بود.‌

می‌گویند هوای پاک آرزوی بر باد رفته است، اما با همین دعا کردن هوای تهران امسال نسبت به سال گذشته 6 روز بیشتر پاک بود و اگر مسئولان شهری علاوه بر دعای آمدن باران به کمک مردم و حمایت از آن‌ها بتوانند سیستم حمل و نقل عمومی را گسترش دهند و مدیریت کنند، می‌توانند در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران پیروز شوند، چراکه توسعه حمل و نقل عمومی بهترین و مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از گسترش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها است و بستن در کارخانه‌ها و صنایع مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند و باید برای این موضوع فکر کارشناسی صورت گیرد.

حال برای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها نمی‌توان زباله‌ها را در خاک دفن کرد و یا آن‌ها را سوزاند، بلکه باید تعداد مراکز دفن پسماند افزایش یابد.‌ همچنین نمی‌توان از تولید خودرو جلوگیری کرد، چراکه برای حل این مشکل باید سوخت مصرفی خودروها استاندارد شود.

درست است که مسئولان نیز برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی را انجام داده‌اند، اما باز می‌گوییم دعا کردیم و باد و باران آمد و هوا پاک شد.

انتهای پیام/

نظر شما