شناسهٔ خبر: 30685894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

مهر|سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی ۳ روز آینده یعنی تا انتهای روز دوشنبه اول بهمن ماه،

صاحب‌خبر -

پلمپ ۱۱۰ فروشگاه قاچاق پوشاک تا روز دوشنبه

مهر|سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی ۳ روز آینده یعنی تا انتهای روز دوشنبه اول بهمن ماه، همه کالاهای ۱۱۰فروشگاه پوشاک احصا شده توسط ستاد، جمع‌آوری و تابلوی آنها پایین کشیده می‌شود. حمیدرضا دهقانی نیا گفت: استانداری مصوبه‌ای درباره طرح جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق داشت که برداشت‌های متفاوتی از آن صورت گرفته بود و این برداشت‌ها از دید بیرونی این طور به نظر می‌رسید که مانع تراشی صورت گرفته است. او افزود: از نظر ستاد، این برداشت از مصوبه استانداری تنها نیاز به هماهنگی‌های بیشتر داشت که این هماهنگی‌ها روز گذشته با حضور بابک

دین پرست معاون وزیرکشور، دیگر مسوولان این حوزه، تولیدکنندگان و معاون استانداری انجام شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به جلسه روز گذشته در خصوص ادامه طرح مبارزه با برندهای قاچاق پوشاک تاکید کرد: در این جلسه مصوب شد که با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتحادیه مربوط ظرف سه روز آینده تمامی کالاهای ۱۱۰ فروشگاه پوشاک احصا شده توسط ستاد، جمع‌آوری و تابلوی آنها پایین کشیده شود. او گفت: پس از اجرای این مصوبه هم طرح مبارزه با پوشاک برند قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قوی‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت و هیچ مانع تراشی از طرف استانداری یا هر دستگاه دیگری قابل قبول نیست.

چرا ارز صادراتی به کشور برنمی‎گردد

تسنیم|عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اینکه ارز حاصل از صادرات برنگردد جای سوال دارد. در زمان‌های گذشته هم که دولت کنترلی بر بازگشت ارز نداشت، ارز حاصل از صادرات باز می‌گشت؛ توسعه و اشتغال در کشور و افزایش آمارهای تولید حاصل برگشت ارز حاصل از صادرات است. بهرام شکوری که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، عنوان کرد: ما 33 میلیارد دلار صادرات نفتی در 9 ماه اول امسال داشته‌ایم که از این مقدار نزدیک 9 میلیارد دلار به سامانه برگشته است. همه علاقه‌مند به برگشت ارز هستند اما اختلاف ارز و افزایش قیمت ارز موجب شده مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاد شود که اگر موانع را‌برداریم ارز راحت‌تر به کشور بازخواهد گشت. شکوری در ادامه گفت: فعالین اقتصادی معتقدند پیمان‌سپاری بر اساس نرخ پایه صادراتی گمرک تعیین می‌شود درحالی که فعالین در شرایط تحریم که امکان ارتباط بانکی ندارند، کمتر از رقم اعلام‌شده فروش دارند همچنین نرخ پایه صادراتی و مهلت 3ماهه فعالین اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است بنابراین تعامل بین دولت و بخش خصوصی موجبات برگشت ارز حاصل از صادرات را راحت‌تر خواهد کرد.از آنسو، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کوتاهی‌ها در کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی نابسامانی‌ها و التهاب در جامعه ایجاد کرد. بانک مرکزی دیرهنگام ورود کرد اما ورود خوبی داشت که به‌صورت نسبی تقاضا و عرضه را مدیریت کرد. سید فرید موسوی اضافه کرد: محدودیت‌ها تأثیر زیادی بر بازار داشت و ورود دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی هم چالش‌هایی برای صادرکنندگان به وجود آورد. او گفت: در شرایط جنگ اقتصادی عرضه و تقاضا باید به‌درستی مدیریت شود و هم دولت هم بخش خصوصی اذعان دارند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما باید در این زمینه درک درست و واقع‌بینانه‌ای از شرایط موجود داشته باشیم. به گفته موسوی، دولت باید آرامش روانی را در جامعه ایجاد کند و برای رفع این دغدغه‌ها نمی‌توانیم بر اساس رویه‌های گذشته عمل کنیم، دولت نیز نمی‌تواند هر روز با ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه‌های جدید سردرگمی در جامعه و بازار ایجاد کند.

افزایش تولید سنگ آهن در 9 ماهه ابتدایی سال جاری

ایرنا|آمار تولید 9 ماه منتهی به آذر سال جاری سنگ آهن هفت مجتمع شاخص که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران منتشر شده حاکی از دستیابی به رقم بیش از 27 میلیون تن است. جداول آماری دوره 9 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، میزان استخراج سنگ آهن خام بالغ بر 48 میلیون و 759 هزار و 986 تن، تولید سنگ آهن 27 میلیون و 31 هزار و 689 تن و محصول ارسالی برای مصرف 26 میلیون و 973 هزار و 486 تن بود. برپایه داده‌های آماری وزارت صنعت، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر کرمان در 9 ماهه امسال 11 میلیون و 888 هزار و 490 تن تولید سنگ آهن داشت که 43.9 درصد سهم کل را به خود اختصاص داد. همچنین تولید سنگ آهن در چادرملو یزد به 7 میلیون و 61 هزار و 427 تن رسید که 26.1 درصد سهم کل را از آن خود ساخت. علاوه براین مجتمع سنگ آهن مرکزی (کرمان) سهم 19.6 درصدی از کل را با تولید پنج میلیون و 319 هزار و 613 تن در اختیار گرفت. مجتمع سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) با بیش از 1.5 میلیون تن، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان با افزون بر 847.8 هزار تن، مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی چاه گز با بیش از 797.1 هزار تن و سنگ آهن جلال آباد (کرمان) با افزون بر 378.1 هزار تن تولید دیگر مجموعه‌های مورد بررسی بودند. آمار تجارت خارجی 9 ماهه نخست سال جاری در بخش معدن و صنایع معدنی نیز نشان داد که مجموع ارزش صادرات سنگ آهن کنسانتره و دانه‌بندی به رقم 537.1 میلیون دلار رسید که از این رقم سهم سنگ آهن کنسانتره 346.4 میلیون دلار بود و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد یکهزار و 352 درصدی داشت.

 

نظر شما