شناسهٔ خبر: 30686906 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

راه‌هایی برای مدیریت استرس

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  استرس را در خود تشخیص دهید.اگر چیزی را نشناسید چطور می‌توانید با آن مبارزه کنید؟ پس بهتر است به خوبی بررسی کنید ببینید چرا و در چه مواقعی، احساس استرس در شما ایجاد می‌شود. مثلا اگر یک موقعیت کاری یا یک فرد در محل کارتان هست که دکمه استرس شما را می‌زنند و آنرا فعال می‌کند، این مورد را کشف کنید.

استرس را تکذیب نکنید و آنرا نادیده نگیرید. نادیده گرفتن استرس، باعث از بین رفتن آن نمی‌شود. وقتی موقعیت یا فرد استرس‌زا را تشخیص بدهید، خواهید فهمید اگر با انرژی مثبت، آرامش و اعتماد به نفس برخورد کنید، همه چیز بهتر پیش می‌رود.

این انتظار را نداشته باشید که همه‌ استرس‌ها‌ را یک‌ مرتبه از بین ببرید. سلامتی بدن شما، وضعیت‌های کاری، اتفاقات روزانه، و سایر موارد، چیزهایی هستند که روی سطح استرس شما تاثیر می‌گذارند. برای همین است که بعضی روزها بهتر از روزهای دیگر هستید. تشخیص اینکه چه چیزی در زندگی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند یک قدم رو به جلو است. سپس باخودتان بگوید باید با این مورد کنار بیایم یا یکجوری به توافق برسم، یا اینگونه تصور کنید که همین‌جا‌ و همین‌حالا، تاریخ این استرس به سر آمده است.

غذاهای سالم بخورید. این روزها همه می‌دانند غذای سالم و ناسالم کدام است. از مصرف زیاد شکر سفید خودداری کنید، غذاهای چرب نخورید، انواع چیپس‌ها یا سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید. به جای آرد سفید، از آردهای سبوس دار استفاده کنید. هر چند غذاهای ناسالم خوشمزه هستند، اما در نظر بگیرید به هر حال چه اینها را بخورید چه نخورید دوباره گرسنه می‌شوید و باید دوباره غذا بخورید پس چه بهتر که غذای قبلی‌تان سالم بوده باشد. سعی کنید بیشتر میوه و سبزیجات بخورید حتی اگر از مزه‌ آنها خوشتان نمی‌آید.

به طور منظم ورزش کنید. با ورزش کردن، احساس بهتری خواهید داشت. همچنین ورزش باعث ترشح هورمون اندروفین در مغز می‌شود، وجود این هورمون باعث خوشحالی و خوشنودی در فرد می‌شود. اگر دویدن برای شما امکان پذیر نیست، سعی کنید پیاده روی کنید با این کار علاوه بر رفع استرس، مزیتهای دیگری هم شامل حال شما می‌شود. حتی می‌توانید از وسایل مختلف ورزشی استفاده کنید یا در کلاسهایی مثل یوگا شرکت نمایید. در کل ورزشی را انتخاب کنید که بتوانید به طور هفتگی و منظم آنرا انجام دهید. حتی ۳ روز در هفته نیز اگر ورزش کنید پس از مدتی تغییرات بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

زمان‌هایی را با خودتان تنها باشید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یک روز را به تنهایی سپری کنید. سعی کنید هرروز در یک زمان مشخص یک زمان تنهایی داشته باشید و اینکار را به طور منظم انجام دهید. تنها بودن باعث بهتر شدن ارتباطات شما با دوستان، همکاران یا خانواده می‌شود و نیز باعث می‌شود بتوانید استرس خود را در آن روز مدیریت نمایید. طی این مدت که با خودتان تنها هستید، می‌توانید خیلی ساده با یک فنجان قهوه و خواندن یک روزنامه، یا بستن چشمها آرامش پیدا کنید. این ساعات تنهایی به شما کمک می‌کند متمرکز و آرام باقی بمانید و در نتیجه استرس را از خودتان دور نمایید.

خواب خوب باعث رفع استرس می‌شود. یکی از راههای مبارزه با استرس، خوب خوابیدن است تا با ذهنی باز و تازه بیدار شوید. برای خودتان مقرارت خواب درست کنید. یک زمان مشخص بخوابید. به این فکر کنید که آیا بهتر نیست برنامه تلویزیونی را رها کنید و به جایش خواب مناسبی داشته باشید؟

در هر حال به خاطر داشته باشید استرس همیشه بخشی از زندگی بوده و هست. کاری که نیاز است انجام دهید این است که مسئولیت استرس خود را قبول کنید تا بتوانید آنرا مدیریت نمایید و هر روزتان، روز خوبی باشد.

نظر شما