شناسهٔ خبر: 30686519 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اشتباهات خنده‌دار داوران در قاره آسیا

داوری لیگ برتر ایران؛ فراتر از آسیا/ فرهنگ اهالی فوتبال اصلاح شود

عملکرد داوران لیگ برتر فوتبال ایران فراتر از داوران بین‌المللی در جام ملت‌های آسیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، در نیم فصل اول لیگ برتر برخی اشتباه‌های تاثیرگذار در لیگ برتر جنجالی و خبرساز شد و حتی برخی افراد بدون هیچ گونه دلیل و سندی مدعی حمایت داوران از برخی تیم‌های لیگ برتری شدند. همین هیاهو‌های بی مدرک زمینه‌‌ساز حضور کمک داور ویدئویی(VAR) در فوتبال ایران شده، پروژه‌ای که هنوز تکمیل نشده و مسئولان در حال بومی‌سازی این تکنولوژی جدید فیفا! هستند. 

قطعا در نیم فصل دوم هم شاهد اشتباهات داوری خواهیم بود و اشتباه انسانی هیچ وقت به صفر نخواهد رسید اما می‌توان ناهنجاری‌های فرهنگی در فوتبال‌مان را به طور چشمگیری کاهش دهیم. اعتراض بی‌مورد بازیکنان به داور در میدان مسابقه یکی از بارزترین‌ آنهاست. بازیکنان لیگ برتر مدام به داور غر می‌زنند، سرمربی تیم  شرطی شده  که اگر کنار زمین جنجال به پا نکند و به داور و کمک داور اعتراض شدید نکند ممکن است سرش بی‌کلاه بماند! به همین دلیل حتی ساکت‌ترین و متین ترین مربیان شاغل در لیگ برتر در نیم فصل اول به داوران معترض شدند. از برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس گرفته تا شفر سرمربی آلمانی استقلال و قلعه‌نویی و گل‌محمدی و ... همه علیه داوران موضع گرفتند و کنار زمین به تصمیم‌های داوران معترض شدند.

حتی برخی باشگاه‌ها که مدام دست به قلم بودند و بعد از هر باخت  یا نتیجه مساوی دردنامه منتشر می‌کردند! برخی هم بی انصافی را به حد آخرش رساندند و تشکیلات داوری را متهم می‌کردند که اشتباهات داوری به سود تیم خاصی است! اما اگر فقط اشتباهات رخ داده در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را به طور گذرا مرور کنیم خیلی راحت متوجه می‌شویم که داوران لیگ برتر فوتبال ایران عملکردی فراتر از آسیا داشته‌اند. 

در جام ملت‌های آسیا بهترین داوران بین‌المللی قاره قضاوت می‌کنند و دستمزدهایشان با دستمزد داوران لیگ برتر هم قابل قیاس نیست. با این حال در بازی امارات و بحرین دیدیم که داور به کمک تیم میزبان آمد و باعث شد که دست بحرین به برد مقابل امارات نرسد. در بازی ژاپن و عمان هم داور با هدیه دادن یک پنالتی به ژاپنی‌ها  و نگرفتن پنالتی آشکار عمانی‌ها باعث برد سامورایی‌ها شد.

در مسابقه حساس قطر و عربستان هم داور کره‌ای گل به خودی دروازه‌بان عربستان را خطای مهاجم قطر اعلام کرد! این اشتباهات شاخص فقط در مرحله گروهی جام ملت‌ها رخ داده و مسابقات حساس و سرنوشت‌ساز تازه از روز یکشنبه در آسیا آغاز می‌شود و در دیدار استرالیا و اردن داوران گل درست استرالیا را مردود اعلام کردند.

اگر یکی از این اشتباهات فاحش را داوران لیگ برتر ایران انجام می‌دادند هواداران، مربیان و بازیکنان و حتی مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری چه واکنشی نشان می‌دادند؟! چه بیانیه‌هایی که علیه داور و تشکیلات داوری و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ صادر نمی‌شد. به نظر می‌رسد که به جز راه‌های علمی برای کاهش اشتباهات داوری در نیم فصل دوم لیگ برتر اصلاح فرهنگ اهالی فوتبال نسبت به داوری هم یکی از ضروری‌ترین مسایلی است که همه خانواده بزرگ فوتبال باید در راستای آن اقدام کنند.

انتهای پیام/ر

 

نظر شما