شناسهٔ خبر: 30686772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پایش بنیان (۸)؛

طرح پایش و بها دادن به پژوهش، از خروج نخبگان جلوگیری می کند

معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران مرکز گفت: یکی از مهم ترین اهداف طرح پایش، برقراری ارتباط بیشتر میان دانشجویان، استادان و همچنین پژوهشگران رشته های مختلف است زیرا امروزه اغلب مسائل و چالش های کشورها توسط فعالیت های میان رشته ای رفع می گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرآیند توسعه اقتصادی کشورها طی دهه های اخیر به گونه ای بوده که چالش های زیست محیـطی به یکی از مهم ترین دغدغه های سیاست گذاران تبدیل شده است. مواجهه با این موضوع در گام اول مستلزم شناسایی منابع عمده ایجاد آلودگی است.

در واقع، بنگاه های اقتصادی دولتی می توانند به موازات بخش خصوصی به عنوان یک منبع ایجاد آلودگی شناخته شوند. این وضعیت در اغلب کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه، که دولت ها حجم قابل توجهی از تصدی گری فعالیت های اقتصادی را در اختیار دارند، مشاهده می شود.

این بحث از این جهت قابل تامل است که دولت ها از یک سو، منشاء ایجاد آلودگی می باشند و از سوی دیگر بنا به وظایف حاکمیتی خود مسئولیت حفاطت از محیط زیست را بر عهده دارند و کشور ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست. چرا که سهم بالای دولت در ایجاد شرایط اقتصادی کشور، جدای از تبعات نامطلوب اقتصادی، چالش های زیست محیطی قابل توجهی را به دنبال داشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رفع مشکلات و چالش های موجود در کشور سامانه ای تحت عنوان پایش طراحی کرده است که توسط آن می توان بسیاری از این مسائل را از روش های علمی و پژوهشی حل و فصل نمود. یکی از مهم ترین چالش های موجود در کشور مربوط به حوزه محیط زیست و زیرشاخه های آن مانند کمبودآب، فرسایش خاک و همچنین آلودگی های آبی و هوایی است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به قطب بندی های انجام شده، مسئولیت حل مسائل این حوزه را به واحد تهران مرکز محول کرده است.

در این زمینه، دکتر علی نیازی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع طرح پایش که مخفف پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای است، حدود یک سال است که در واحدهای دانشگاهی استان تهران اجرا شده و قرار است به تدریج در تمامی استان ها با توجه به قطب بندی ها و برنامه ریزی های انجام شده، به تعداد ۴۰ برنامه که ۱۵ تای آن در استان تهران و باقی آن در سایر استان ها است، عملیاتی گردد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، هر واحد دانشگاهی، با توجه به توان ساختاری و امکانات آزمایشی و همچنین ظرفیت هایی که دارد، مقرر شد در یک یا چند حوزه محدود به صورت تخصصی تمرکز کند و فعالیت های علمی و پژوهشی خود را بر مبنای آن پیش ببرد.

نیازی تصریح کرد: واحد تهران مرکز در حال حاضر، ۳ برنامه علمی که شامل حوزه محیط زیست، مهندسی ورزش و همچنین صنایع خلاق فرهنگی است را در دستور کار خود قرار داده که دو برنامه‌ی آن به طور کامل اجرا شده است و آخری نیز در مرحله ساز و کار قرار دارد.

وی افزود: در واقع، برای برنامه های حوزه محیط و زیست و مهندسی ورزش به صورت کامل و جامع نظام موضوعات را مشخص کرده ایم که اخیرا با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی از نظام موضوعات این دو حوزه تخصصی رونمایی شد و در این راستا، به تمامی پژوهشگران، دانشجویان و استادان اعلام کردیم که از این پس، طرح های علمی و تحقیقاتی خود را به سمت حوزه های مورد نظر هدایت کنند.

نیازی بیان کرد: جامعه علمی و دانشگاهی ما در سالیان گذشته ما در سالیان گذشته، برنامه های مدونی برای بخش آموزش دانشگاه ها داشته ایم یعنی هر دانشجو می داند که باید با توجه به چارت درسی رشته تحصیلی خود چه تعداد واحد درسی را پاس کند تا بتواند مدرک کارشناسی یا ارشد خود را اخذ کند و فارغ التحصیل شود اما هیچ گاه برنامه مدونی برای پژوهش دانشجویان نداشته ایم.

وی در ادامه گفت: در واقع در بخش تحقیق و پژوهش مراکز علمی و دانشگاه ها، اکثرا سلیقه ای و جزیره ای عمل کرده ایم، هر چند در نظام علمی و پژوهشی کشور، فعالیت های خوبی داشته ایم و دستاوردهای قابل توجهی نیز به دست آورده ایم اما آن طور که باید، با برنامه و منظم عمل نکرده ایم و همگرایی لازم در حوزه پژوهش وجود نداشته است.

نیازی خاطرنشان کرد: در واقع ما قصد داریم در راستای طرح پایش، نیازها و چالش های موجود در کشور را توسط برنامه های علمی و پژوهشی شناسایی و رفع نماییم.

وی افزود: برای مثال چالش های بزرگ حوزه محیط زیست را توسط کمیته های علمی، تبدیل به زیر چالش های جزئی تر کرده ایم تا دانشجویان ارشد و دکتری بتوانند به همراه استادان راهنما و مشاور خود به طور تخصصی روی آن کار کنند تا در آینده ای نزدیک بتوانیم مشکلات بخش محیط زیست کشور را یک به یک رفع نماییم.

نیازی گفت: با توجه به بررسی های انجام شده دریافتیم که حدود ۸۰ گروه آموزشی در رشته های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی و همچنین علوم پایه همگی به نوعی با رشته محیط زیست و چالش های مربوط به آن، درگیر هستند که این موضوع، اهمیت فعالیت های میان رشته ای در حوزه محیط زیست و دیگر حوزه های ذکر شده را نشان می دهد که با هدف گزاری ها و برنامه ریزی های انجام شده که از اهداف اصلی طرح پایش است، قطعا خروجی های خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع یکی از مهم ترین و اساسی ترین اهداف طرح پایش، برقراری ارتباط بیشتر میان دانشجویان، استادان و همچنین پژوهشگران حوزه ها و رشته های مختلف است زیرا در حال حاضر نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی دانشگاه های معتبر دنیا، اغلب مسائل و چالش های افراد آن جامعه توسط فعالیت های میان رشته ای رفع می شود که این اتفاق می تواند منجر به ایجاد انگیزه بیشتر برای پژوهشگران و نخبگان جوان در راستای اجرایی شدن ایده ها و طرح های پیشنهادی شود و همچنین جلوگیری از خروج این عزیزان از کشور خواهد شد‌.

انتهای پیام/

283 / 167

نظر شما