شناسهٔ خبر: 30685930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

موگرینی، لبنان و اردن با واشنگتن همراهی نمی‌کنند

موانع کمپین فشار علیه ایران

دنیای اقتصاد : یک رسانه آمریکایی گزارش داده تلاش‌های دولت این کشور برای همراه کردن کشورهای اروپایی با کارزار فشار علیه ایران به بن‌بست خورده و منابع آگاه می‌گویند کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شرکت در نشستی که واشنگتن قرار است علیه ایران در «ورشو» برگزار کند، خودداری خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه یک مقام اتحادیه اروپا به وال‌استریت‌ژورنال گفت که «فدریکا موگرینی»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه قصد شرکت در نشست ورشو علیه ایران را ندارد. این مقام ارشد اروپایی گفت اتحادیه اروپا دقیقا نمی‌داند این نشست قرار است چه چشم‌اندازی از صلح و ثبات را دنبال کند. وی همچنین گفت: «درباره شرکت بسیاری از سایر اعضای اتحادیه اروپا در سطح وزارتی، عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد.»

دیپلمات‌های اروپایی در روزهای گذشته گفته‌اند فرانسه وزیر خارجه‌اش را به این نشست نمی‌فرستد. بریتانیا و آلمان هنوز تصمیم نگرفته‌اند چه کسی را به‌عنوان نماینده‌شان بفرستند. وزیرخارجه لوکزامبورگ هم گفته به‌خاطر داشتن برنامه‌ای دیگر در این نشست شرکت نخواهد کرد.

یک دیپلمات اروپایی گفته که اتحادیه اروپا قصدی برای پیوستن به یک «ائتلاف ضدایرانی» ندارد.  روز یکشنبه وزارت‌خارجه ایران سفیر لهستان را برای اعتراض به میزبانی این نشست ضدایرانی احضار کرد. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در توییتر نوشت: «دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: درحالی‌که ایران اتباع لهستان را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک ضدایرانی شده است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، همراه با رژیم صهیونیستی کارزاری را برای اعمال فشار علیه ایران راه‌اندازی کرده است. تلاش‌های این دو رژیم برای فشار بر ایران تاکنون راه به‌جایی نبرده است.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا چند روز پیش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» گفته بود که ایالات‌متحده درحال فراهم‌سازی نشست بین‌المللی درباره برقراری ثبات در خاورمیانه در تاریخ ۱۳و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) در لهستان است. به گفته وی، در این نشست  از نمایندگان کشورهای آسیایی، آفریقایی و غربی و همچنین منطقه خاورمیانه دعوت می‌شود تا مسائل مربوط به ثبات و صلح در خاورمیانه، با توجه به اقدامات ایران را بررسی کنند. روز گذشته نیز شبکه خبری المیادین به نقل از منابعی خبر داد که دولت لبنان درخواست آمریکا برای شرکت در کنفرانس ضدایرانی ورشوی لهستان را رد کرده و قصد ندارد در این کنفرانس شرکت کند.

هنوز کشورهایی که قصد دارند در این کنفرانس ضدایرانی در لهستان شرکت کنند مشخص نیستند.  به نوشته این روزنامه، با این تفاسیر تلاش آمریکا برای اعمال فشار به اتحادیه اروپا به منظور پیوستن به کمپین فشار علیه ایران، با مشکل مواجه شده است.  این مشکل در پی آن ایجاد شده که مقامات اتحادیه اروپا  اظهار کرده‌اند وزرای برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست لهستان - که قرار است با محوریت ایران تشکیل شود - شرکت نخواهند کرد.

رد درخواست ضدایرانی پمپئو توسط اردن

از دیگر سو پایگاه خبری الخلیج آنلاین به نقل از منابع آگاه اردنی گزارش داد که «عبدالله دوم» شاه اردن درخواست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به ائتلاف موسوم به ناتوی عربی علیه ایران را به‌طور قطعی رد کرده است. به گزارش «ایرنا» این پایگاه نوشت، منابع نزدیک به تصمیم‌گیران اردنی با گزارشی از درخواست‌های آمریکا برای پیوستن رسمی اردن به ائتلاف جدید منطقه‌ای که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده به منظور مواجهه با ایران و حزب‌الله لبنان تشکیل شود، اعلام کردند اردن این درخواست‌ها را رد کرده است.

الخلیج آنلاین اضافه کرد که با وجود اینکه برنامه پمپئو در دیدار از اردن گفت‌وگو درباره پیوستن این کشور به این ائتلاف جدید بوده، اما اولویت‌های اردن به کلی تفاوت داشته و عبدالله دوم این موارد را در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی ماه) مطرح کرده است. ازجمله این موارد از مواجهه امان با بحران اقتصادی این کشور، مساله فلسطین و هتک حرمت مسجدالاقصی و پرونده سوریه بوده است.

این پایگاه خبری همچنین گزارش داد که منابع اردنی اعلام کردند که پاسخ اردن به خواست پمپئو بسیار فوری و قطعی بوده است.

این منابع افزودند که امان قصد ندارد، در آینده به هیچ ائتلاف منطقه‌ای یا بین‌المللی با توجه به تجربه آن در اثنای بحران سوریه که این کشور را با تهدیدهای جدی روبه‌رو کرد، بپیوندد.

همچنین این منابع اردنی گزارش دادند که امان به مسوولان آمریکایی اعلام کرده این کشور در آینده قصد دارد روابط با کشورهای همسایه خود را بدون استثنا گسترش دهد و سعی دولت اردن حفظ منافع یمنی‌ها میان حوثی‌ها و دولت یمن در امان است. «کامل ابوجابر» وزیر خارجه سابق اردن نیز پیش از این گفته بود که اردن در حال بازنگری در مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی و حفظ منافع ملی خود است و به همین دلیل قصد ندارد به ائتلاف‌ها و جناح‌بندی‌های منطقه‌ای بپیوندد. «حامد الخریشا» مدیر مرکز اردنی مطالعات راهبردی نیز در پاسخ به پرسشی درباره تعامل اردن با مساله روابط با ایران به الخلیج آنلاین گفت که امان پیوسته در این باره روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌(فارس) و روابط با آمریکا را باید در نظر داشته باشد اما امان می‌خواهد که اسلوب جدیدی را به دور از سیاست تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای درپیش بگیرد. وی افزود که اردن پیش از مسائل سیاسی منافع اقتصادی و معیشتی دارد و به نفع اردن نیست که بیشتر در این تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته باشد و امان قصد دارد مانند آتش‌نشان عمل کرده و این تنش‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه تا جنگ یمن حل‌وفصل شود. الخریشا تصریح کرد که اردن ضدسیاست‌های ایران در دخالت درامور منطقه است اما سعی دارد تا روابط عادی براساس عدم دخالت در امور یکدیگر با این کشور داشته باشد. خلیج آنلاین تحلیل کرد که براساس دیدگاه ناظران اردن اکنون روابط محکمی با هم‌پیمانان ایران یعنی سوریه و عراق دارد و عبدالله دوم به تازگی به بغداد سفر کرد و پیش از آن نیز «عمر الرزاز» نخست‌وزیر این کشور به عراق سفر کرده بود تا روابط این کشور به حالت عادی و به گذشته یعنی به پیش از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ بازگردد.

همچنین اخیرا درخواست‌های نمایندگان اردنی برای بازگرداندن سفیر قطر به امان که دراثر همراهی با سیاست‌های عربستان و امارات و فشارهای آنها در راستای محاصره قطر از این کشور اخراج شد، افزایش یافته است.

درهمین راستا «جواد العنانی» معاون سابق نخست‌وزیر اردن خواستار بازنگری دولت امان در روابط خارجی خود به خصوص با تهران شده بود.

اردن همچنین بابازگشایی گذرگاه مرزی الجابر-النصیب در ماه اکتبر ۲۰۱۸ میان دو کشور سعی دارد روابط خود را با دولت دمشق عادی کند. طبق گزارش‌ها در دیدار هیات پارلمانی اردنی از دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه مساله تبادل سفرا میان دو کشور مطرح شده است. اسد در این دیدار به هیات پارلمانی اردن اعلام کرد که نگاه سوریه در ارتباط با امان به گذشته نبوده و به آینده نگاه می‌کند.

تقلای آمریکا برای خروج از انزوا

باید توجه داشت که آمریکا در موضوع تحریم‌های ضدایرانی دچار انزوا شده و با ایجاد جنگ روانی و اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی، بازی نافرجامی را آغاز کرده است که پمپئو وزیر خارجه این کشور از آن با عنوان نشست لهستان یاد می‌کند. سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره برگزاری نشست لهستان اظهار می‌کند که تلاش برای خروج از انزوای سیاسی- بین‌المللی با تمرکز بر ایران‌هراسی و وارد کردن اتهامات بی‌اساس و فرسوده و تکراری، از جمله اهداف نشست ضدایرانی در لهستان توسط آمریکاست. سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه تلاش برای ایجاد اختلاف در میان اروپاییان و اعمال فشار بر برخی از اعضای اتحادیه اروپا در همراهی بیشتر با اقدامات ضدایرانی را از دیگر اهداف این نشست عنوان می‌کند.

نظر شما