شناسهٔ خبر: 30684582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

فرشاد مؤمنی:

بیش از یک میلیون شغل با سیاست‌های فعلی دولت از بین می‌رود

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید به دولت بگوییم خلق فرصت شغل جدید پیشکش زیرا با سیاست‌های کنونی حداقل یک میلیون و 100 هزار فرصت شغلی موجود از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ فرشاد مؤمنی در نخستین هم‌اندیشی بررسی تحریم‌ها در جمع مدیران رسانه‌ها، اظهار داشت: بحران اجتماعی و تورم با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا در اقتصاد شکل می‌گیرد.
وی افزود: زمانی که اوباما صحبت می‌کرد در مورد برجام گفت «این توافق مبتنی بر حُسن توافق نیست بلکه یک توافق راستی‌‌آزمایی است» یعنی این توافق شکننده است و به هر بهانه‌ای آن را می‌شکنند و همان شد که برجام ما را در همان مسیر بحران قبلی قرار داد و این طبیعی نیست.
رئیس ‌مؤسسه پژوهشی دین و اقتصاد ادامه داد: متوسط واردات در دولت روحانی از دوره احمدی‌نژاد هم بیشتر شد، یعنی از 72 میلیارد دلار به 79 میلیارد دلار واردات سالانه رسید که این امر به نظر من مشکوک است.
مومنی اضافه کرد: دلیل دیگری که می‌گویم این روند عادی نیست، این است که در دوره روحانی قیمت نفت 60 تا 70 درصد سقوط کرد، اما الگوی تجارت خارجی به هیچ وجه تغییر پیدا نکرد (چون) پشت پرده اقتصاد سیاسی فساد و تبانی وجود دارد.
وی با ‌اشاره به جلسه اقتصاددانان در ماه مبارک رمضان با رئیس‌جمهور گفت: من در آن جلسه گفتم از نظر من کل اعضای دولت و مجلس باید در مورد کتاب‌هایی که غربی‌ها از استراتژی تحریم علیه ایران نوشته‌اند آموزش ببینند یعنی بدانند که در چه جایگاهی قرار دارند، افراد حرفه‌ای باید در مورد سناریوهایی که در تحریم برای ما طراحی شده به تصمیم‌گیران آموزش دهند.
به گفته این کارشناس اقتصادی، راهبرد تحریم‌ها ماجرای تغییر رفتار (حاکمان) نیست، بلکه ماجرای براندازی نظام است، اما براندازی ویژه است راهبرد فروپاشی از درون را در قبال تحریم‌ها دنبال می‌کنند. باید همه مردم و تصمیم‌گیران هوشیار باشند زیرا هرکار نسنجیده در زمینه تحریم‌ها یک نوع پاس گل به حریف تلقی می‌شود.
مؤمنی بیان کرد: تحریم‌کنندگان ایران بیشترین امید خود را به سیاست‌های تورم‌زا و رکودآفرین بسته‌اند. به عنوان نمونه در این زمینه بگویم در لایحه بودجه، دولت برای سال ‌آینده هدف‌گذاری کرده که یک میلیون و 77 هزار شغل جدید ایجاد شود در حالی که اسناد پشتیبان این فکر خیلی ضعیف است.
وی افزود: باید به دولت بگوییم خلق فرصت شغل جدید پیشکش زیرا با سیاست‌های کنونی حداقل یک میلیون و 100 هزار فرصت شغلی موجود به خاطر تحریم‌های پس از 13 آبان 97 از بین خواهد رفت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این حیاتی‌ترین موضوع است که هیچ عنصری به اندازه‌اشتغال در اقتصاد ایران تعیین‌کننده نیست. امروز هم صحبت من با دولت این است که اتمام حجت با دولت روحانی انجام داده‌ام اما به نظر من دولت روحانی در مناسبات رانتی هیچ تفاوتی با دولت قبلی ندارد فقط در محل‌های اصابت رانت تفاوت دارد.
مومنی با بیان اینکه ابعاد غیراقتصادی توسعه از ابعاد اقتصادی توسعه بسیار حیاتی‌تر است، گفت: باید بتوانیم از تهدیدها فرصت هم بسازیم. بله می‌توان از تحریم‌ها هم فرصت ساخت.

برچسب‌ها:

نظر شما