شناسهٔ خبر: 30684775 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مراسم تجلیل از استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی در مهرماه 1398 برگزار خواهد شد

نخستین جلسه کمیته علمی همایش روز سه شنبه 25 دی ماه و با حضور استادان و صاحبنظران برگزار گردید و استادان حاضر در جلسه به اتفاق آراء برگزاری مراسم تجلیل از این استاد برجسته و شاخص فلسفه، فقه و حقوق که مقرر شده بود در اردیبهشت سال 1398 برگزار گردد به نیمه دوم مهرماه سال آتی موکول شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مراسم تجلیل از استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی در مهرماه 1398 برگزار خواهد شدنخستین جلسه کمیته علمی همایش روز سه شنبه 25 دی ماه و با حضور استادان و صاحبنظران برگزار گردید و استادان حاضر در جلسه به اتفاق آراء برگزاری مراسم تجلیل از این استاد برجسته و شاخص فلسفه، فقه و حقوق که مقرر شده بود در اردیبهشت سال 1398 برگزار گردد به نیمه دوم مهرماه سال آتی موکول شد.
به گزارش دبیرخانه همایش ملی تجلیل از مقام علمی استاد
محمدجعفر جعفری لنگرودی ،« مرکز پژوهشی دانشنامه های حقوق علامه » و « انجمن حقوق شناسی » که متولیان نخستین برگزاری این همایش و نکوداشت ملی میباشند، پس از تشکیل جلسات متعدد، جناب آقای دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی – استاد برجسته حقوق بینالملل و عضو هیات امنای انجمن حقوق شناسی – را به عنوان ریاست شورای سیاستگذاری انتخاب نمودند و متعاقب تشکیل دو جلسه رسمی شورای سیاستگذاری، از دیگر نهادهای « علمی – حقوقی » و « صنفی – حقوقی » جهت مشارکت در برگزاری این همایش دعوت شد که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به عنوان شرکای علمی برگزاری مراسم انتخاب شدند و نمایندگان ایشان در جلسه نخست کمیته علمی حضور یافتند. استادان برجسته و شاخصی چون آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، دکتر سید حسین صفایی، دکتر سید محمد هاشمی، دکتر حسین مهرپور، پرفسور سید حسن امین، دکتر محسن محبی و دکتر عباس کریمی نیز از شخصیت های برجسته عضو کمیته علمی همایش می باشند که در جلسه روز سه شنبه حضور داشته اند.

مراسم تجلیل از استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی در مهرماه 1398 برگزار خواهد شد
از دیگر مشارکت کنندگان در برگزاری همایش می توان به انتشارات کتابخانه گنج دانش، که در طول بیش از نیم قرن گذشته انتشار آثار ایشان را بر عهده داشتهاند مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران ، خانه اندیشمندان علوم انسانی ،اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، کانون سردفتران و دفتریاران کشور نام برد که سطح و اهمیت این همایش را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد.

پیام استاد لنگرودی به اعضای کمیته علمی این همایش به شرح زیر است:

