شناسهٔ خبر: 30686958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عشایر؛ ذخایری ارزشمند برای انقلاب

خرم آباد - ایرنا - بیش از 14 هزارو 638 خانوار با جمعیتی معادل 83 هزار و690 نفر از جمعیت استان لرستان را جامعه عشایری تشکیل می دهند که در 14 ایل و 15 طایفه مستقل سازمان یافته اند.

صاحب‌خبر -

این جامعه گرچه کمتر از پنج درصد جمعیت استان را شامل می شوند اما با داشتن پنج میلیون و 100 هزار واحد دامی، سالانه بیش از 25 درصد از پروتیین مورد نیاز استان را تامین می کنند.
تولیدات سالانه عشایر استان شامل 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزارتن شیر، یک هزارو32 تن پشم، 18 تن عسل، 17 تن روغن حیوانی، 630 تن ماهی سردآبی، 15 هزار و 557 تن گندم، 15 هزار و 523 تن جو، پنج هزار و 32 تن حبوبات، هفت هزار و 460 تن صیفی و پنج درصد صنایع دستی است.
جامعه عشایری لرستان، مالکیت 85 هزار هکتار از اراضی استان و یک هزار و 300 هکتار از باغ های استان را دارد و این استان از نظر جمعیت عشایری رتبه 6 و از نظر خانوار حایز رتبه 7 هفت کشوری است.

**طرح های انجام شده و اثرات پایدار آنها در جامعه عشایری
سرپرست اداره کل امور عشایر لرستان می گوید: این اداره برحسب وظایف سازمانی خود با ارائه خدمات متعدد به جامعه عشایری استان درقالب چهار طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان ، عملیات اجرایی اسکان عشایر ، طرح جایگزینی سوخت فسیلی و مطالعات جامع مناطق عشایری به ایفای نقش پرداخته است.
سعید کریمی افزود: اداره کل امور عشایر لرستان طی چهار دهه انقلاب اسلامی با توجه به سیاستهای سازمانی خود 2 هدف عمده ، ارتقاء سطح معیشت خانوارهای عشایری و ارتقاء سطح رفاه و به تبع آن شاخصهای برخورداری آنان را پیگیری کرده است.
وی اظهار داشت: بر همین اساس بمنظور دستیابی به اهداف ترسیمی مورد نظر با برنامه ریزی و استفاده از تمام توان مالی و اجرایی خود اقدام به انجام فعالیت در دورترین مناطق جغرافیایی استان پرداخته است.
سرپرست امور عشایر لرستان یادآور شد: دستیابی به ارتقاء سطح معیشت خانوارهای عشایری تنها از طریق تنوع بخشی به تولیدات این جامعه میسر می شود که بر همین اساس بخصوص طی دهه های سوم و چهارم با توسعه عملیات تبدیل اراضی دیم به آبی با توجه به توان موجود به تنوع بخشی در بحث تولیدات باغی و زراعی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری اقدام شده است.

