شناسهٔ خبر: 30686682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت/ مسعود پیرهادی

از ملانی فرانکلین تا مرضیه هاشمی

مرضیه هاشمی، یک زن سیاه‌پوست آمریکایی و مجری تلویزیون است که در سن 22 سالگی مسلمان شده و حجاب اختیار کرده است. زن بودن او، مسلمان بودن او و رنگ رخساره‌اش، پرونده این خبرنگار را به آزمونی برای حقوق بشر غربی و آمریکایی تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت:

6 روز پیش، خبرنگار آمریکایی الاصل شبکه پرس تی وی، در آمریکا به دلیل نامعلوم بازداشت شد. ملانی فرانکلین، که پس از تشرف به دین اسلام به مرضیه هاشمی تغییر نام داده، در هفته گذشته به‌شدت خبرساز بوده و ازقضا شاخصی برای طرح چند دیدگاه پدید آورده است که گفتنش، نیاز امروز است:
1. مرضیه هاشمی، یک زن سیاه‌پوست آمریکایی و مجری تلویزیون است که در سن 22 سالگی مسلمان شده و حجاب اختیار کرده است. زن بودن او، مسلمان بودن او و رنگ رخساره‌اش، پرونده این خبرنگار را به آزمونی برای حقوق بشر غربی و آمریکایی تبدیل کرده است، آزمونی که تا بدین لحظه، نتیجه‌ای جز افتادن تشت رسوایی نظام ایالات‌متحده در پی نداشته است. او بدون تفهیم اتهام بازداشت‌شده، تا دو روز هیچ‌کس از وضعیتش اطلاعی نداشته، بدون رفتن به بازداشتگاه مستقیماً به زندان منتقل‌شده، در زندان مجبور شده حجاب از سر بردارد و باوجودآنکه می‌دانسته‌اند مسلمان است، تنها به او گوشت خوک داده‌اند و حتی وقتی درخواست نان کرده، با پاسخ منفی روبه رو شده است. او در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته که تا این لحظه، فقط یک بسته بیسکویت خورده است.
2. مسئله دوم که اتفاقاً در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، مناسبت دارد گفته شود، تأثیر عمیق انقلاب مردم ایران بر نظام های
فکری بشر است. مرضیه هاشمی، زنی 60 ساله است که در سن 22 سالگی، یعنی یک یا دو سال بعد از انقلاب اسلامی ایران، مسلمان شده است. او با توجه به این‌که در همان سن مجری یک شبکه تلویزیونی بوده و در جریان اخبار جهان قرار می‌گرفته است، به مطالعه و تحقیق در مورد ماهیت انقلاب ایران می‌پردازد. هاشمی در مصاحبه‌ای گفته بیشترین چیزی که روی او تأثیر گذاشته، شخصیت الهی امام خمینی(ره) است که وقتی در حال بازگشت به ایران است، در جواب خبرنگاری که می‌پرسددر حال حاضر چه حسی دارید، می‌گوید «هیچ». او حتی می‌گوید تصاویر مردم در جماران که اشک می‌ریختند را هیچ‌وقت درک نمی‌کردم، تا زمانی که خودم به ایران آمدم و به دیدار امام (ره) شتافتم و اشک‌هایم جاری شد. او تحت تأثیر امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، نه‌تنها مسلمان و شیعه شده، بلکه زنی فعال در عرصه فرهنگ و سیاست و رسانه است و از باب نمونه، مصاحبه ارزشمندش با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حقیقتاً منشور کاملی از حقوق زن در اسلام و غرب است.
3. مرضیه هاشمی در زندگی آمریکایی خود هم فرد موفق و مجری توانمندی بوده، اما با افتخار، اسلام و تشیع را پذیرفته و امروز هزینه‌اش را می‌پردازد. درست است که نام خانم هاشمی بر سر زبان‌ها افتاده، اما امثال او فراوان‌اند. زنان و مردان آزاده‌ای که در هرکجای جهان منتظر و تشنه حقیقت‌اند و به‌محض دریافت آن، نه‌تنها حقیقت را می‌پذیرند، بلکه حاضرند پای آن هزینه دهند. باید قدر این نعمت را بدانیم و درراه ترویج و تبلیغ حقانیت، سرسختانه بایستیم.

مسعود پیرهادی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما