شناسهٔ خبر: 30686607 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

  سرپا ماندن بورس با حمایت حقیقی‌ها

صاحب‌خبر -

 

علی رمضانیان

 

عصراقتصادشاخص کل بورس تهران و فرابورس در هفته گذشته با بازدهی مثبت مواجه شدند؛ هرچند مثبت بودن این بازدهی بسیار اندک و  در لب پرتگاه سقوط بود، اما نشان دهنده حضور جدی فعالان حقیقی در بازار است.

فعالان حقیقی بازار در هفته‌های گذشته با تمرکز بر نمادهای بانکی سبب ایجاد صف‌های طولانی روی این نمادها شده و بازار را سرپا نگه داشتند.

به گزارش «عصر اقتصاد» گروه بانکی به اتفاق زیرمجموعه‌هایی که در گروه‌های دیگر و با نمادهای دیگر دادوستد می شوند  بیش از 40 درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.  بر همین اساس اقبال سهامداران از نمادهای بانکی باعث شد تا بازار سرمایه با وجود منفی بودن کلیت بازار افت نکند.  علت اقبال سهامداران حقوقی و حقیقی به نمادهای بانکی هم به اخبار مثبتی باز می گردد که پیرامون بانک‌ها منتشر شد، خبرهایی مانند افزایش سرمایه، تسعیر ارز و فروش اموال مازاد خبرهایی بودند که توانستند بازار را از سقوط نجات دهند. از همین روی،  هفته گذشته با وجود بازدهی 0.5 درصدی شاخص کل بانک‌ها بیش از 3.57 درصد بازدهی دادند. نمادهای بانکی در  یک ماه گذشته 18 درصد و در 6 ماه گذشته بیش از 86 درصد بازدهی را ثبت کردند.

این روند مثبت در بازار طی هفته گذشته به مدد توجه معامله گران حقیقی بازار سرمایه به نمادهای بانکی رخ داده است.  مدیرعامل تأمین سرمایه بانک ملت، در خصوص اقبال حقیقی‌ها به بازار سهام معتقد است: وقتی حقیقی‌ها به بازار سهام جذب می شوند انرژی خوبی وارد بازار می شود و تزریق نقدینگی که از سوی این دسته از سهامداران صورت میگیرد یک نیروی محرک برای کل بازار است. می توان گفت در واقع محرک اصلی بازار حقیقی‌ها هستند و حرکت این دسته، می تواند شاخص خوبی برای اقبال عموم مردم به بازار باشد.

مسعود سلطان زالی در ادامه با تشریح بازارهای رقیب به «سنا»گفت : بسیاری از بازارهای موازی به خصوص بازار مسکن هم اکنون در وضعیت رکودی قرار دارند و چشم انداز صعودی برای آنها متصور نیست، بنابراین فرصتی مغتنم برای بازار سرمایه فراهم شده است تا با جذب نقدینگی مناسب بتواند بازدهی مناسبی را تا پایان سال به دست آورد.  علاوه بر این،  بازارهای موازی بازار سرمایه به واسطه نوسانی که داشتند اغلب در روند نزولی به سر بردند و سرمایه گذاران به این دلیل با احتیاط بیشتری به این بازارها ورود می کنند. این روند، موجب اقبال بازار سرمایه در روزهای اخیر شده است . همچنین بازارهای دیگر هم به واسطه نوساناتی که داشتند، ریسک زیادی برای سرمایه گذاران حقیقی داشتند و به همین دلیل بازار سرمایه می تواند از این فرصت استفاده کافی را ببرد و در مقایسه با آنها در جذب نقدینگی موفق تر عمل کند.

سلطان زالی در ادامه افزود: گزارش‌های شرکت‌ها و گروه‌های بورسی  در ماه‌های ابتدایی سال کمی متفاوت بوده است،  اما به هر حال برخی صنایع که از تحریم‌ها کمی تأثیر گرفته اند راه‌هایی را برای فروش محصولات خود پیدا کرده  و هم اکنون به روند عادی فروش بازگشته اند که می توان انتظار داشت گزارش‌های با کیفیتی را در پایان سال شاهد باشیم .

بازدهی 0.5 درصدی شاخص کل در هفته گذشته

در هفته گذشته شاخص کل با 0.5 درصد افزایش معادل 766 به عدد 165 هزار و 595 درصد رسید .

در پنج روز کاری  این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 37 هزار و 336 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 31 درصد افزایش یافته است. شاخص بازار اول با یک هزار و 97 واحد افزایش به رقم 122 هزار و 948 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با یک هزار و 34 واحد افزایش عدد 326 هزار و 331 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 1 درصد و شاخص بازار دوم  با صفر درصد نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند.

در ضمن تعداد 13 میلیارد و 764 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 847 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 29 و 6 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.  این درحالی است که  تعداد 81 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 918 میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و نسبت به هفته گذشته به ترتیب با 15 درصد  و 10 درصد کاهش همراه شد. از سویی دیگر در بازار بدهی دو  میلیون 800 هزار برگه به ارزش دو هزار و 794  میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش 20 هزار میلیاردی مبادلات هفتگی فرابورس

در چهارمین هفته کاری دی ماه در فرابورس ایران یازدهمین عرضه اولیه  سال 97 فرابورس، قطعیت عرضه یکجای 32 درصد از سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت پخش البرز، بازدهی 11 درصدی شاخص کل فرابورس از آغاز ماه و افزایش 31 درصدی حجم مبادلات هفتگی رقم خورد.

در هفته منتهی به 28 دی‌ماه شاهد عرضه اولیه 103 میلیون و 500 هزار سهم شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره معادل 15 درصد از کل سهام این شرکت به عنوان «یازدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران» بودیم که در جریان این عرضه هر سهم «زکشت» 1950 ریال کشف قیمت شد.

همچنین طی هفته منتهی به 28 دی‌ماه معامله 32 درصد از سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت پخش البرز به ارزش بیش از 870 میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس قطعیت یافت. تاریخ این عرضه بلوکی مربوط به شرکت دارویی پخش البرز که 600 میلیارد ریال سرمایه دارد، پانزدهم دی‌ماه جاری بود.

در این هفته معامله‌گران دادوستد  چهار میلیارد و 669 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 20 هزار و 288 میلیارد ریال را در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران رقم زدند و به این  ترتیب در  پنج روز کاری این هفته به طور میانگین روزانه 933 میلیون ورقه به ارزش افزون بر  چهار هزار میلیارد ریال دست به دست شد. در حالی ارزش مبادلات نسبت به هفته گذشته با 12 درصد کاهش روبه‌رو شد که حجم و تعداد دفعات مبادلات به ترتیب رشد 31 و 50 درصدی را تجربه کردند.

بازدهی 11 درصدی آیفکس از آغاز دی‌ماه

شاخص کل فرابورس ایران که در روز انتهایی هفته گذشته در ارتفاع 1944 واحدی قرار داشت در جریان این هفته با صعود نزدیک به 40 واحدی معادل 2 درصد رشد، در ارتفاع 1983 واحدی ایستاد و به این ترتیب بازدهی 11 درصدی را از آغاز این ماه به ثبت رساند، همچنین بازدهی آیفکس از آغاز سال به 81 درصد رسید.

نگاهی به مبادلات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است که بازارهای اول، دوم و پایه با رشد حجم و ارزش دادوستد سهام روبه‌رو شده‌اند به طوری که در بازار اول 531 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 610 میلیارد ریال دست به دست شد که در مقایسه با هفته پیشین نشان از رشد 74 و 41 درصدی حجم و ارزش معاملات داشت.

بازار دوم نیز با میزبانی از نقل‌وانتقال دو هزار و 289 میلیارد ریال به ارزش 6 هزار و 684 میلیارد ریال، رشد 25 و 18 درصدی حجم و ارزش دادوستدی را به همراه داشت.در همین حال در بازار پایه نیز معامله‌گران یک‌هزار و 732 میلیون سهم را به ارزش چهار  ‌هزار و 425 میلیارد ریال دست به دست کردند که رشد 28 درصدی حجم و 23 درصدی ارزش مبادلات را نشان می‌داد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی که حجم معاملات اوراق با 51 درصد رشد روبه‌رو شد اما ارزش آن افت 41 درصدی را تجربه کرد. در این بازار سرمایه‌گذاران دادوستد 117 میلیون ورقه به ارزش هفت هزار و 569 میلیارد ریال را به ثبت رساندند.رصد دادوستد ابزارهای معاملاتی این بازار حاکی از آن است که تنها مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد معاملات در این هفته روبه‌رو شده و اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن افت معاملات را تجربه کرده‌اند.

در نهایت با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، گروه فلزات اساسی را در صدر این جدول می‌بینیم که با ثبت ارزش مبادلاتی یک هزار و 643 میلیارد ریالی، 14 درصد از ارزش کل معاملات خرد را در اختیار گرفته است.

رخدادهای این هفته فرابورس

واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک آسمان امید از روز دوشنبه اول بهمن‌ماه به مدت پنج  روز کاری پذیره‌نویسی می‌شود. بر این اساس، صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک آسمان امید در نظر دارد واحدهای سرمایه‌گذاری خود را در نماد «آسامید» از طريق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند و نحوه پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق به قیمت ثابت (معادل ارزش مبنا) و ارزش مبنای هر واحد نیز 10 هزار ریال است.

موضوع فعالیت صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک آسمان امید، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکي، سهام و حق تقدم پذیرفته‌شده در بورس تهران و فرابورس ايران و گواهي سپرده کالايي است.

گفتنی است که شرکت‌ سبدگردان آسمان به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین به عنوان متولی، موسسه حسابرسی شاخص اندیشان به عنوان حسابرس و شرکت تامین سرمایه امید، بازارگردان این صندوق معرفی شده‌اند.

 

 

نظر شما