شناسهٔ خبر: 30685248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

معاون دبیرکل حزب الله: آمریکا در جایگاه دیکته سیاستهایش به لبنان نیست

ایسنا: معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان تنها برای ایجاد یک آرشیو رسانه‌ای و موزه‌های تاریخی انجام شد. نعیم قاسم، در واکنش به سفر دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان، گفت: هیل کاملا می‌داند در موقعیتی نیست که بخواهد سیاستی را به لبنان و مسئولان آن دیکته کند زیرا کسانی که تجاوزات مکرر اسرائیل علیه لبنان را به منزله تعرض به این کشور نمی‌دانند و کسانی که از تروریسم تکفیری و حامیان آن در منطقه حمایت می‌کنند، شایسته نصیحت کردن مردم لبنان و توصیه برای آینده این کشور نیستند.

مدح پیامبر(ص) به جای موسیقی در هواپیماهای پاکستان

ابنا: شرکت هواپیمایی ملی پاکستان (PIA) تصمیم گرفته است در تمامی پروازهای داخلی و خارجی خود، به جای پخش موسیقی، اشعار ویژه ای در مدح پیامبر اسلام (ص) برای مسافران پخش کند. «مشهود تاجور» سخنگوی هواپیمایی ملی پاکستان گفت: در تمامی پروازهای داخلی و خارجی این شرکت، از مسافران با قصیده «بُرده شریف» در مدح پیغمبر گرامی اسلام(ص) استقبال می شود. قصیده بُرده شریف، شعر چند زبانه متشکل از بندهای فارسی، انگلیسی، عربی و اردو است که در مدح نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) سروده شده و این شعر در تمامی پاکستان مشهور و بیشتر اوقات از تلویزیون و رادیو دولتی این کشور نیز پخش می شود.

طرح ترور پوتین در صربستان خنثی شد

ایرنا: وبگاه خبری، تحلیلی اکسپرس انگلیس نوشت: پلیس صربستان یک مظنون وابسته به داعش را به ظن برنامه ریزی برای ترور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که در بلگراد به سر می برد، دستگیر کرد.

این عضو گروه تروریستی داعش در صدد بود که پوتین را در جریان سفر به صربستان ترور کند. مقامات امنیتی بلگراد گزارش دادند که «آرمن علی باچیک» ۲۱ ساله ساکن جنوب صربستان به اتهام طراحی ترور پوتین بازداشت شده است. وی قصد داشت با انفجار بمب طرح خود را اجرا کند.

اعتصاب کارکنان حمل و نقل عمومی، پایتخت ایتالیا را فلج کرد

ایرنا: اعتصاب ۲۴ ساعته کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، شهر رم پایتخت ایتالیا را فلج کرد و هزاران مسافر سرگردان شدند.دو خط متروی رم کاملا متوقف و دو خط دیگر فعالیت خود را به حداقل رسانده اند. این در حالی است که کارکنان و رانندگان اتوبوس ها، تراموا و قطارهای شهری هم بطور کامل دست از کار کشیده اند و درپی آن هزاران مسافر در سطح شهر سرگردان مانده اند. اتحادیه های کارگری دلیل برگزاری این اعتصاب را بدی شرایط کاری، امنیت و سلامت کارکنان و رانندگان حمل و نقل عمومی اعلام کرده اند.

نیجریه: گروه تروریستی بوکوحرام از سوی کشورهای خارجی حمایت می‌شود

ابنا: «محمدو بوهاری» رئیس جمهوری نیجریه با بیان اینکه بدون تردید گروه تروریستی بوکوحرام از سوی کشورهای خارجی حمایت می شود، گفت: ارتش نیجریه برای مبارزه با بوکوحرام و از بین بردن این گروه تروریستی به سلاح ها و امکانات زیادی نیاز دارد. گفتنی است بوکوحرام از گروه های تروریستی در نیجریه است که با داعش بیعت کرده و در این کشور حملات تروریستی انجام می دهد و مدعی اجرای شریعت اسلامی و به دنبال اقامه دولت خلافت است.

نامگذاری فرودگاهی بین المللی در آمریکا به نام «محمد علی کلی»

ایرنا: مسئولان ایالت کنتاکی آمریکا یکی از فرودگاه های بین المللی این ایالت را به نام محمد علی کِلِی بوکسور مسلمان آمریکایی و برترین مشت زن تاریخ ورزش بوکس جهان نامگذاری کردند. به گفته مسئولان این شهر، نام جدید این فرودگاه، «فرودگاه بین المللی محمد علی» خواهد بود. شورای شهر لوئیزویل نیز اعلام کرد: اعضای این شورا همگی برای گرامیداشت یاد محمد علی که اهل لوئیزویل بود، فرودگاه را به نام او نامگذاری کردند. محمد علی کلی با نام قبلی «کاسیوس مارسلوس کِلِی جونیور» در سال ۱۹۶۲ میلادی به اسلام روی آورد و نام خود را به محمد و نام خانوادگی را به علی تغییر داد. وی سال ۲۰۱۶ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

قطعی گسترده اینترنت در زیمبابوه در ادامه سرکوب معترضان

ایسنا: همزمان با گسترش اعتراضات مرگبار بر سر افزایش قیمت سوخت در زیمبابوه، اینترنت در این کشور قطع شد. دولت زیمبابوه اعلام کرد که سه نفر در تظاهرات صورت گرفته در اعتراض به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت سوخت در این کشور کشته شده‌اند. وکلا و فعالان اما بر این باورند که تلفات این درگیری‌های اعتراضی بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دولت است. جنبش تغییر دموکراتیک که حزب اپوزیسیون زیمبابوه است، ابراز نگرانی کرده که قطعی اینترنت مقدمه خشونت‌های بیشتر باشد.

همسر سالخورده ملکه انگلیس دچار سانحه رانندگی شد

مهر: خودروی همسر سالخورده ملکه انگلیس در هنگام رانندگی در حوالی املاک «سندرینگهام» با یک خودروی دیگر برخورد کرد و واژگون شد. خودروی «شاهزاده فیلیپ» دوک ادینبورگ و همسر ۹۷ ساله ملکه انگلیس در هنگام رانندگی با یک خودرو که حامل دو سرنشین بود، برخورد کرد و واژگون شد. کاخ باکینگهام اعلام کرد که شاهزاده فیلیپ در این تصادف هیچ جراحتی نداشته است. همسر ملکه انگلیس به سندرینگهام منتقل شده و تحت معاینه پزشکی قرار گرفته است.

بازداشت جوانی که قصد حمله به کاخ سفید با موشک ضدتانک داشت

فارس: مقام‌های آمریکایی اعلام کردند یک فرد ساکن ایالت جورجیا به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به کاخ سفید با مواد منفجره و موشک ضدتانک را بازداشت کرده اند. به نوشته سی‌ان‌ان، «هاشر تاهب» ۲۱ ساله در ارتباط با این اتهام دستگیر شده است. تاهب قصد داشت با استفاده از مواد منفجره و یک موشک ضد تانک به کاخ سفید حمله کند. غیر از ساختمان کاخ سفید، او قصد حمله به بنای یادبود واشنگتن، یادبود لینکلن و مجسمه آزادی را نیز داشت.

نظر شما