شناسهٔ خبر: 30687339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تجربه خبرنگاری تلویزیونی در غزه

مونا قندیل خبرنگار لبنانی شبکه پرس‌تی‌وی در غزه، از ویژگی‌های این شبکه خبری در انعکاس اخبار فلسطین و نیز تجربیات خود در این حوزه می‌گوید.

صاحب‌خبر -
۲۹ دی‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «روز غزه» نام‌گذاری شده است؛ شهری که تنها راه ارتباط آن با فضای افکار عمومی جهان، رسانه ها هستند و خبرنگاران نقش مهمی در ایجاد این راه ارتباطی دارند.

شبکه‌های برون مرزی معاونت صداوسیما از جمله العالم، پرس تی‌وی، هیسپان تی‌وی و الکوثر خبرنگارانی در سراسر دنیا دارد و شاید برای مخاطبان جالب باشد که درباره نحوه همکاری این خبرنگاران با این شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی نکاتی را بدانند.

مونا قندیل خبرنگار ۳۷ ساله شبکه پرس تی‌وی یکی از همین خبرنگاران است که در لبنان به دنیا آمده و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان انگلیسی اخذ کرده است. این خبرنگار پرس تی‌وی معتقد است در طول مدت همکاری با این شبکه خبری سعی کرده است فریاد مقاومت مردم مظلوم فلسطین و غزه را که با دست‌های خالی در برابر نظامیان صهیونیست ایستاده‌اند، به گوش دنیا برساند.

قندیل در گفتگو با مهر درباره فعالیت خود در شبکه‌های مختلف تلویزیونی عنوان کرد: زمانی که تنها ۱۹ سال داشتم کارم را با عنوان مترجم آغاز کردم و بعد از گذشت چند ماه و به دلیل علاقه به کار در فضای رسانه‌ای، با چند خبرگزاری و شبکه خبری وارد همکاری شدم اما آنچه بیش از همه آزارم می‌داد این بود که بسیاری از سیاستگذاری‌های این خبرگزاری‌ها و شبکه‌ها با آن‌چه  من در ذهن داشتم، همسو نبود و آن‌ها هرگز مساله فلسطین و مردم مظلوم نوار غزه را در اولویت خود قرار نمی‌دادند. اگرچه این شبکه‌ها، دستمزد خوبی به من پرداخت می‌کردند، اما تصمیم گرفتم همکاری خود را با آن‌ها قطع کنم و کار خود را در جایی ادامه دهم که با افکار و اعتقادات من همسو باشد.

نحوه ورود به پرس تی‌وی

این خبرنگار همچنین درباره همکاری خود با پرس تی‌وی بیان کرد: من به یکی از دوستان خود که در شبکه العالم کار می‌کرد، از علاقه برای کار در شبکه پرس تی‌وی گفتم و طولی نکشید که باخبر شدم یکی از خبرنگاران پرس تی‌وی در فلسطین، قصد بازگشت به کشورش را دارد، بنابراین اعلام آمادگی کردم به صورت آزمایشی برای این شبکه کار کنم. پرس تی‌وی شبکه‌ای است که با افکار و سیاست‌های من همخوانی داشت و می‌توانستم از کار کردن در آن لذت ببرم. خوشبختانه توانستم پس از چند ماه، کار خود را به صورت رسمی با این شبکه آغاز کنم.

قندیل در ادامه درباره نقش شبکه پرس تی‌وی در انعکاس صدای مردم فلسطین و غزه اظهار کرد: شبکه پرس تی‌وی همواره مساله فلسطین و غزه را در اولویت‌های خبری خود قرار داده است که این رویکرد برای من و دیگر مردم فلسطین بسیار ارزشمند است. شیوه‌ای که پرس تی‌وی برای ارائه اخبار غزه و بازتاب ظلم‌های رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم این منطقه انتخاب کرده، سبب شده است که مخاطبان زیادی از سراسر جهان با این مردم اظهار همدردی کنند.

شلیک گلوله از سوی سرباز رژیم صهیونیستی

قندیل همچنین درباره تفاوت‌های کار خبرنگاری در شبکه پرس تی‌وی با دیگر شبکه‌ها تصریح کرد: پرس تی‌وی شبکه‌ای بین‌المللی است که از خبرنگاران و گویندگان خبر حرفه‌ای بهره می‌برد و همین مساله سبب شد تا من نیز تلاش بیشتری داشته باشم تا از تجربیات دیگر کارمندان شبکه بهره بگیرم.

وی ادامه داد: در این چهار سال و شش ماه از همکاری با پرس تی‌وی، سعی کرده‌ام تا آن جا که می‌توانم در میان مردم فلسطین حضور یابم و جنایات صهیونیست‌ها را به‌طور کامل و در صورت امکان، به صورت زنده به جهان مخابره کنم که البته خطرات خود را هم دارد. در یکی از ارتباط‌های زنده تصویری، نزدیک بود گلوله‌ای که از سوی سربازان رژیم صهیونیستی شلیک شده بود به سرم اصابت کند که خوشبختانه کلاهی بر سر داشتم و آن جانم را نجات داد. من اغلب ترجیح می‌دهم بدون کلاه جلوی دوربین حاضر شوم و آن روز، از معدود دفعاتی بود که کلاه بر سر داشتم.

این خبرنگار جوان شبکه خبری پرس‌تی‌وی در پایان گفت: گزارش‌های من از تحولات فلسطین بازخوردهای زیادی به همراه داشته است و باعث شد چند شبکه خارجی پیشنهاد همکاری بدهند که البته پاسخ من به تمامی این پیشنهادها منفی است.

نظر شما