بِسمِ اللهِ الرحَّمن اِلرَّ حیم

«خداوند در قرآن فرمود: «أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فِيها تَحِيَّةً وَ سَلاماً» )آيه 76 سوره فرقان(
در اين مکانِ عالیِ مقدس از لسان قرآن به شما سلام گفتم. آيه بشارتی است، شما افاضل را در برنامه کار، وعده خداوند حق است.
دريغ که مرا اجازه حضور در اين محضر عالی نیست، روی ماه يك يك شما را میبوسم با دعای سلامت و عمر دراز در طول زندگی علمی، چهار بار امتحان دادم. امتحاناتی دشوار
اول- امتحان اجتهاد نزد استاد حاج شیخ هاشم مدرس قزوينی در منزل او و غالباً در مَدرسِ مدرسه باقريه موفق شدم و ايشان اجتهادم را تصديق کردند.
دوم- امتحان دفاع از رساله دکتری در همین آمفی تئأتر سختتر بود از امتحان اول. موفق شدم با اخذ درجه عالی با تقدير که اولین بار داده بودند.
سوم- امتحان به ملت ايران با عرضه 75 جلد تألیف که تلقی به قبول کردند. امتحان دادن به افکار عمومی واقعاواقعاً سخت بود.
چهارم- امتحان دادن من به افاضل نامور که زير اين سقف گرد آمدهاند، با رؤيت کارنامه زندگی من که در اختیار فاضل محترم جناب آقای درويش زاده است.
اگر کاستی و نقص دارد ببخشید که «و مَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً» )آيه 85 سوره اسراء(
جنگ جهانی نخواهد شد، اما اضطرابات جهانی را پايان نیست. دانايی گفته بود: بشر عقل زيستن را از دست داده است؛ آيا همايش در اين مکان علمی مقدس با حضور افاضل بنام کشور ايران، نمونهی عالی عقل زيستن نیست؟ آيندگان داوری خواهند کرد.
نمیدانم از حیث عدد تألیفات )75 جلد( چاپ شده در حال حاضر رکورد به چه کسی تعلق دارد؟ اما آيا صرِفصِرفِ عمل به اين مقدار، نمونهی از عقل زيستن نیست؟ سلام ثانی با تقاضای سلامت و عمر طولانی برای شما عزيزان. موفق و کامروا باشید. ان شاءالله تعالی»
1397/10/25

مراسم تجلیل از استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی در مهرماه 1398 برگزار خواهد شد
محمد جعفر جعفری لنگرودی فقیه ،فیلسوف، ادیب و حقوقدان سرشناس ایرانی و صاحب تالیفات بسیاری در دانش حقوق، فلسفه، فقه، ادبیات و تاریخ است. وی که چندی نیز ریاست دانشکده حقوق دانشگاه تهران را بر عهده داشته، از برجسته ترین استادان حقوق معاصر ایران به شمار می رود. ایشان که متولد 1302 در لنگرود است ،پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در لنگرود، برای ادامه تحصیل به دانشسرای رشت رفت که در حال تحصیل در دانشسرا، پدر و مادرش از دنیا رفتند. به همین دلیل تحصیل در دانشسرا را نیمه تمام گذاشت و برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه شهرهای قم، همدان، اصفهان، و مشهد رفت و در حوزه علمیه خراسان در محضر حضرت آیت الله میرزا هاشم مدرس قزوینی به درجه اجتهاد نایل شد. لنگرودی که همزمان با تحصیلات حوزوی موفق به اخذ دیپلم نیز گردیده بود و برای ادامه تحصیل در دانشگاه تهران نیز ثبت نام نمود و پس از طی دوران تحصیل موفق شد دکترای حقوق خود رادر سال 1339 از این دانشگاه دریافت نماید. وی اکنون 95 سال دارد در ایستبورن انگلستان زندگی می کند و کماکان در حال تالیف و ترجمه و تحقیق در فقه و حقوق و فلسفه است. دایرةالمعارف عمومی حقوق )الفارق(، دانشنامه حقوقی، ترمینولوژی حقوق، مبسوط در ترمینولوژی حقوق ،فرهنگ عناصرشناسی ، فلسفه اعلی، فلسفه حقوق مدنی ، تئوری موازنه و رنسانس فلسفه از تالیفات این استاد کم نظیر است که مرجع غالب پایان نامه های دانشجویان و پژوهش های پژوهشگران معاصر گردیده است. استاد لنگرودی با ارسال پیام تصویری، از همه فضلا، اندیشمندان و حقوقدانانی که در برگزاری این همایش اهتمام ورزیده اند تشکر نمودند که پیام ایشان در جلسه کمیته علمی خطاب به استادان حاضر بازنشر شد.
در ادامه این جلسه، محورهای فراخوان جهت دریافت مقالات و برخی دیگر از مسائل مرتبط به تصویب رسید که متعاقباً از طریق دبیرخانه همایش به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما