شناسهٔ خبر: 30685955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

راهپیمایی بزرگ اربعین در حمایت از امام خمینی(ره)

بیست و نهم دی 1357، راهپیمایی باشکوه و آرام ملت ایران به مناسبت اربعین حسینی(ع) در حمایت از امام خمینی در سراسر کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

بیست و نهم دی 1357، راهپیمایی باشکوه و آرام ملت ایران به مناسبت اربعین حسینی(ع) در حمایت از امام خمینی در سراسر کشور برگزار شد. نزدیک به دو میلیون تن در راهپیمایی روز اربعین در تهران شرکت کردند، بنا به گزارش خبرنگاران در این تظاهرات اثری از نیروهای پلیس و ارتش در مسیر تظاهر‌کنندگان نبود.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی در قطعنامه‌ای ضمن اعلام غیرقانونی بودن سلطنت، خواستار خلع شاه، برقراری حکومت جمهوری اسلامی، تشکیل شورای انقلاب اسلامی، برکناری دولت بختیار، پیوستن قوای نظامی به ملت، برقراری روابط حسنه با همه ملت‌ها، استعفای وکلای دو مجلس و اعضای شورای سلطنت شدند.

امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با رسانه‌ها، راهپیمایی مردم ایران را به مثابه یک همه پرسی درباره تشکیل نظام جمهوری اسلامی عنوان کردند.

بیست و ششم دی ماه سال 1357 محمدرضا پهلوی مجبور به فرار از کشور شد و در همان روز کابینه بختیار از مجلس رای اعتماد گرفت، در چنین شرایطی و در این مقطع حساس سه روز تا اربعین حسینی باقی مانده بود از این ‌رو نیروهای انقلابی درصدد برآمدند با برگزاری ‌یک راهپیمایی عظیم در روز اربعین و با استفاده از پتانسیل بالای نهضت امام حسین(ع) که پیش از این‌بارها مورد استفاده نیروهای انقلابی قرار گرفته بود، پایه‌های متزلزل رژیم پهلوی را ویران کنند.

امام (ره) 25 دی 1357 در آستانه‌ اربعین حسینی پیامی ‌خطاب به ملت ایران صادر و راهبرد مبارزاتی خود را اعلام کردند. ایشان در قسمتی از این پیام اعلام کردند: «اربعین امسال استثنایی و نمونه است؛ راهپیمایی و تظاهرات پرشور در این اربعین وظیفه شرعی و ملی است. ملت در سراسر ایران با راهپیمایی و تظاهرات خود این نظام را دفن می‌کند و مخالفت خود را با «شورای سلطنت» غیرقانونی اعلام و پشتیبانی خود را برای چندمین بار از جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.»

برخی از مقامات ارتش همچون تیمسار مقدم اعتقاد داشتند که دولت بختیار در روز اربعین سقوط خواهد کرد و دو میلیون نفر در تظاهرات شهر تهران شرکت می‌کنند. آنها در این جلسه از نقش ارتش برای کنترل اوضاع صحبت کردند. هایزر پیشنهاد کرد که همه‌ سربازان از خیابان‌ها جمع‌آوری شوند و حضور آنها فقط محدود به مناطق حساس نظامی‌ و غیرنظامی ‌باشد؛ تا اگر اتفاقی رخ داد تأسیسات حیاتی حفظ شود. هایزر حتی به بختیار پیشنهاد کرد که مقررات تظاهرات را در مطبوعات، رادیو و تلویزیون اعلام کنند و به انقلابیون اخطار دهد که با هرگونه خشونتی به سختی برخورد خواهد شد.

بختیار به توصیه وی عمل و در یک سخنرانی تلویزیونی بر لزوم برخورد با هرگونه‌ حرکت خارج از نظم در روز اربعین تأکید کرد. راهپیمایی اربعین از لحاظ جمعیت و نظم از راهپیمایی‌های تاسوعا و عاشورا به مراتب بیشتر و منظم‌تر و منسجم‌تر بود، خیل جمعیت حاضر در این روز به حدی بود که روزنامه‌ کیهان در تیتر اول خود از این راهپیمایی با عنوان «عظیم‌ترین راهپیمایی مذهبی و سیاسی تاریخ» نام برد.

 

نظر شما