**پیروزی انقلاب منجر به کاهش فاصله طبقاتی مناطق روستایی و عشایری شد
کریمی افزود: مجموع اقداماتی که در بخش های مختلف طی چهار دهه بعد از انقلاب صورت گرفته است در نهایت و تا به امروز منجر به کاهش فاصله بین جوامع روستایی و عشایری شده است.
وی گفت: از جمله این اقدامات ؛ احداث، تکمیل و مرمت حدود چهارهزارو560 کیلومتر از جاده ها در حوزه عشایری استان
، تامین آب شرب حدود 200 کانون عشایری، آبرسانی سیار به حدود هفت هزار خانوار تحت پوشش بمنظور ارتقاء سطح بهداشت و جلوگیری از شیوع انواع بیماریهای مسری و واگیردار است.
به گفته وی از دیگر اقدامات ، احداث 137 باب جایگاه توزیع نفت سفید و گاز ؛ فراهم نمودن حدود 137 شغل مرتبط با این جایگاهها بطور مستقیم و حدود 20 شغل بطور غیر مستقیم ، احداث چهار ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی، احداث 40 باب استخر ذخیره آب کشاورزی، 18 هزار و 200 متر کانال کشاورزی که در مجموع منجر به تبدیل حدود 40 هزار هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی و ایجاد اشتغال حدود هزار و 300 نفر بطور مستقیم و 500 نفر بطور غیر مستقیم شده است.
سرپرست اداره کل امور عشایر لرستان همچنین گفت: بهسازی800 دهنه چشمه بهداشتی، احداث 800 باب آبشخور دامی، حفر100 حلقه چاههای مالداری، حمل سوخت فسیلی بمناطق عشایری ، احداث 77 باب آب انبار ، خرید و توزیع چهار هزار و 500 کپسول گاز بین جایگاههای احداث گاز، خرید 2 دستگاه تانکرهای توزیع نفت سفید، تهیه و تامین علوفه موردنیاز دامهای عشایر به میزان سالیانه حدود 10 هزار تن و بیمه اجتماعی عشایر به میزان حدود 6 هزارو 800 خانوار از دیگر اقدامات انجام در مناطق عشایری پس از انقلاب است.

**کشت گیاهان دارویی و فرصتی برای اشتغال عشایر
معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایر لرستان گفت: تولید گیاهان دارویی در منابع عشایری از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی است که در راستای توانمندسازی عشایر در سطح 100 هکتار از اراضی استان با مشارکت عشایر اجرا می شود.
ابراهیم جاپلقی، با اشاره به کشت گیاهان دارویی و نمونه های مختلفی از انواع گل محمدی در مزرعه تحقیقاتی در الیگودرز افزود: در این سایت تحقیقاتی که زمین آن متعلق به یکی از عشایر منطقه است شش گونه گیاه دارویی از جمله دو گونه آویشن، زعفران، زوفا، رزماری و موسیر با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی و اداره کل امور عشایری استان کشت شده است.
معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایری استان لرستان گفت: همچنین پنج نوع گل محمدی در این مزرعه تحقیقاتی کشت شده و در حال حاضر سازگاری این گونه ها با محیط و عطر آنها در حال ارزیابی است.
وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری استان زمینه درآمدزایی جدیدی برای عشایر فراهم شود.
به گفته وی ، عشایر لرستان کمتر از پنج درصد از جمعیت استان را تشکیل داده اما 25 درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می کنند و این یکی مصادیق اقتصاد مقاومتی است که طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

** ارتقای سطح سواد در جامعه عشایری
مسئول روابط عمومی اداره کل امور عشایر لرستان نیز در این خصوص گفت: از جمله اقدامات انجام شده طی چهار دهه بعد از انقلاب به عشایر این استان شامل بیمه دام عشایر به میزان سالیانه حدود 10 هزار راس و کشت گیاهان دارویی به مساحت 24 هکتار است.
ملک مراد سپهوند افزود: احداث سه باب کارگاه تولید کنسانتره، احداث پنج مورد انبارهای چند منظوره و احداث یک باب سیلوی 12 هزار تنی ذخیره گندم از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق عشایری استان است.
به گفته وی ایجاد یا بهبود شغل به میزان 2 هزار و 389 مورد از محل اعطای تسهیلات بانکی به عشایر متقاضی از دیگر اقدامات موثر در راستای رفاه و اشتغال عشایر بوده است.
سپهوند تصریح کرد توجه به آموزش و سوادآموزی در جامعه عشایری یکی از مولفه های مهم و مورد توجه طی چهار دهه بعد از انقلاب بوده است بطوریکه آموزش خانوارهای عشایری و فرزندان آنان منجر به ارتقاء سطح سواد به میزان 64 درصد بین مردان و 49 درصد در بین زنان شده است.
1920/6060

نظر شما